با مقایسه سیستم‌عامل HyperOS و رابط کاربری MIUI مشخص شد شیائومی ۶ قابلیت جدید و جذاب را به HyperOS اضافه کرده است.

سال گذشته شرکت شیائومی از سیستم‌عامل اختصاصی و جدید HyperOS رونمایی کرد. گوشی‌های جدید شیائومی و زیربرندهای آن شامل پوکو و ردمی، به سیستم‌عامل جدید مجهز می‌شوند. این سیستم‌عامل، برپایه اندروید ۱۴ توسعه یافته و علاوه‌بر پشتیبانی از قابلیت های اندروید ۱۴ و چند قابلیت دیگر، ظاهر متفاوتی نسبت‌به اندروید دارد. در این مقاله قصد داریم ۶ قابلیت جدید و جذاب HyperOS را که در MIUI وجود نداشت بررسی کنیم.

 طراحی صفحه قفل

۱. طراحی صفحه قفل

اولین تغییر اساسی HyperOS نسبت‌به MIUI، قابلیت شخصی‌سازی صفحه قفل است. اگر از کسی که گوشی جدید با سیستم‌عامل HyperOS گرفته درباره تغییرات نسبت به MIUI سوال کنید، احتمالا از قابلیت شخصی‌سازی صفحه قفل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تغییرات یاد خواهد کرد. در سیستم‌عامل HyperOS کاربران می‌توانند از میان طرح‌ها، فونت‌ها و سبک‌های ساعت مختلف انتخاب کنند. همچنین امکان تغییر رنگ فونت، اعمال افکت، قرار دادن ساعت و تاریخ پشت سوژه تصویر وجود دارد که حالت شناورتری به صفحه قفل می‌دهد.

اگر توضیحات برای شما آشنا بود چندان جای تعجب ندارد، زیرا صفحه قفل کاملا مشابه سیستم‌عامل iOS گوشی‌های آیفون است. بااین حال پیاده‌سازی آن به‌خوبی انجام شده و به‌کاربر احساس یک طرح کپی تغلبی را نمی‌دهد. در هایپر اواس ۳ گزینه کلاسیک، مجله (Magazine) و لوزی (Rhombus) برای سبک صفحه قفل قرار دارد که کاربر می‌تواند از بین آنها انتخاب کند.

سبک کلاسیک درحقیقت همان حالت اشنا قدیمی MIUI است که در آن اطلاعات شامل ساعت، تاریخ و آب و هوا در گوشه تصویر قرار گرفته و بیشتر صفحه خالی باقی می‌ماند. البته امکان انتخاب از میان چندین سبک مختلف ساعت و تاریخ وجود دارد. بااین حال قابلیت شخصی‌سازی مذکور بیشتر در ۲ حالت مجله و لوزی در دسترس قرار گرفته که ظاهر کاملا جدیدی را به گوشی می‌بخشد.

گالری بهتر و هوشمندتر

۲. گالری بهتر و هوشمندتر

تغییرات در برنامه گالری مانند صفحه قفل در بخش طراحی نیستند. درعوض تغییرات گالری به قابلیت‌های جدید و بهبود یافته مربوط می‌شوند. البته نماد برنامه گالری تغییر کوچکی داشته، اما اگر به آن دقت نکنید قابل رویت نیست. یکی از تغییرات اساسی، اضافه شدن قابلیت برش هوشمند عکس است. برای این‌کار باید روی سوژه ضربه زده و روی آن نگه دارید. سپس آن را کپی و ذخیره کرده یا برای دیگران ارسال کنید. این قابلیت هم شباهت زیادی به ویژگی مشابه آیفون دارد.

علاوه‌بر آن این قابلیت می‌تواند برای تنظیم پس‌زمینه دیگر زیر سوژه استفاده شود. برای این کار باید پس از نگه داشتن روی سوژه و معلق شدن، سه‌نقطه بالا گوشه صفحه را انتخاب کرده تا منو باز شود. سپس گزینه تغییر پس‌زمینه (Change background) را انتخاب کرده و در انتها پس از اعمال تغییرات، گزینه ذخیره را انتخاب کرد. علاوه‌بر ان گزینه‌ها در برنامه گالری به بخش پایین منتقل شده و تب جدید «توصیه شده» یا «Recommended» به آن اضافه شده است.

داینامیک ناچ

۳. داینامیک ناچ

شرکت اپل در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس قابلیت جدید داینامیک آیلند را معرفی کرد. به‌لطف این قابلیت، اعلان‌ها با ظاهر زیباتری در بخش بالایی به‌نمایش درآمده و دوربین‌ها قابل مشاهده نیستند. پس از آن شرکت‌های اندرویدی هم سعی کردند ویژگی مشابهی را به سیستم‌عامل یا رابط کاربری خود اضافه کنند. شرکت ریلمی از قابلیت مشابه به‌نام مینی کپسول یاد کرده و وان پلاس هم اخیرا با OxygenOS 14 ویژگی مشابهی را اضافه کرد. اگرچه شیائومی این قابلیت را به HyperOS اضافه کرد، نامی برای آن مشخص نشد تا کاربران آن را «داینامیک ناچ» بنامند.

پس از وصل کردن شارژر، روشن کردن حالت مصرف بهینه باتری (Battery Saver)، روشن و خاموش کردن حالت مزاحم نشوید (do not disturb)، فعال کردن حالت بی‌صدا یا نقطه اتصال همراه «هات اسپات» راینامیک ناچ به‌صورت نوار مشکی رنگ در لبه بالا پنل قابل مشاهده است. اگرچه این ویژگی قابلیتی را اضافه نمی‌کند، از نظر ظاهری طراحی جذابی داشته و می‌تواند تجربه کاربری را بهبود ببخشد. همچنین احتمالا در آینده این قابلیت به‌روز شده و بهبود می‌یابد.

control center

۴. کنترل سنتر خلوت‌تر و بهتر شد

کنترل سنتر (control center) یکی از پرکاربردترین بخش بین گوشی‌های شیائومی محسوب می‌شود. این بخش در MIUI هم وجود داشت، اما با آپدیت HyperOS، کنترل سنتر با چند تغییر همراه شده است. بااین حال برخی از کاربران تمامی تغییرات جدید را دوست ندارند. با کشیدن از گوشه راست بالا به پایین کنترل سنتر باز می‌شود. پس از دیگر زیر زگینه‌ّا نوشته‌ای مشاهده نمی‌شود. این کار برای این است که طراحی ساده‌تری داشته باشد و محیط کنترل سنتر خلوت‌تر و از نظر ظاهری جذاب‌تر شود.

اگرچه این تغییر از نظر زیبایی شناسی واقعا موثر بوده، می‌تواند استفاده از کنترل سنتر را برای افرادی که به کار با گوشی کاملا مسلط نبوده و از همه قابلیت‌های آن مطلع نیستند را سخت‌تر کند. البته شیائومی در بخش تنظیمات > اعلان‌ها و نوار وضعیت گزینه‌ای قرار داده تا با انتخاب آن متن هر گزینه زیر آیکون نمایش داده شود. همچنین آیکون‌ها بزرگ‌تر شده تا کار با آن آسان‌تر شود.

همچنین یکی دیگر از تغییرات مهم بخش کنترل سنتر، اضافه شدن میانبر پخش موسیقی است. شیائومی بااضافه کردن این قابلیت برای هواداران موسیقی قدم مهمی برداشته است. علاوه‌بر آن اکنون با نگ داشتن انگشت روی علامت وای فای، چند گزینه در پنجره کوچک به‌صورت پاپ آپ ظاهر می‌شوند که کنترل وای فای را آسان‌تر می کند. این ویژگی برای قابلیت بلوتوث و سایر میانبرهای کنترل سنتر هم در دسترس است.

مولتی تسک

۵. بهبود مولتی تسک

اگرچه در MIUI امکان اجرای هم‌زمان چند برنامه یا به‌اصطلاح مولتی تسک وجود داشت، پس از آپدیت HyperOS این ویژگی بهبود یافته است. پس از ضربه زدن روی علامت سه‌نقطه در پنجره شناور برنامه، میانبرهایی برای تغییر به حالت تقسیم صفحه یا ادامه استفاده از پنجره شناور نمایش داده می‌شود. همچنین بااستفاده از منو سمت چپ که برنامه‌ها در آن نمایش داده می‌شوند، امکان باز کردن برنامه درحالت تمام صفحه، تقسیم صفحه و پنجره شناور وجود دارد.

اگر از قابلیت مولتی تسک با حالت تقسیم صفحه یا پنجره شناور استفاده می‌کنید، این تغییر برای شما بسیار مفید خواهد بود. این ویژگی می‌تواند در موارد مختلفی مانند نوت برداشتن، چت هم‌زمان در ۲ پلتفرم و کپی پیست کردن از یک برنامه به برنامه دیگر کاربرد داشته باشد.

Bloatware

۶. حذف آسان‌تر Bloatware

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات رابط کاربری MIUI، نبود امکان حذف کردن Bloatwareها بود. Bloatware به برنامه‌ای گفته می‌شود که کاربر از آن استفاده نمی‌کند و معمولا امکان حذف انها وجود ندارد. این برنامه‌ها به‌صورت پیش‌فرض روی گوشی نصب هستند و پس از خریداری گوشی جدید هم بخشی از فضای ذخیره‌سازی، توان پردازشی و مصرف باتری را به خود اختصاص می‌دهند. پس از آپدیت هایپر اواس، امکان حذف بیشتر برنامه های پیش‌فرض گوشی فراهم شده است. این مسئله تا جایی بزرگ شده بود که حتی گوشی‌های پرچمدار و پرچمدار اقتصادی هم با آن مواجه شده و تاثیر زیادی روی عملکرد آنها گذاشته بود.

شرکت شیائومی تلاش زیادی در توسعه HyperOS داشت تا این سیستم‌عامل علاوه‌بر انیمیشن‌های روان‌تر و ظاهر جذاب‌تر، چند گیگابایت هم حجم کمتری داشته باشد. علاوه‌بر آن این سیستم‌عامل اکوسیستم شیائومی را یکپارچه کرده و حتی خودرو برقی SU7 که اخیرا معرفی شد هم باتکیه‌بر آن می‌تواند درکمترین زمان به گوشی و تبلت کاربر متصل شود. بااین حال تاکنون هایپر اواس هیچ ویژگی جدیدی معرفی نکرده و اغلب قابلیت‌های آن باالهام از iOS اپل توسعه یافته‌اند. بنابراین احتمالا در آینده شیائومی چند قابلیت نوآورانه هم به پلتفرم خود اضافه خواهد کرد.

اخبار مرتبط: