یک کانال یوتیوبی معروف با انتشار ویدئویی گزارش داد کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 هنوز با مشکلاتی مانند ذوب شدن یا سوختن کانکتور 12VHPWR دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند که باعث شکایت و نارضایتی کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده است.

براساس گزارش‌ها از حوزه فناوری، مشکلات و دردسرهای کارت گرافیک RTX 4090 با کانکتور 12VHPWR ازهمان روزهای اولیه عرضه در بازار جهانی شروع شد که بازتاب‌های فراوانی در دنیا فناوری داشت. پس‌ازگذشت مدت‌زمان بسیار کوتاهی، شکایات و انتقاد کاربران به‌شدت بالا گرفت و باعث شد انویدیا PCI-SIG با انتشار بیانیه‌ای اعلام کنند که این مشکل بسیار ساده بوده و به‌زودی با تغییر طراحی و ساختار آن برطرف می‌شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

هما‌ن‌طورکه می‌دانید، کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 409 سال گذشته وارد بازار جهانی شد که دردسرهای بزرگی را برای کمپانی سازنده ایجاد کرد؛ درحال‌حاضر، گزارش‌ها نشان می‌دهد سوختن یا ذوب شدن کانکتورهای 12VHPWR به‌عنوان یک مشکل اساسی شناخته می‌شود. کانال یوتیوبی NorthridgeFix با انتشار ویدئویی از نواقص این کانکتور پرده‌برداری کرد و اظهار کرد انودیدیا به‌دلیل دردسرهای زیادی RTX 4090 تنها ۲۰ تا ۲۵ عدد از آن تولید می‌کند. همچنین، تعمیرکار کانال NorthridgeFix از یک ماسک استفاده می‌کند تا دچار مشکلات حاد تنفسی نشود.

 کانکتور 12VHPWR

درحقیقت، کارت‌های گرافیکی که از ایرادات سخت‌افزاری برخوردار هستند یا کانکتورها و سایر مشخصات سخت‌افزاری آن در معرض آتش‌سوزی قرار می‌گیرند، مواد سمی و خطرناکی را تولید می‌کنند که اگر درمعرض آن‌ها قرار بگیریم احتمال بروز برخی بیماری‌های سخت مانند سرطان وجود دارد. در ادامه ویدئو، شاهد توضیحاتی درباره فرآیند تعمیر هستیم که نکات ارزش‌مندی دراین‌باره ذکر نمی‌شود، جز آنکه کارت گرافیک RTX 4090 قربانی کانکتور 12VHPWR می‌شود؛ همین موضوع باعث شد تا میزان فروش و محبوبیت RTX 4090 کاهش یابد.

علاوه‌براین، باید اشاره کرد مشکلات یادشده تنها محدود به یک مدل خاص نمی‌شود، زیرا سایر کارت‌های گرافیک از کمپانی‌های مختلف نظیر ASUS ،MSI ،ZOTAC و Gigabyte تحت‌تاثیر این مشکل هستند؛ بنابراین ما در این مرحله تنها کارت گرافیک RTX 4090 را نداریم. بااین‌حال، کاربران می‌تواند با رعایت چندین نکته آموزشی از سوختن کانکتور 12VHPWR جلوگیری کنند؛ در ادامه می‌تواند درمورد چگونگی تصال کابل 12VHPWR بخوانید و بیاموزید که چگونه باید از آن بهره‌مند شوید.

درمرحله اول باید یادآور شویم رایج‌ترین مشکلی که کاربران با آن مواجه می‌شوند اتصال نادرست کانکتور به کارت گرافیک است که منجر به انتقال نیروی بسیار ضعیف و ایجاد اختلال در فرآیند عبور برق می‌شود. همان‌طورکه می‌دانید، پذیرش استاندارد 12VHPWR با عرضه کارت‌های گرافیکی با معماری Ada بسیار زیاد بود، اما اکنون سازنده آمریکایی جایگزین‌های بسیار بهتری را توسعه داده که از مهم‌ترین آن می‌توان به کانکتور 12V-2×6 اشاره کرد.

درحال‌حاضر، کانکتور 12VHPWR در کارت‌های گرافیکی مانند RTX 4070 مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین کارت پیشرفته‌تر RTX 4080 از آن استفاده می‌کند. باوجوداین، بیشتر مدل‌های کارت RTX 4090 از طراحی قدیمی کانکتور و آداپتورهای 12VHPWR استفاده می‌کند که مستعد سوختن و ذوب شدن هستند، اما شرکت‌هایی مانند Cablemod اصلاحیه‌ای صادر کرده‌اند که به نظر می‌رسد این کابل برق به‌خوبی عمل می‌کند و مشکل با آن گزارش نشده است. ازسوی‌دیگر، گزارش‌های بازار قاره آسیا نشان می‌دهد کاربران به‌صورت روزانه با مشکلات یادشده دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اخبار مرتبط: