اخیراً، برخی از کاربران اندروید با مشکل دریافت گیف‌های معیوب ارسالی از آیفون در پیام‌رسان‌هایی مانند Google Messages مواجه شده‌اند. این گیف‌ها به جای نمایش انیمیشن روان، به صورت تصاویر ثابت و ناقص با پیکسل‌های از دست رفته ظاهر می‌شوند.

اختلال تازه‌ای اخیراً کاربران اندروید را درگیر کرده است. گیف‌هایی که از کاربران آیفون برای آن‌ها ارسال می‌شود، به‌صورت مخدوش و معیوب نمایش داده می‌شود. علت این مشکل، عدم‌سازگاری سیستم‌عامل اپل با پلتفرم RCS (نسخه‌ مدرن‌تر SMS) است که در Google Messages مورد استفاده قرارمی‌گیرد. RCS نسل جدیدی از پیام‌رسانی است که جایگزین پیامک‌های سنتی (SMS) و پیام‌های چندرسانه‌ای (MMS) می‌شود و قابلیت‌هایی مثل رمزنگاری سرتاسری و نشانگر تایپ را ارائه می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند که کاربر بفهمد طرف مقابل پیام را مطالعه کرده است یا نه. این سرویس امکانات متعددی را ارائه می‌دهد که فراتر از پیام‌های متنی ساده است و آن را به ابزاری کارآمدتر برای ارتباطات تبدیل می‌کند.

در حال حاضر، تبادل گیف‌ها از طریق پیام‌رسان‌های قدیمی‌تر نظیر SMS یا MMS صورت می‌گیرد که‌منجر به‌بروز مشکل در نمایش آن‌ها می‌شود. با این‌حال، اخبار حاکی از آن‌ است که اپل به‌زودی از قابلیت RCS پشتیبانی خواهد کرد و با جایگزین شدن فرمت‌های سازگارتر برای تبادل گیف، این مشکل برطرف خواهد شد.

براساس گزارش‌های دریافتی درپلتفرم Reddit، تعداد قابل توجهی ازکاربران اندروید با مشکل دریافت گیف‌های معیوب از کاربران آیفون مواجه شده‌اند. این گیف‌ها که‌عمدتاً از طریق پیام‌رسان‌های SMS یا MMS ارسال می‌شوند، دارای پیکسل‌های از کار افتاده بوده و به درستی نمایش داده نمی‌شوند. شواهد حاکی‌از آن‌ است که این اختلال در حال‌حاضر بیشتر کاربران گوشی‌های پیکسل و گلکسی را تحت تاثیر قرار داده و صرفاً با گیف‌هایی که ازطریق کاربران آیفون ارسال می‌شوند، بروز پیدا می‌کند. باوجود افزایش گزارش‌های مرتبط با این مشکل، تست‌های انجام شده بر روی نسخه‌ جدید برنامه‌ Google Messages در گوشی Pixel 8 حاکی از عدم وجود این اختلال است.

قابلیتRCS

کاربران برای مشکل دریافت گیف‌های معیوب و راه‌حل‌های احتمالی آن، توضیحات مختلفی ارائه کرده‌اند. یکی‌از دلایل احتمالی این‌مشکل، گزینه‌ «ارسال سریع تصاویر» است که پیش از به‌اشتراک گذاشتن، رسانه را فشرده‌سازی می‌کند و در نتیجه، باعث ایجاد پیکسل‌های از دست‌رفته در تصویر می‌شود. غیرفعال کردن این گزینه می‌تواند یک راه‌حل مؤثر و سریع برای رفع این مشکل باشد.

درحالی که‌برخی از کاربران اندروید راه‌حل‌های مختلفی برای مشکل گیف‌های معیوب ارائه کرده‌اند، توضیح دیگری با اقبال بیشتری مواجه شده است؛ عدم سازگاری بین پلتفرم‌های پیام‌رسان اندروید و آیفون، در حال‌حاضر، هنگامی که کاربران آیفون از طریق سرویس‌های پیام‌رسان قدیمی‌تر مانند SMS/MMS برای کاربران اندروید گیف ارسال می‌کنند، به‌دلیل عدم تطابق فرمت‌های این پلتفرم‌ها، فشرده‌سازی ناخواسته و کاهش کیفیت رخ‌می‌دهد. همین محدودیت‌های پیام‌رسانی بین پلتفرمی، عامل اصلی تداوم این مشکل به نظر می‌رسد.

گروه پشتیبانی گوگل حتی راه‌اندازی مجدد به‌تنظیمات کارخانه (factory reset) را نیز به عنوان راه‌حل نهایی پیشنهاد داده است. با این‌حال، این راه‌حل به‌دلیل پاک شدن کامل اطلاعات گوشی، تنها در صورتی که‌ سایر روش‌ها کارساز نباشند، توصیه می‌شود و عموماً کاربران در وهله‌ اول تمایلی به‌استفاده از آن ندارند.

از زمان عرضه‌ نسخه‌ جدید سیستم‌عامل آیفون یعنی iOS ۱۷.۵ در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، گزارش‌های متعددی در خصوص دریافت گیف‌های معیوب توسط کاربران اندروید ثبت شده است. هنوز مشخص نیست که آیا این اختلال ناشی از به‌روزرسانی اخیر اپل است یا عامل دیگری باعث ایجاد آن شده است. با این‌حال، می‌دانیم که اپل قصد دارد در سال جاری از قابلیت سرویس‌های ارتباطی مدرن‌تر RCS پشتیبانی کند. اولین نسخه‌ آزمایشی (بتا) سیستم‌عامل iOS ۱۸ نیز قرار است ماه آینده در کنفرانس WWDC 2024 معرفی شود. اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا قابلیت RCS در این نسخه فعال خواهد شد یا خیر، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC)، رویدادی سالانه است که توسط شرکت اپل برگزار می‌شود و در آن، جدیدترین نوآوری‌ها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این‌ شرکت به‌ توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

اخبار مرتبط: