با وجود اینکه محبوبیت فیسبوک روز بهروز در حال کمتر شدن است، اما درآمد تبلیغاتی این پلتفرم در حال تامین مالی آینده متا است.
20 سال از زمانی که مارک زاکربرگ برای اولین بار فیسبوک را در اتاق خوابگاه خود راهاندازی کرد میگذرد. مستندهای زیادی تا بهحال در این باره و اتفاقاتی که بعد از تاسیس فیسبوک افتاد ساخته شده است. این شبکه اجتماعی که در ابتدا فقط برای دانشجویان دانشگاه هاروارد ساخته شده بود بعدا بهشبکه اجتماعی دانشجویان همه دانشگاهها تبدیل شد و پس از آن هم در نهایت به یک شبکه اجتماعی تبدیل شد.
این شبکه اجتماعی حالا دیگر آن محبوبیت گذشته را ندارد، بهطوریکه حالا فقط بزرگسالان در آمریکا از این سرویس استفاده میکنند، اما از هر چهار نفر، سهنفرشان معتقدند فیسبوک باعث پسرفت جامعه شده است. دلیل آن میتواند دامن زدن این شبکهاجتماعی بهبحران ترویج اطلاعات نادرست جهانی یا نفرتپراکنی باشد. فیسبوک هنوز میلیاردها دلار درآمد تبلیغاتی برای متا کسب میکند، اما افزایش کاربران این پلتفرم بهحدی کاهش یافته که این شرکت به تازگی اعلام کرده که تعداد کاربران این پلتفرم را اعلام نمیکند.
متا برای مقابله با محبوبیت فزاینده تیکتاک، برای قسمت فید تنظیمات جدیدی ارائه کرد تا پستهای افراد آشنا یا محتوای مورد علاقه کاربران در این قسمت به آنها نمایش داده شود. اما حتی این تغییر هم بهآنها کمک چندانی نکرد و فیسبوک نتوانسته مثل دیگر برنامههای متا با استفاده از الگوریتمهای این شرکت محتوایی جذاب را برای کاربران فراهم کند.


جای تعجب نیست که نوجوانان تقریباً هیچ علاقهای به شبکه اجتماعی متعلق به دوران والدین و پدربزرگ و مادربزرگهایشان ندارند. درحالحاضر فقط 33 درصد از نوجوانان آمریکایی گزارش دادهاند که از این سرویس استفاده میکنند، درحالیکه این آمار در سال 2015 برابر با 71 درصد بود. برخی از پژوهشگران دانشگاهی معتقدند که میانگین سنی کاربران فیسبوک سریعتر از سن این پلتفرم بالا میرود و پیر شدن روزافزون کاربران فیسبوک آنها را بهاین نتیجه رسانده است که بهزودی تعداد پروفایل افراد مرده در این پلتفرم بیشتر از افراد زنده خواهد شد.
امروز فیسبوک بیش از 3 میلیارد کاربر دارد و حتی اگر شخصیت اصلی این پلتفرم شبکه اجتماعی «مارک زاکربرگ» نباشد، اما همچنان بهعنوان یکی از ارکان اصلی این سرویس باقی میماند. در سال 2021، زمانی که زاکربرگ نام شرکت را بهمتا تغییر داد، فیسبوک رسما تنزل رتبه کرد و حالا فقط در حد یکی از برنامههای شرکت متا محسوب میشود. زاکربرگ در مورد فیسبوک میگوید: «برند ما بهقدری وابسته بهیک محصول است که نمیتواند نمایانگر همه کارهایی باشد که امروزه و در آینده انجام میدهیم. از این بهبعد، متاورس در اولویت است تا فیسبوک.»
اینکه متا در قامت یک شرکت متاورس موفقتر بوده است یا در همان حالت کلاسیک فیسبوک، مسئلهای است که جای بحث دارد. اما اخیرا زاکربرگ تلاش کرده است تا متا را بهعنوان یک شرکت متاورس و یک شرکت هوش مصنوعی مطرح کند و بهعرصه رقابت در زمینه ایجاد ابرهوش در سطح انسانی بپیوندد.
از طرفی تنها دلیلی که زاکربرگ حالا میتواند بهدنبال جاهطلبیها و اهداف بزرگ خود برود، موفقیتی است که فیسبوک برایش بهارمغان آورده است. متا دهها میلیارد دلار به خاطر سرمایهگذاری در زمینه متاورس از دست داده است و انتظار میرود در آینده نزدیک ضرر بیشتری هم در این زمینه داشته باشد. همچنین این شرکت قصد دارد میلیاردها دلار هم برای سرمایهگذاری در زمینه زیرساختهای هوش مصنوعی هزینه کند.
این سرمایهگذاریها تعیین میکند که آیا ریسکی که زاکربرگ در رابطه با آینده رسانههای اجتماعی انجام داده، حرکت درستی بوده است یا خیر. اگر او بهچشماندازی که برای یک ربات چت متکی بر هوش مصنوعی و آینده مجهز به متاورس دارد برسد، بیشک این موفقیت را مدیون دستاوردهای مالی بینظیر قدیمیترین و کسلکنندهترین قسمت امپراتوریاش یعنی فیسبوک خواهد بود.
اخبار مرتبط:
- ابزار ویرایش ویدئویی به فیسبوک اضافه میشود
- امکان اشتراک گذاری استاتوس های واتساپ در فیسبوک
- ویژگیهای جدید برای ویدئوهای ریلز در فیسبوک!