پیشرفت اصلی کمپانی انویدیا در افزایش سرعت و بهر‌ه‌وری استفاده از قانون هوانگ است که نظریه‌ای مخالف قانون مور را استدلال می‌کند.

طی سال‌های اخیر، کارت‌های گرافیکی انویدیا از پیشرفت و سرعت بیشتری درمقایسه‌با سایر پردازنده‌های گرافیکی برخوردار بوده که علت اصلی آن استفاده از قانون هوانگ محسوب می‌شود. به‌عبارتی دقیق‌تر، هوانگ رویکردی اساسی است که فراتر از اصول اولیه افزایش سرعت تراشه‌ها سنتی مانند قانون مور عمل می‌کند و طی سال‌های اخیر باعث رشد غیرقابل‌تصور کارت‌های گرافیک انویدیا بیشتر از ۱۰۰۰ برابر در کمتر از یک دهه شد.

مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ، بارها در سخنرانی‌ها و رویداد‌ها مختلف بیان کرد که قانون مور بسیار قدیمی به‌شمار می‌رود و استفاده از مفاهیم آن ناکارآمد خواهد بود. وی برای اولین نظریه‌هایش را در جریان برگزاری کنفرانس فناوری کارت‌های گرافیکی ۲۰۱۸ عنوان کرد، اما چندی پیش در مراسم GTC 2023 به‌بحثی داغ تبدیل شد. برای درک بهتر قانون مور و هوانگ باید یادآور شویم که قانون اول اظهار می‌کند تعداد ترانزیستورهای یک ریزتراشه هرسال دو برابر می‌شود، اما قانون دوم یا همان هوانگ می‌گوید تعداد ترانزیستورهای یک ریزتراشه هرسال تا سه‌برابر افزایش می‌یابد.

مهندس و دانشمند ارشد کمپانی انویدیا، بیل دالی، با انتشار پستی در وبلاگش توضیح داد تیم سبزپوشان برای برنامه‌های آینده و معرفی جدیدترین کارت‌های گرافیکی از قانون هوانگ استفاده خواهد کرد و به‌طورکامل و مفصل این قانون و برتری‌هایش را درمقایسه‌با قانون مور بیان کرد. البته باید گفت قانون هوانگ با گزارشی توسط وب‌سایت خبری IEEE Spectrum در دنیا شناخته شد و پس از آن سایر مجله‌ها به آن پرداختند. براساس نظریه‌های کارشناسان، ایده و مفهومی که NVIDIA برای محصولاتش انتخاب کرده بسیار جالب و احتمالا کلیدی برای باز کردن درهای رشد صنعت کامپیوتر باشد.

افزایش 1000 برابری سرعت کارت‌های گرافیکی انوی

در جریان رویداد Hot Chips 2023، بیل دالی، عنوان کرد انویدیا شاهد افزایش عملکرد مافوق‌تصور ۱۰۰۰ برابری در تراشه‌های رایانشی در طول یک دهه گذشته بوده است. باتوجه‌به کتاب‌ها و دانش نسل قدیم، چنین دستاوردهایی با قانون مور امکان‌پذیر نیست. وی در ادامه اظهار می‌کند اولویت دادن به خلاقیت و نوآوری برای توسعه تراشه‌هاست. برای حمایت‌ از صبحت‌های دالی، وب‌سایت رسمی انویدیا با انتشار پستی اعلام کرد معرفی معماری پردازشی Hopper یکی از عاملان اصلی و تعیین‌کننده رایانش اعداد ممیز شناور ۸ بیتی و ۱۶ بیتی است.

برای افزایش عملکرد و بهره‌وری، از معماری آمپر رونمایی شد که یادگیری آماری کمک می‌کرد و می‌تواند تا دوبرابر بار عملیات‌های پردازشی و رایانشی را افزایش دهد. برای اتصال و زنجیره‌وار کردن تمام فناوری‌های این کمپانی تکنولوژی تحت‌عنوان NVLINK را معرفی کرد که درنهایت باعث شد عملکرد کارت‌های گرافیکی و پردازشی بیشتر از ۱۰۰۰ برابر افزایش پیدا کند؛ همچنین احتمالا تا اواخر سال ۲۰۳۰ این افزایش عملکرد کلی تا ۱۰۰۰ برابر دیگر بیشتر رشد کند.

کمپانی پس از توضیحات اولیه، وارد بحث اصلی می‌شود و اعلام می‌کند طی این دوره ۱۰ ساله، از معماری ۲۸ نانومتری به معماری ۵ نانومتری رسیده که افزایش عملکرد ۳ برابری را به‌همراه داشته است و این موضوع قانون مور را نفی می‌کند. همان‌طورکه گفتیم، نظریه می‌گوید تعداد ترانزیستورهای هر ریزتراشه سال‌به‌سال تا دوبرابر افزایش می‌یابد. اما قانون هوانگ فرصتی برای رشد و نمو را برای کارت‌های گرافیکی به‌ارمغان آورده که باعث پیشرفت دنیای فناوری می‌شود.

اخبار مرتبط: