با بررسی کدهای جدید QPR2 بتا ۳ اندروید ۱۴ مشخص شد گوگل قصد دارد استفاده از حالت تمام صفحه برای اپلیکیشن‌ها را در اندروید ۱۵ اجباری کند.

گوشی‌های هوشمند طی دهه گذشته تفاوت‌های زیادی کرده‌اند. به‌لطف استفاده از فناوری‌های پیشرفته، گوشی‌های هوشمند نسل فعلی با نمایشگرهای بزرگ‌تری راهی بازار می‌شوند که حاشیه نمایشگر آنها از همه جهات کوچک‌تر شده است. با بزرگ‌تر شدن نمایشگر، محتوای بیشتری می‌تواند روی آن نمایش داده شود و سیستم‌عامل اندروید هم امکان استفاده از تمام صفحه را برای برنامه‌ها فراهم کرده است. درحال حاضر برنامه‌های زیادی هستند که هنوز از قابلیت تمام صفحه پشتیبانی نمی‌کنند، اما اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد این مشکل در اندروید ۱۵ رفع خواهد شد.

برای اینکه برنامه‌ها بتوانند به‌صورت تمام صفحه اجرا شوند باید به چند API مجهز شوند. درحقیقت برای همه برنامه‌ها منطقی نیست که بخواهند در حالت تمام صفحه اجرا شوند، زیرا ممکن است برخی از گزینه‌های درون برنامه با دکمه‌های رابط کاربری و نوار وضعیت همپوشانی داشته باشند. البته روشی وجود دارد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد، اما گوگل تاکنون آنها را مجبور به استفاده از آن نکرده بود. با بررسی کدهای آخرین نسخه اندروید ۱۴ QPR2 بتا، به‌نظر می‌رسد بالاخره توسعه‌دهندگان مجبور به استفاده از این روش و پشتیبانی از حالت تمام صفحه خواهند شد.

android 15

از آنجایی که گوگل می‌خواست به توسعه‌دهندگان وقت داده تا برنامه‌های خود را قبل از عرضه آپدیت با آن تنظیم کنند، شرکت گوگل از اندروید ۱۱ به بعد صفحه‌ای را معرفی کرد که تغییرات لازم را قبل از اعمال در اختیار می‌گذارد. به‌این ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند پیش از اعمال تغییرات جدید، برنامه‌های خود را متناسب با آنها تغییر دهند. در این صفحه، APIهای مختلف با عدد در کنار آنها نشان دهنده نسخه اندروید هستند. مثلا API 34 متعلق به اندروید ۱۴ بود و API 35 درباره تغییرات اندروید ۱۵ است.

android15

به‌گزارش میشال رحمان، تحلیلگر و متخصص اندروید هنگام بررسی Android 14 QPR2 Beta 3، یک تغییر سازگاری برنامه جدید به نام EDGE_TO_EDGE_BY_DEFAULT یعنی حاشیه به حاشیه به‌صورت پیش‌فرض مشاهده شد. منظور از حاشیه به حاشیه، همان حالت تمام صفحه است و در قسمت توضیحات این تغییر آمده است: «اگر SDK هدف VANILLA_ICE_CREAM یا بالاتر است، برنامه را به صورت پیش‌فرض تمام صفحه قرار بده.» Vanilla Ice Cream نام داخلی اندروید ۱۵ است که یعنی برنامه‌های اندرویدی از نسخه بعدی مجبور می‌شوند به‌صورت پیش‌فرض در حالت تمام صفحه اجرا شوند. با توجه به اینکه هر سال گوگل برنامه‌نویسان را مجبور می‌کند برنامه‌های خود را متناسب با سطوح جدید API به‌روزرسانی کنند، دیر یا زود اکثر برنامه‌های اندرویدی که در پلی استور گوگل قرار دارند به حالت تمام صفحه مجهز می‌شوند.

اگرچه هنوز این ویژگی اعمال نشده و تصاویری از آن وجود ندارد، باتغییر دستی کدهای چند برنامه این تغییر در آنها اعمال شده که درک خوبی از نتیجه نهایی تمام صفحه شدن اپلیکیشن‌ها در اختیار می‌گذارند. همچنین ۲ تصویر از حالت افقی و عمودی گرفته شده است. برای برنامه‌هایی که درون آنها متن زیادی وجود دارد، فعال کردن حالت تمام صفحه منطقی است. البته در نهایت ممکن است تصمیم گوگل برای اجباری کردن حالت تمام صفحه تغییر کرده و باید تا زمان درز اطلاعات بیشتر منتظر ماند.

اخبار مرتبط: