این روزها در گیر‌و‌دار ماجرای پیش‌فروش آیفون‌های خیالی، نگرانی‌هایی درباره‌ ترفند مشابه کوروش کمپانی وجود دارد که بسیاری از مردم را به‌هراس انداخته است.

بعد از اینکه امیرحسین شریفیان، مدیرعامل شرکت کوروش کمپانی با وعده پیش‌فروش موبایل‌های ارزان‌قیمت آیفون توانست جیب عده‌ای از مردم را خالی کند و از کشور بگریزد، موارد مشابهی از این دست در سطح کشور گزارش شده که باعث نگرانی از تکرار اتفاق مذکور شده است. در این راستا نامه‌ای از سمت عبدالمهدی اسدی، رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل خطاب به معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به تاریخ 29 بهمن‌ماه منتشر شده که حاکی از نگرانی اعضای این انجمن در قبال تکرار ماجرای کوروش پردازان آی‌سا است.

در متن این نامه تاکید شده که ترفند مشابه کوروش کمپانی در بعضی از نقاط کشور در حال حاضر مورد استفاده سودجویان قرار گرفته و از اعتبار ورزشکاران و سلبریتی‌ها نیز در این جهت بهره گرفته می‌شود. همچنین ریاست هیئت مدیره صنف واردکنندگان موبایل از مورد مشکوکی به اسم «موبایل موسوی» در شهرستان آمل نام می‌برد که به پیش‌فروش گوشی‌های گران‌قیمت و مدت‌دار پرداخته است. در پایان این نامه از آمادگی انجمن مذکور برای تشکیل جلسه تخصصی مشترک با کارشناسان قوه قضاییه جهت پیشگیری از اتفاق مشابه ترفند کوروش کمپانی خبر داده شده است.

در ادامه متن این نامه جهت مطالعه به پیوست آمده است.

از آنجا که موبایل موسوی اسپانسر باشگاه استقلال است عبدالمهدی اسدی نامه‌ مشابهی را به منظور هشدار به مسئولان این باشگاه خطاب به «خطیر» مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ارسال کرده است. در نامه مذکور با یادآوری ماجرای کوروش کمپانی و با اشاره به اینکه موبایل موسوی اسپانسر باشگاه استقلال در شهرستان آمل است برای پیشگیری از اتفاق مشابه کوروش کمپانی و عدم لطمه به اعتبار این باشگاه اطلاع رسانی شده است. همچنین در این نامه از خطیر خواسته شده که با توجه به سوءاستفاده سودجویان برای جلوگیری از ترفند مشابه کوروش کمپانی در صورت صلاحدید پیش از عقد قرارداد با فعالان حوزه موبایل و تبلت از این انجمن استعلام گرفته شود.

در روزهای اخیر با بالا رفتن نگرانی‌ها، ویدئویی در فضاهای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم به سمت دفتر موبایل موسوی در آمل هجوم برده‌اند و خواهان استرداد مبالغ خود یا تحویل گوشی‌هایی که سفارش داده‌اند شدند. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با حجم اخبار منتشر شده در این مدت درباره ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی و بالا رفتن سطح آگاهی عمومی و حساسیت مراجع قانونی چگونه عده‌ای به فکر تکرار این ترفند برای سودجویی و کلاهبرداری از مردم می‌افتند؟ و همچنین آیا می‌شود در صورت تکرار اتفاق کوروش کمپانی، مشارکت سلبریتی‌ها و ورزشکاران در تبلیغات مشابه را بعد از این با اغماض نگریست و اظهار بی‌اطلاعی افراد مشهور را پذیرفت؟ هرچند که این از بار مسئولیت کسانی که در نحوه رخ‌دادن ماجرا سهیم هستند کم نخواهد کرد اما هوشیاری از سمت مردم در قبال این مسائل برای عدم تکرار حوادث مشابه نیز باید بالاتر برود. همچنین نقش فعالان صنف‌ها و اتحادیه‌ها و رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی باید پررنگ‌تر از قبل باشد.

اخبار مرتبط: