بنابر گزارش‌ها، انتظار می‌رود سری آیفون ۱۵ با تراشه‌های A17 بایونیک برپایه معماری ۳ نانومتری در سال جاری ساخته شود.

گزارش‌ها می‌گویند آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس اپل از تراشه‌های A17 بایونیک برپایه معماری ۳ نانومتری N3B با ۱۸ تا ۲۰ میلیارد ترانزیستور داخلی استفاده خواهند کرد. اپل اولین شرکتی خواهد بود که از معماری ۳ نانومتری در تراشه‌های خود بهره‌ می‌برد؛ اخبار گذشته می‌گویند اپل ۹۰ درصد ظرفیت معماری ۳ نانومتری را برای تولیدات خود ذخیره کرده است.

آیفون ۱۵ پایه و آیفون 15 پلاس از تراشه A16 بایونیک استفاده خواهند کرد که در حال حاضر در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس استفاده می‌شود. این تراشه با استفاده از معماری ۴ نانومتری استفاده می‌کند که در اصل نسخه‌ای بهبود یافته از معماری ۵ نانومتری است و ۱۶ میلیارد ترانزیستور در داخل خود جای داده است.

یکی از دلایلی که اپل تنها شرکتی است که از معماری ۳ نانومتری استفاده می‌‌کند، گران بودن زیرلایه‌های به‌کار رفته در ساخت آن است. زیرلایه‌های سیلیکونی برای تولید ۳ نانومتری حدود ۲۰ هزار دلار برای هر قطعه هزینه دارند. به گزارش اکونومیک دیلی نیوز، کمپانی تایوانی تی‌اس‌ام‌سی بزرگترین کارخانه تراشه‌سازی جهان و شرکتی که اپل برای تولید تراشه‌ها با آن همکاری می‌کند؛ هرماه بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار زیرلایه را برای اپل تولید می‌کند.

ظاهرا سال آینده، شرکت تایوانی استفاده از معماری N3B را با معماری N3E که قیمت تمام‌شده پایین‌تری دارد برای تولید تراشه بایونیک A17 جایگزین خواهد کرد. به‌طور معمول، تغییر معماری در یک تراشه با بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی همراه می‌شود؛ اما به‌گفته یک افشاگر ناشناس تویییتری این جایگزینی مذکور نه‌تنها به عملکرد دستگاه کمک نمی‌کند، بلکه با کاهشی رو‌به‌رو خواهد شد.

تراشه A17 بایونیک روی برد

برای مقایسه معماری‌های شرکت TMSC، معماری N3 حدود ۳۰ درصد قدرت کمتر و معماری N3E حدود ۳۲ درصد از انرژی کمتری در مقایسه با معماری N5 برخوردار هستند. از نظر عملکرد، معماری N3 نسبت به N5 پانزده درصد بهبود یافته و N3E در حدود ۱۸ درصد بهبود عملکرد را ارائه می‌کند. بنابراین مشخص نیست که این افت عملکردی که افشاگر توییتری می‌گوید از چه منبعی و با چه محاسباتی گفته شده است.

چند روز قبل، اخباری مبنی بر افزایش قیمت آیفون ۱۵ را اطلاع‌رسانی کردیم و اکنون می‌توان دریافت که این نوسان به دلیل هزینه‌ بالای ساخت زیرلایه‌هایی است که اپل باید به شرکت تی‌ام‌اس‌سی بپردازد. انتظار می‌رود اواخر این ماه، فاکسکان تولید انبوه آیفون ۱۵ را با هدف اولیه ۸۵ تا ۹۰ میلیون دستگاه آغاز کند. فاکسکان بزرگترین سازنده آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در کنار کمپانی لاکس شیر خواهد بود.

اخبار مرتبط: آیفون ۱۵ پرو دکمه‌های حساس به فشار نخواهد داشت