به‌نقل از یک تحلیلگر سرشناس حوزه فناوری، اپل قصد دارد با هزینه‌های میلیارد دلاری فناوری مولد هوش مصنوعی را در سیستم‌عامل iOS 18 معرفی کند، اما قبل‌از‌آن نیاز به سرور با قدرت گرافیکی بالا مانند کارت گرافیک انویدیا HGX H100 دارد.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی اپل مراحل تحقیق‌توسعه سیستم‌عامل نسل جدید iOS 18 را با تمرکز ویژه‌ای روی مولد هوش مصنوعی آغاز کرده و احتمالا پلتفرم جدید گوشی‌های آیفون می‌توانند بسیار هوشمندتر و یکپارچه نسل‌های قبلی یا حتی فعلی باشند. یک تحلیلگر سرشناس حوزه محصولات اپل می‌گوید این کمپانی بزرگ چند سال اخیر را به بررسی ویژگی‌های هوش مصنوعی پرداخته و اکنون قصد دارد با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری نهایت استفاده را از این فناوری داشته باشد؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس اخبار و شایعات تازه، کمپانی‌های بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و اپل قصد دارند با سرمایه‌گذاری‌های ویژه از فناوری هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن برای پرچمداران‌شان به‌همراه سیستم‌عامل‌ها استفاده کنند. طبق ادعاهای تحلیلگر چینی محصولات اپل، مینگ‌-چی کو، امسال اپل ۶۲۰ میلیون دلار برای خرید سرورهای هوش مصنوعی هزینه کرده، اما این موضوع از سال آینده با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و قصد دارند با یک کمپانی مطرح و سرشناس برای توسعه سرورهای هوش مصنوعی همکاری کنند.

به‌نقل از مینگ-چی کو، اپل از سال ۲۰۲۴ میلادی تقریبا مبلغی معادل ۴.۷۵ میلیارد دلار برای سرورهای هوش مصنوعی هزینه خواهد کرد و این کمپانی را قادر می‌سازد با قدرت تمام به به فعالیتش دراین‌زمینه ادامه دهد. باتوجه‌به هزینه‌های فعلی، غول ساکن کوپرتینو بیشتر از ۵ میلیادر دلار تنها برای توسعه و ادغام هوش مصنوعی اختصاص می‌دهد که بسیار هنگفت به‌شمار می‌رود. تحلیلگر حوزه محصولات اپل و خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن، اظهار کرد اپل میلیاردها دلار هزینه می‌کند تا از رقبایش یعنی مایکروسافت و گوگل پیشی بگیرد.

سرور هوش در مصنوعیiOS 18

همان‌گونه‌که می‌دانید، این دو غول فناوری با میلیاردها دلار هزینه در سال‌های اخیر به‌بهترین مولد‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر ChatGPT دست یافتند؛ حالا اپل می‌خواهد هرچه سریع‌تر این شکاف بزرگ را کمتر کند و حتی در سال‌های آینده جایگاه نخست را در ارائه قابلیت‌های مولد هوش مصنوعی در اکوسیستم دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی، تبلت و لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی تصاحب کند. البته باید گفت اپل برای رسیدن به چنین جایگاهی نیاز به پرداخت هزینه‌های بیشتری دارد تا بتواند نامی برای خودش به‌دست آورد.

آمار رسمی تایید می‌کند مایکروسافت سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای پلتفرم ChatGPT OpenAI سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند با استفاده از مدل زبان بزرگ وظایف متنی و تصویری را در مرورگر Edge و بینگ انجام دهد. از ابتدای سال‌جاری میلادی، یک اپلیکیشن رسمی برای سیستم‌عامل اندروید و iOS منتشر کرد که با استقبال بی‌نظیر کاربران توانست رکوردشکنی کند. از‌سوی‌دیگر، گوگل به ‌توسعه هوش مصنوعی Bard ادامه می‌دهد تا قابلیت‌های خیره‌کننده‌ای مشابه ChatGPT را ارائه دهد. در‌حال‌حاضر، گوگل ابزارهای مختلفی را مورد آزمایش قرار می‌دهد و بیشتر این ابزارها در اندروید ۱۴ و سری پیکسل ۸ معرفی شده است.

علاوه‌براین، مینگ-چی کو اظهار کرد اپل امسال بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار سرور خریداری می‌کند که شروع بسیار خوبی محسوب می‌شود. برهمین‌اساس، سال آینده فوق‌العاده خوبی برای این شرکت خواهد بود و احتمالا تعداد سرورها به ۲۰۰۰۰ می‌رسد. گمانه‌زنی‌ها نشان می‌ٔهد سرورهای هوش مصنوعی اپل از کارت‌ گرافیک HGX H100-8 انویدیا برای آموزش هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. همچنین، کارتهای گرافیک H100 و B100 برای بهبود بیشتر به مدار اضافه می‌شود؛ البته باید یادآور کنیم خرید هریک از این کارت‌ها برای اپل معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار آمریکا هزینه دارد و این احتمال وجود دارد برای کاهش هزینه‌ها مهندسان غول ساکن کوپرتینو پردازنده‌ای اختصاصی را رونمایی کنند.

اخبار مرتبط: