گوگل حالت دسکتاپ را در آپدیت‌های اخیر اندروید بهبود داده و قرار است در اندروید ۱۵ با آزاد شدن آن، استفاده از تبلت اندرویدی با موس و کیبورد و به‌عنوان یک دستگاه دسکتاپ آسان‌تر شود.

اندروید بزرگ‌ترین سیستم‌عامل گوشی هوشمند در سراسر جهان به‌شمار می‌آید و شرکت‌های متعدد ازجمله سامسونگ، شیائومی و بیشتر ابرشرکت‌های چینی از آن برای گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. بااین حال اندروید از ویژگی‌های اساسی در پلتفرم‌های دسکتاپ پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین نمی‌تواند با ویندوز و macOS رقابت کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد گوگل قصد دارد حالت دسکتاپ را با آپدیت اندروید ۱۵ ارتقا دهد.

گوگل برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ حالت دسکتاپ را به اندروید اضافه کرد، اما نسخه ابتدایی این ویژگی بسیار ساده بود. درحقیقت گوگل این ویژگی را برای مردم عادی توسعه نداد و هدف کمپانی مذکور این بود که توسعه‌دهندگان بتوانند نحوه عملکرد برنامه‌هایشان را در حالت چند نمایشگر آزمایش کنند. باعرضه اولین آپدیت سه‌ماهه اندروید ۱۳ در اواخر ۲۰۲۲، گوگل بدون اعلام قبلی حالت دسکتاپ را ارتقا داد و آن را برای استفاده کاربر عادی مناسب‌تر کرد. یکی از تغییرات در این آپدیت، مدیریت پنجره برای کنترل و نمایش چند برنامه روی نمایشگر بود.

به‌گزارش میشال رحمان، خبرنگار و متخصص حوزه اندروید درحال حاضر امکان استفاده از حالت تقسیم صفحه برای اجرای هم‌زمان ۲ برنامه در اندروید وجود دارد که از اندروید ۷ معرفی شد. از‌سوی دیگر سیستم‌عامل‌های دسکتاپ می‌توانند به‌راحتی ۳ یا چند پنجره هم‌زمان را اجرا کنند. البته امکان باز کردن بیش از ۲ پنجره در اندروید اگر در حالت پنجره شناور باشد وجود دارد. بااین حال تجربه کاربری در ۲ سیستم‌عامل قابل مقایسه نیست، زیرا پنجره‌ها نوار عنوان نداشته و امکان تغییر حالت آنها به‌آسانی وجود ندارد.

گوگل در نسخه‌های اخیر اندروید مشکلات حالت دسکتاپ را یکی پس از دیگری برطرف کرده، بااین حال تغییرات تا زمانی که کاملا آماده نشده باشد در دسترس کاربران قرار نگرفته است. بااین حال میشال رحمان موفق شد با اعمال تغییرات در آخرین به‌روزرسانی اندروید ۱۴ QPR3 بتای ۲.۱ حالت دسکتاپ بهبود یافته را فعال و آزمایش کند. البته همان‌طور که اشاره شد حالت دسکتاپ بهبود یافته جدید قرار است در اندروید ۱۵ در دسترس قرار بگیرد و خبری از آن در اندروید ۱۴ نیست.

همان‌طور که در ویدیو قابل مشاهده است، هنگام اجرای برنامه در حالت تمام صفحه، کاربر می‌تواند از لبه بالایی برای ورود به حالت پنجره شناور استفاده کند. پس از آن یک نوار در لبه بالای پنجره قرار گرفته و در آن از سمت چپ به‌ترتیب آیکون و نام برنامه، گزینه تنظیمات برای تعیین حالت برنامه، گزینه حالت تمام صفحه و گزینه بستن قرار دارد. باانتخاب منو، سه گزینه حالت تمام صفحه، پنجره شناور و حالت تقسیم پنجره با چسبیدن برنامه به یک لبه مشاهده می‌شود. همچنین با کشیدن برنامه به بالا و کنار صفحه می‌توان به حالت تمام صفحه و تقسیم صفحه وارد شد. علاوه‌بر آن بااستفاده از گوشه پنجره، امکان تغییر ابعاد آن وجود دارد.

نظر شما چیست؟ آیا اندروید می‌تواند در آینده با سیستم‌عامل دسکتاپ شناخته شده مانند macOS و ویندوز رقابت کند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: