یک موسسه تحقیقاتی و پژوهشی با ارائه آماری نشان داد میزان مهاجرت کاربران اندروید به آیفون در سال 2024 میلادی به‌شدت افزایش پیدا کرده‌است.

اگرچه انتقال کاربران اندروید به آیفون رایج‌تر شده، اما سه‌ماهه دوم سال 2024 شاهد بیشترین موج مهاجرت کاربران اندروید به آیفون بود. این موضوع در نگاه اول برای اپل، باتوجه به گسترش پایگاه مشتریان، مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما گزارش‌های قبلی حاکی از فروش ضعیف‌تر آیفون ۱۵ نسبت به مدل‌های قبلی بود که به‌نظر می‌رسد با افزایش تعداد مهاجران اندروید مرتبط باشد.

گزارش پیشینCIRP، فروش کمتر سری آیفون 15 نسبت‌به آیفون 14 را نشان می‌دهد که برای اپل یک ضربه محسوب می‌شود، زیرا این شرکت امید زیادی داشت که مدل ارتقا یافته، عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های قبلی داشته باشد. دلیل این کاهش فروش، به فشار اقتصادی و تغییرات جزئی در سری جدید نسبت داده شده بود. با این حال، یافته‌های جدید CIRP نشان می‌دهد که احتمالاً افزایش تعداد کاربران مهاجر از اندروید به آیفون نیز در این کاهش فروش تأثیرگذار بوده است.

سود اپل از پرش کاربران اندرویدی مربوط به آیفون 15 نیست

براساس داده‌های جدید موسسه پژوهشی Consumer Intelligence Research Partners (CIRP)، تعداد کاربران آیفون که قبلا گوشی اندرویدی داشته‌اند، در سه‌ماهه دوم 2024 به طور قابل‌توجهی افزایش یافته و به 17 درصد رسیده که تقریبا دو برابر سال گذشته است. افزایش چشمگیر کهاجرت کاربران به‌ظاهر خبری مثبت برای اپل به‌نظر می‌رسد، اما گزارش CIRP جنبه منفی آن را نیز بیان می‌کند.

موسسه پژوهشی CIRP می‌گوید بالاترین درصد مهاجرت کاربران اندروید به آیفون لزوما خبر خوبی نیست، زیرا می‌تواند یکی از عوامل موثر در فروش ضعیف‌تر آیفون 15 در سال جاری باشد. منطق ارائه‌شده آن‌است‌که کاربران اندروید به‌اندازه کاربران آیفون روی خرید آخرین مدل تمرکز ندارند و اگر یک مدل قدیمی‌تر بتواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند به آن راضی می‌شوند. بنابراین، سال‌ها نیازی به‌ارتقا مدل‌های جدید نمی‌افتند و فروش اپل کمتر از گذشته می‌شود.

درنهایت، به‌نظر می‌رسد افزایش مهاجرت کاربران اندروید به آیفون، اگرچه در ابتدا برای اپل مثبت به نظر می‌رسید، اما با کاهش تقاضا برای آخرین مدل آیفون، تأثیر منفی روی فروش کلی کوپرتینویی‌ها گذاشته است. درواقع، این موضوع نشان می‌دهد اپل باید برای حفظ و افزایش سهمش بازار، استراتژی‌های جدیدی را در نظر بگیرد و به نیازهای مختلف کاربران توجه کند.