گزارش TrendForce نشان می‌دهد بیشتر تولید سری آیفون ۱۵ برعهده شرکت تایوانی فاکس‌کان است و پس از آن شرکت‌های چینی Luxshare، تایوانی پگاترون و هندی تاتا وظیفه مونتاژ را برعهده دارند.

اپل برای مونتاژ سری آیفون ۱۵ با ۴ شرکت واقع در ۳ کشور هند، چین و تایوان قرارداد دارد، اما شرکت‌ها به‌صورت مساوی در تمام نسخه‌ها مشارکت نداشته و برخی بخش بزرگ‌تری از آیفون‌ها را در اختیار دارند. اکنون گزارشی از ٰTrendForce منتشر شده که نشان می‌دهد دقیقا هر شرکت چه سهمی از تولید سری گوشی محبوب آیفون ۱۵ در جهان دارد. ۷۰ درصد مونتاژ آیفون ۱۵ به شرکت تایوانی فاکس‌کان (Foxconn) واگذار شده، Luxshare چینی با ۲۵ درصد و تاتا (Tata) هندی هم با ۵ درصد، مونتاژ بقیه آیفون ۱۵ بازار را برعهده دارند.

آیفون ۱۵ پلاس مانند بقیه نسخه‌های پلاس محبوبیت چندانی در بازار ندارد و بنابراین بیشترین سهم مونتاژ آیفون ۱۵ پلاس، معادل ۶۰ درصد آن به شرکت چینی Luxshare واگذار شده است. کنار شرکت چینی، پگاترون (Pegatron) با ۳۵ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته و مانند نسخه پایه، ۵ درصد آخر مونتاژ آیفون ۱۵ پلاس برعهده شرکت هندی تاتا است.

آیفون ۱۵ پلاس تنها توسط ۲ شرکت مونتاژ می‌شود که هر ۲ آنها تایوانی هستند. اما براساس اطلاعات TrendForce سهم هر یک متفاوت بوده و فاکس‌کان و پگاترون هرکدام به‌ترتیب ۷۰ و ۳۰ درصد تولید آیفون ۱۵ پرو را برعهده دارند. این مسئله در آیفون ۱۵ پرو مکس هم صادق است، البته سهم ۳۰ درصدی به شرکت چینی Luxshare تعلق گرفته است.

آیفون ۱۵

شرکت Luxshare تنها کمپانی بین مونتاژ کنندگان سری آیفون ۱۵ است که دفتر مرکزی آن در چین قرار دارد. بااین حال مشخص است که اپل به فاکس‌کان اعتماد بیشتری داشته و فقط در تولید آیفون ۱۵ پلاس که کمترین میزان فروش را درمیان تمام نسخه‌ها دارد بیشتر تولیدات را به Luxshare واگذار کرده است. البته این مسئله به‌معنی اعتماد نداشتن به شرکت بزرگ چینی نیست، بلکه به‌دلایل سیاسی اپل تصمیم گرفته تولیدات خود را از چین خارج کند و با شرکت‌های هندی و تایوانی همکاری خود را افزایش دهد. به‌همین دلیل هم بخش کمی از تولید آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس برعهده تاتا هند گذاشته شد.

تاتا هند یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های هندی است که با زیرمجموعه‌هایی مانند تاتا موتورز، تاتا استیل و ایر ایندیانا شناخته می‌شود. احتمال آن وجود دارد که در آینده اپل سهم Luxshare را کاهش داده و بخش بزرگ‌تری را به شرکت بزرگ هندی واگذار کند. همچنین گزارش‌هایی از واگذار کردن به چند شرکت ویتنامی و مکزیکی شنیده می‌شود. شاید مونتاژ کردن مسئله چندان مهمی به‌نظر نرسد، اما همه ۴ شرکت مذکور باید قطعات مونتاژ را از بیش از ۲۰۰ شرکت مختلف دریافت کرده و درکنار هم قرار دهند تا هر نسخه از سری آیفون ۱۵ تولید شود. با نبود قطعات از هر شرکت مونتاژ می‌تواند متوقف شود و تولید آن به مدیریت خوبی نیازمند است. همچنین کیفیت مونتاژ هم فاکتور مهمی است که معمولا گوشی‌های ارزان چینی در آن نمره بالایی ندارند.

اخبار مرتبط: