شرکت کوالکام در اواخر سال گذشته میلادی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 را معرفی کرد. این تراشه تا امروز در چندین گوشی هوشمند جدید مورد استفاده قرار گرفته است. بدون شک اسنپدراگون 8 نسل 2 در بخش عملکرد و مصرف بهینه انرژی، ارتقاهای قابل توجهی نسبت به نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 داشته است. شایعات جدید حاکی از این است که کوالکام قصد دارد با عرضه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 به روند ارتقای هرچه بیشتر تراشه‌هایش ادامه دهد. عرضه اسنپدراگون 8 نسل 3 برای یک چهارم آخر سال 2023 برنامه‌ریزی شده است.

منابع خبری آگاه ادعا کرده‌اند که کواکلام قصد دارد عملکرد پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 3 را به شکل قابل توجهی ارتقا دهد. تراشه فعلی، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 دارای پردازنده گرافیکی موسوم به Adreno 740 است، در حالی که طبق شایعات پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 3، Adreno 750 خواهد بود. گفته می‌شود که قدرت این پردازنده گرافیکی جدید 50درصد از تراشه نسل قبلی بالاتر است!

تفاوت عملکرد بین اسنپدراگون 8 نسل 3 و اسنپدراگون 8 نسل 2

قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 2 همین حالا هم از پردازنده گرافیکی تراشه A16 اپل بیشتر است، و به نظر می‌رسد که کوالکام قصد دارد با عرضه اسنپدراگون 8 نسل 3 همچنان این فاصله را با تراشه بعدی اپل، یعنی A17 حفظ کند.

تنها چیزی که اکنون به طور قطع در مورد اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌دانیم این است که از ساختار 1+2+3+2 استفاده می‌کند. هرچند هنوز سرعت هسته‌های پردازنده این تراشه مشخص نیست. گزارش‌ها حاکی از آن است که امتیاز بنچمارک چند هسته‌ای این تراشه می‌تواند به 6500 و امتیاز تک هسته‌ای آن به 1800 برسد. علاوه بر این، انتظار داریم که اسنپدراگون 8 نسل 3 با فناوری 5 نانومتری TSMC ساخته شود.

خبر مرتبط: برتری تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از تراشه‌های اپل در Geekbench