اپل خط مونتاژ دیگری برای آیفون ۱۵ در برزیل راه‌اندازی کرده و درکنار کاهش درآمد، موفق شده قیمت آیفون ۱۵ در برزیل را از ۱۵۶۰ به ۱۰۸۰ دلار کاهش دهد.

روز گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اپل مونتاژ سری آیفون ۱۵ را در ۳ کشور تایوان، چین و هند و از طریق ۴ کمپانی متفاوت انجام می‌دهد. بزرگ‌ترین کمپانی مونتاژ سری آیفون ۱۵ درجهان، شرکت فاکس‌کان تایوان است که سهم ۷۰ درصدی از مونتاژ آیفون ۱۵، ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس دارد. بااین حال شرکت فاکس‌کان شعبات مختلفی در سراسر جهان داشته و یکی از آنها در سائو پائولو برزیل قرار دارد. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد فاکس‌کان بخشی از مونتاژ آیفون ۱۵ را به برزیل منتقل کرده است.

به‌گزارش وبلاگ برزیلی MacMagazine، اپل آیفون ۱۵ را در برزیل مونتاژ می‌کند. اگرچه اپل این مسئله را تایید نکرده و هیچ گزارش صریحی در وب‌سایت اپل مبنی‌بر تولید آیفون ۱۵ در برزیل وجود ندارد. بااین حال در فروشگاه آنلاین اپل برزیل شواهدی وجود دارد که این مسئله را تایید می‌کند. درحقیقت بانگاهی به آدرس URL صفحه خرید آیفون ۱۵، اکنون شماره قطعه جدیدی قرار گرفته که با «BR/A» ختم می‌شود. این شماره قطعه برای محصولات مونتاژ شده در برزیل استفاده شده و محصولات وارداتی با شماره قطعه «BE/A» و «BZ/A» شناخته می‌شوند.

مونتاژ آیفون ۱۵

نکته جالب اینجاست که نسخه پایه آیفون ۱۵ در برزیل بیشترین فروش را داشته و احتمالا به‌همین دلیل مونتاژ این نسخه در برزیل صورت می‌گیرد. نسخه‌های پلاس، پرو و پرو مکس آیفون ۱۵ کماکان به‌صورت وارداتی به‌فروش می‌رسند که از چین مونتاژ شده‌اند. گفته شده علت این تصمیم اپل، قیمت بالای آیفون در آمریکای جنوبی است که با مونتاژ در برزیل، اپل می‌تواند قوانین مالیاتی سنگین روی اجناس وارداتی را دور بزند و قیمت آیفون ۱۵ را در برزیل کاهش دهد.

این مسئله عجیب نیست و شرکت‌های زیادی مونتاژ محصولات خود را به برزیل منتقل کرده‌اند. برای درک بهتر میزان مالیات بر محصولات وارداتی، پیکربندی پایه آیفون ۱۵ با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی در برزیل با قیمتی معادل ۱۴۶۰ دلار به‌فروش می‌رسد. اکنون و با مونتاژ آیفون ۱۵ در برزیل، اپل توانسته قیمت آن را تا حدود ۱۰۸۰ دلار کاهش دهد که در برخی خرده‌فروشی‌های برزیلی به‌فروش می‌رسند.

اگرچه مونتاژ آیفون ۱۵ برزیل در وهله اول به‌سود خریداران است، این تصمیم منافع اپل را هم تضمین می‌کند. اول از همه اینکه اپل به‌دنبال تولید آیفون در خارج از خاک چین است و مونتاژ در مناطق مختلف به اپل کمک می‌کند. دوم اینکه با تکیه‌بر خطوط مونتاژ مختلف، اپل می‌تواند هزینه‌های انتقال آیفون به سراسر نقاط جهان را کاهش داده و قیمت محصولاتش را بدون پایین آوردن درآمد کاهش دهد. علاوه‌بر آن با کاهش قیمت بدون کاهش درآمد مشتریان اپل بیشتر شده و درنتیجه اپل سود بیشتری می‌‌برد.

اخبار مرتبط: