گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی سامسونگ در تلاش برای پیشرفت صنعت تراشه‌ است، ازاین‌رو ۷ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است؛ به‌همین‌دلیل به‌نظر می‌رسد نمی‌تواند هزینه بیشتری برای بهبود مشخصات سخت‌افزاری سری پرچمدار گلکسی S24 بکند.

براساس آخرین گزارش‌ها از حوزه فناوری، هزینه توسعه تراشه‌های گوشی‌های هوشمند سامسونگ با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده و این کمپانی قصد دارد برای پیشرفت روند صنعت نیمه‌رسانا هرگونه هزینه‌ای را پرداخت کند، اما این موضوع باعث می‌شود در بخش‌های دیگر مانند ارتقا سخت‌افزاری سری گلکسی S نتواند هزینه‌های قابل‌قبولی بکند؛ برهمین‌اساس، کاربران انتقادهای شدیدی نسبت‌به ‌سیاست‌های این غول کره‌ای دارند که می‌تواند به‌صورت بالقوه باعث کاهش فروش شود. باوجوداین، سامسونگ برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی برای کاهش وابستگی به کمپانی کوالکام و تراشه‌های اسنپدراگون دارد و می‌خواهد این موضوع را از سال ۲۰۲۵ میلادی با تراشه اگزینوس ۲۵۰۰ آغاز کند.

اخبار و شایعات تایید می‌کنند سامسونگ مبلغ ۷ میلیارد دلار سرمایه بیشتری را به بخش نیمه‌رسانا تزریق کرده تا روند تحقیق‌و‌توسعه با سرعت بیشتری پیش برود. برای درک بهتر این موضوع باید یادآور شویم سرمایه اولیه ۲.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بود که اکنون با افزایش ۷ میلیارد دلاری حدودا ۲۰۴ افزایش پیدا کرده است که خبری خوب برای مهندسان و دانشمندان سامسونگ محسوب می‌شود، چرا می‌توانند با دسترسی به بهترین ابزار و آزمایشگاه‌ها، تراشه‌‌ای قدرت‌مند‌ برای رقابت با کوالکام و مدیاتک آماده کنند؛ البته بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ به توسعه معماری پردازشی ۳ نانومتری و ۲ نانومتری با فناوری GAA نیز اختصاص می‌یابد.‌

سرمایه گذاری سامسونگ برای تولید تراشه

افشاگر معروف چینی، Revegnus، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توییتر X اظهار کرد توسعه و پیشرفت صنعت تراشه‌ گوشی‌های هوشمند پیشرفته نیازمند سرمایه‌گذاری با هزینه‌های سرسام‌آور و فرآیندی پیچیده است که تنها از کمپانی بزرگی مانند سامسونگ برمی‌آید. گزارش‌های مالی غول کره‌ای در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد این کمپانی هزینه ۷.۱ میلیارد دلاری برای توسعه پروژه نیمه‌رسانا پرداخت کرده و این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۶.۹۴۳ میلیارد دلار رسیده است. کارشناسان و متخصصان براین‌باورند که در این زمان باقی‌مانده سامسونگ حدود ۱۰ درصد دیگر برای تراشه‌ها هزینه می‌کند و انتظار می‌رود این رقم در سال آینده افزایش بیشتر داشته باشد.

باوجود بزرگ بودن سامسونگ و ارزش سهام این کمپانی، عده‌ای از منتقدان می‌گویند توسعه تراشه‌ها باید به‌زودی مثبت شده و در دنیای فناوری ارزش پیدا کند؛ درغیراین‌صورت غول کره‌ای چاره‌ای جز توقف کامل پروژه برای جلوگیری از هدر رفتن دارایی ندارد. درحال‌حاضر، سامسونگ بیشتر گوشی‌های میان‌رده سری A را با پردازنده‌های اگزینوس تولید می‌کند که عملکرد نسبتا خوبی نیز در بنچمارک‌ها نشان می‌دهند، اما هنوز راه زیادی برای بهره‌مندی از آن‌ها در نسخه‌های پرچمدار گلکسی زد فولد و فلیپ به‌همراه گلکسی S دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد تمرکز ویژه روی توسعه تراشه باعث عقب‌ماندن سامسونگ از سایر رقبا برای توسعه ظرفیت حافظه رم گوشی‌های پرچمدارش است.

تراشه اگزینوس سامسونگ

اواخر هفته گذشته، گزارشی مبنی‌بر ثابت ماندن ظرفیت حافظه رم ۱۲ گیگابایتی گلکسی S24 اولترا به گوش رسید که نشان می‌دهد سامسونگ برنامه‌‌ای برای افزایش ظرفیت ندارد. این موضوع می‌تواند با ناامیدی کاربران و کاهش فروش مواجه شود. ازسوی‌دیگر، کمپانی‌های چینی درحال گسترش ظرفیت حافظه رم به ۲۴ گیگبایت هستند تا بتوانند برای پردازش‌های سنگین هوش مصنوعی مولد دستگاه‌هایشان را تقویت کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد، اضافه شدن هوش مصنوعی به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌همراه Samsung Gauss می‌تواند بخش عظیمی از حافظه را اشغال کند و اگر غول فناوری کره‌ای اقدامی برای افزایش ظرفیت نداشته باشد، می‌تواند عملکرد دستگاه را با مشکل روبه‌رو کند.

ازسوی‌دیگر، نمی‌توان گفت سامسونگ نباید تلاشی برای توسعه تراشه‌های اگزینوس داشته باشد، چراکه ساخت پردازنده با دانش داخلی می‌تواند به این کمپانی اجازه رقابت با بزرگان و صرفه‌جویی مالی در مقیاس میلیارد دلاری کند. باوجوداین، سامسونگ هنوز نتوانسته راهی برای بهبود پردازش اگزینوس انجام دهد. درحال‌حاضر، هیچ‌یک از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مانند شیائومی، ویوو و اوپو یا سایر سازندگان اندرویدی حاضر به استفاده از محصولات سامسونگ نیستند؛ حتی مسئولان توسعه گوشی‌های هوشمند سری گلکسی نیز با شک‌وتردید از اگزینوس برای سری پرچمدار S استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط: