انفجار سرعت در اندروید، حالا اندروید با رم بیشتر و صفحه‌های 16 کیلوبایتی، به یک هیولا در زمینه سرعت و عملکرد تبدیل شده است.

برای اینکه یک برنامه روی گوشی شما اجرا شود، نیاز به فضایی در حافظه دارد. این فضا به قطعات کوچکی تقسیم می‌شود که هر کدام یک صفحه نامیده می‌شود. گوگل می‌خواهد اندازه این صفحات را بزرگ‌تر کند. تصور کنید حافظه گوشی شما یک کتابخانه بزرگ است و هر صفحه یک قفسه کتاب است. اگر قفسه‌ها بزرگ‌تر باشند، می‌توانید کتاب‌های بیشتری را در هر قفسه جای دهید و به این ترتیب سریع‌تر کتاب موردنظر خود را پیدا کنید. در مورد گوشی هم همینطور است. با بزرگ‌تر شدن صفحات حافظه، سریع‌تر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند و در نتیجه گوشی روان‌تر کار می‌کند.

تاکنون سیستم‌عامل اندروید برای کارایی بهینه با اندازه صفحه حافظه 4 کیلوبایتی طراحی شده بود. اما تحقیقات گوگل نشان داده است که افزایش اندازه این صفحات می‌تواند عملکرد کلی اندروید را به میزان قابل‌توجهی بین 5 تا 10 درصد بهبود بخشد. البته این بهبود عملکرد با هزینه کمی همراه است و آن افزایش تقریبی 9 درصدی مصرف حافظه است. به‌طورخاص، این تغییر اندازه صفحه منجر به نتایج زیر شده است:

سرعت باز شدن برنامه‌ها: وقتی حافظه دستگاه خالی است، برنامه‌ها سریع از قبل باز می‌شوند. به‌طور متوسط، سرعت باز شدن 3.16 درصد افزایش یافته، اما در برخی موارد این افزایش تا 30 درصد هم رسیده است.

مصرف باتری کمتر: هنگام باز کردن برنامه‌ها، دستگاه انرژی کمتری مصرف می‌کند. به‌طور متوسط، مصرف باتری 4.56 درصد کاهش یافته است.

اندروید-پر-سرعت

سرعت دوربین: دوربین دستگاه سریع‌تر از قبل روشن می‌شود. چه زمانی که دوربین قبلاً استفاده شده باشد (راه‌اندازی گرم) و چه زمانی که از اول روشن شود (راه‌اندازی سرد)، سرعت روشن شدن دوربین به ترتیب 4.48% و 6.60% افزایش یافته است.

سرعت روشن شدن دستگاه: زمان لازم برای روشن شدن کامل دستگاه (بوت شدن) کاهش یافته است. به‌طور متوسط، دستگاه 1.5 درصد سریع‌تر روشن می‌شود که تقریباً برابر با 0.8 ثانیه است.

گوگل با ارائه اندروید 15، تحولی بنیادین در مدیریت حافظه سیستم عامل ایجاد کرده است. این نسخه از سیستم عامل به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به‌طور یکپارچه روی دستگاه‌هایی با ظرفیت‌های حافظه متفاوت اجرا شود. به عبارت دیگر، اندروید 15 به برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا بدون وابستگی به اندازه دقیق حافظه دستگاه، عملکرد بهینه داشته باشند.

بااین‌حال، برای بهره‌مندی کامل از این قابلیت جدید، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیازمند اعمال تغییراتی جزئی در کدهای برنامه‌های خود هستند تا اطمینان حاصل شود که این برنامه‌ها به طور صحیح روی دستگاه‌هایی با حافظه 16 کیلوبایتی اجرا می‌شوند.

گوگل برای تسهیل فرآیند توسعه و آزمایش این قابلیت، نسخه بتای اندروید 15 را برای گوشی‌های پیکسل 8 و 8 پرو ارائه کرده است. بااین‌حال، لازم به ذکر است که فعال‌سازی این ویژگی مستلزم انجام تنظیمات پیشرفته و پاک‌سازی کامل دستگاه است و بنابراین برای استفاده روزمره کاربران عادی توصیه نمی‌شود.