اولین بنچمارک از تراشه‌های A17 Pro نشان می‌دهد که عملکرد این پردازنده در تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نسبت‌به تراشه A16 بایونیک با افزایش چشمگیری مواجه نیست.

براساس اعلام رسمی اپل، آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس به تراشه A17 Pro مجهز می‌شوند که از معماری ۳ نانومتری استفاده می‌کنند؛ سازنده آمریکایی برای به‌کارگیری فناوری مذکور با شرکت تایوانی TSMC همکاری کرد تا بتواند نسل جدید گوشی‌هایش را به بهترین تکنولوژی به‌روزرسانی کند. انتظار می‌رود تراشه A17 Pro از علمکرد فوق‌العاده بالایی برخوردار باشد، اما به‌نظر می‌رسد که نتایج تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ ۶ اطلاعات برخلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

نتایج گیک‌بنج ۶ از تراشه A17 Pro

طبق آخرین گزارش‌ها، یک مقایسه بین عملکرد تراشه A17 Pro و A16 بایونیک انجام شده که نشان می‌دهد نسل جدید پردازنده اپل عملکرد قابل‌توجهی در تست چند هسته ارائه نمی‌دهد و در تست تک هسته‌ای تنها توانسته ۱۰ درصد بهبود عملکرد به‌ثبت برساند که می‌تواند مورد انتقادهای شدید کاربران قرار بگیرد؛ البته باید گفت این نتایج نهایی نیستند و احتمالا باید تا زمان عرضه و دیدن نتایج رسمی از پلتفرم‌های بنچ‌مارک‌ باشیم.

امروز، گیک‌بنچ ۶ برخی از مشخصات تراشه A17 Pro تحت‌عنوان یک گوشی آیفون ۱۶.۱ به‌نمایش گذاشت که از ۸ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد؛ به‌این موضوع در سایر خبرها اشاره کردیم. اما اکنون اطلاعات تازه بیان می‌کنند که تراشه موردبحث از دو هسته قدرت‌مند با فرکانس ۳.۷۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند، اما هیچ جزئیاتی درباره هسته‌های دیگر در پلتفرم Geekbench 6 به‌ثبت نرسیده است. برای یادآوری باید بگوییم که هسته‌های پرقدرت تراشه A16 بایونیک دارای فرکانسی معادل ۳.۴۶ گیگاهرتز بودند؛ نکته جالب آن است که یک تفاوت کوچک در فرکانس هسته‌ها می‌تواند عملکرد دستگاه‌ را به‌میزان غیرقابل‌تصوری افزایش دهد، اما هسته‌های A17 Pro این موضوع را نشان نمی‌دهند.

نتایچ بنچمارک تراشه A16 بایونیک

همان‌طورکه گفتیم تراشه A17 Pro توانسته با کسب امتیاز‌ ۲۹۱۴ در تست تک هسته‌ای و امتیاز ۷۱۱۹ در تست چندهسته با اختلاف بسیار اندکی بر تراشه پرچمدار نسل گذشته پیروز شود. همچنین، اپل از فناوری معماری ۳ نانومتری استفاده می‌کند که باید عملکرد پردازشی دستگاه کمک شایانی بکند، اما چیزی که مشاهده می‌کنیم تنها یک بهبود جزئی به‌شمار می‌رود. تراشه A16 بایونیک درتست‌های بنچ‌مارک توانست به امتیازهای ۲۶۴۴ و ۷۰۷۳ برسد که اینجا ما تنها ۱۰ درصد بهبود عملکرد را در تست تک هسته‌ای و یک اختلاف بسیار کوچک در تست چندهسته‌ای را شاهد هستیم.

نتایج بنچ‌مارک‌ نشان می‌دهد که اپل به‌طور عمد برخی از قابلیت‌های پردازشی را حذف کرده تا بتواند به عمر باتری گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس بیافزاید. البته هیچ راهی برای اثبات این موضوع تا هفته بعد ندارد و باید منتظر روز عرضه سری آیفون ۱۵ باشیم. علاوه‌براین، ظرفیت باتری‌ نسخه‌های پرو افزایش نیافته و احتمالا اپل به‌صورت عمدی برخی ویژگی‌های پردازشی را حذف کرده است تا بتواند طول‌عمر و مصرف انرژی گوشی‌های آیفون را کاهش دهد.

اخبار مرتبط: