فرآیند معماری ۳ نانومتری گام بزرگی در فناوری تراشه گوشی‌های هوشمند است. انتظار می‌رود که این فناوری نسبت به فرآیند معماری ۴ نانومتری فعلی، بهبودهای قابل توجهی در عملکرد و بهره‌وری از انرژی دستگاه ارائه دهد. فناوری جدید می‌تواند به عمر باتری و عملکرد دستگاه‌ها در محصولات پیشرو مانند آیفون ۱۵ و گلکسی اس ۲۴ کمک بزرگی کند. طبق گزارش‌ها از منابع تایوانی، اپل در سال جاری ۹۰ درصد ظرفیت ۳ نانومتری TSMC را ذخیره می‌کند. به این معنی که اپل اولین شرکتی خواهد بود که از پیشرفته‌ترین فرآیند در تولید تراشه استفاده می‌کند.

استفاده از فرآیند معماری ۳ نانومتری می‌تواند منجر به عمر باتری بیشتر و عملکرد سریع‌تر در محصولات آینده اپل، مانند آیفون ۱۵ و مک‌بوک ایر M3 شود. این گزارش همچنین ادعا می‌کند که اپل از سال ۲۰۲۰ برای تراشه‌های ۳ نانومتری سفارش‌های خود را ثبت کرده که نشان می‌دهد این شرکت برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی دارد. انتشار این اخبار به ما می‌گوید که اپل در حال آماده شدن برای عرضه یک دسته محصول جدید مانند یک خودروی خودران است که به جدیدترین و بهترین فناوری تراشه نیاز دارد.

چیپست های اپل M3 و A17

مشخص نیست احتکار ظرفیت معماری ۳ نانومتری اپل چه تاثیری بر رقبای این شرکت خواهد داشت. انتظار داریم کوالکام، سامسونگ و مدیاتک همگی تراشه‌های ۳ نانومتری را در آینده عرضه کنند، اما ممکن است تا سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ منتظر بمانند تا تراشه‌های کافی برای پاسخگویی به تقاضا را به‌دست آورند. این موضوع می‌تواند به اپل مزیت قابل توجهی در بازار بدهد.

همچنین شایان ذکر است که انتظار می‌رود TSMC ظرفیت ۳ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهد که می‌تواند به کاهش برخی از محدودیت‌های عرضه کمک کند. با این حال، هنوز مشخص نیست که TSMC چه مقدار ظرفیت می‌تواند اضافه کند و ممکن است که اپل همچنان بتواند بخش قابل توجهی از آن را استفاده کند.

اخبار مرتبط: تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ قوی تر از نسل قبلی خود