گزارش مالی مایکروسافت از بهار ۱۴۰۳ منتشر شده که نشان می‌دهد درآمد این شرکت به‌لطف خرید اکتیویژن بلیزارد ۴۹ درصد افزایش یافته است.

شرکت مایکروسافت گزارش درآمد سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۴ مصادف با بهار ۱۴۰۳ را منتشر کرد که در آن با افزایش ۱۸ درصدی نسبت‌به همین برهه سال گذشته به درآمد ۶۲ میلیارد دلاری و افزایش ۳۳ درصدی شود معادل ۲۱.۹ میلیارد دلاری دست یافته است. شاید فکر کنید که درآمد سالیانه مایکروسافت چه اهمیتی دارد، اما این گزارش به‌صورت ویژه اهمیت بالایی داشته، چراکه تاثیر خرید ۶۸.۷ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) بر ابرشرکت ۳ تریلیون دلاری را نشان می‌دهد. همچنین اگرچه مایکروسافت اعداد و ارقام جزئی را منتشر نکرده است، درآمد کلی از بازی‌های ویدیویی به ۴۹ درصد افزایش یافته است که از ۴۴ درصد افزایش سود ناشی از تاثیر خالص معامله اکتیویژن است.

این گزارش کمی عجیب است، زیرا مایکروسافت هفته گذشته اعلام کرد ۱۹۰۰ نفر را از کارمندان بخش ایکس باکس و اکتیویژن بلیزارد را اخراج می‌کند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهند موج اخراج شامل بقیه بخش بازی‌های ویدیویی ورزشی بلیزارد می‌شود که در پی 50 اخراج و تجدید ساختار در تابستان گذشته صورت گرفته است.

در ادامه گزارش آمده است که بخش More Personal Computing مایکروسافت، شامل ایکس باکس، سرفیس و ویندوز نسبت‌به سال گذشته ۱۹ درصد و معادل ۱۶.۹ میلیارد دلار رشد کرده است. جالب اینجاست که از کل افزایش ۱۹ درصدی، ۱۵ درصد به‌دلیل خرید اکتیویژن است و تنها ۴ درصد به بخش‌های دیگر مربوط می شود. این یک تغییر بزرگ برای این بخش محسوب می‌شود، زیرا پیش از این فروش رایانه‌های شخصی و کنسول‌های ایکس باکس با کاهش قابل توجهی همراه شده بود. بانگاهی به‌آمار، درآمد کامپیوترها در این سه ماهه ۹ درصد کاهش یافت و فروش ایکس باکس ۳ درصد افزایش یافت که همین مسئله را نشان می‌دهد.

درآمد بخش محتوا و خدمات ایکس باکس هم نسبت به سال گذشته با افزایش ۶۱ درصدی همراه بوده که ۵۵ درصد کل به‌صورت مستقیم به خریداری اکتیویژن بلیزارد وابسته است. اگرچه هنوز هیچ آمار رسمی درباره افزایش فروش سرویس گیم پس ایکس باکس منتشر نشده، احتمالا خریداری اکتیویژن تاثیر مثبتی روی آن هم گذاشته است.

اخبار مرتبط: