طبق اعلام کمپانی گوگل هوش مصنوعی آفلاین اندروید به‌زودی جزو ویژگی‌های دستگاه‌هایی می‌شود که براساس سیستم‌عامل اندروید 15 کار می‌کنند و کاربران بدون نیاز به اینترنت می‌توانند از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

مراسم I/O 2024 همراه بود با معرفی قابلیت‌های متعددی که به‌واسطه هوش مصنوعی در آینده دور و نزدیک به سیستم‌عامل اندروید اضافه می‌شوند. این ویژگی‌های جدید که تعدادشان به 40 قابلیت می‌رسد، با نام‌های مختلفی معرفی شده‌اند. البته از این میان، حدود 8 ویژگی از هم‌اکنون در دسترس کاربران هستند و قرار براین است که در آینده بقیه ویژگی‌های معرفی شده نیز قابلیت عرضه و دسترسی داشته باشند. اما توسعه دهندگان اندروید اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی اندروید 15 به‌صورت آفلاین در اپلیکیشن‌ها قابل استفاده خواهد بود.

بااین وجود در کنار ویژگی‌هایی نظیر درک احساسات هنگام گفتگوها، امنیت بالاتر، پیشنهاد پاسخ هنگام ارسال پیام، پیشنهاد برنامه‌های غذایی و ورزشی و موارد دیگر که هوش مصنوعی به اندروید اضافه می‌کند، این فناوری دارای نقص‌ها و باگ‌هایی هم هست که از آن جمله می‌توان به محدودیت در Context Window و به‌تبع آن کم شدن دقت در پاسخگویی اشاره کرد.

البته هوش مصنوعی جمنای اندروید 15 قادر خواهد بود به کاربران در پیدا کردن فایل‌های PDF کمک کند. همچنین دانش آموزان نیز در حل ریاضیات می‌توانند روی هوش مصنوعی به‌کار رفته در اندروید حساب باز کنند.

ناگفته نماند که جمنای پیش از این در سیستم عامل iOS به‌کار گرفته شده و این‌بار در مراسم I/O 2024 سوندرای پیچای مدیرعامل اجرایی گوگل با اعلام تحولات و پیشرفت‌هایی که به‌واسطه به‌کارگیری هوش مصنوعی در اندروید ایجاد می‌شود، درواقع به رقابت دو کمپانی گوگل و اپل اشاره کرده است. البته ذکر این نکته ضروری است که کمپانی اپل بعد از سالها قبضه کردن بازار، اخیرا با کاهش فروش محصولاتش در مقابل سامسونگ روبرو شده است. بنابراین احتمالا معرفی هوش مصنوعی آفلاین اندروید بیش از پیش می‌تواند اوضاع را برای کمپانی اپل در بازار سخت‌تر کند.

اخبار مرتبط: