ایلان ماسک امروز هوش مصنوعی Grok را معرفی کرد که باهدف درک ماهیت واقعی جهان، از برخی جنبه‌ها به بهترین ابزار موجود تبدیل می‌شود.

چند ماه قبل خبر توسعه هوش مصنوعی ایلان ماسک با نام xAI منتشر شده بود و حالا این هوش مصنوعی با قابلیت‌های بسیاری معرفی شده که تفاوت عمده‌ای با سایر پلتفرم‌های مشابه دارد. به گفته‌ ایلان ماسک این هوش مصنوعی فعلا در فاز بتا قرار دارد و صرفا نسخه اولیه دردسترس تعداد محدودی از کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین مشخص نیست این گروه محدود چگونه انتخاب می‌شوند و آیا نحوه آن به‌صورت تصادفی یا انتخاب از افراد ویژه خواهد بود.

هوش مصنوعی Grok معرفی شد

این هوش مصنوعی ساخته شرکت xAI در لغت برگرفته از عبارت «درک کامل و شهودی» است بسیار فراتر از یک دستیار هوش مصنوعی است. این ابزار با وجود ارائه عملکرد مشابه ابزارهایی مانند ChatGPT و بارد گوگل یک تفاوت بزرگ دارد؛ حس شوخ طبعی!
ایلان ماسک در توصیف Grok نوشت که این یک مدل هوش مصنوعی با دسترسی به اطلاعات زنده از طریق پلتفرم ایکس (توییتر) است که آن را از تمامی مدل‌های دیگر متمایز می‌سازد. همچنین او اعلام کرد این مدل حس شوخ‌طبعی دارد که تجربه لذت‌بخش‌تری نسبت به ابزارهای مشابه در اختیار می‌گذارد.
پس از اتمام آزمایش مرحله بتا، هوش مصنوعی Grok فقط در دسترس کاربران اشتراک پریمیوم پلاس ایکس قرار می‌گیرد. معرفی Grok می‌تواند یک قدم بزرگ در توسعه تکنولوژی باشد که با ترکیب اطلاعات و شوخ‌طبعی، تجربه جدیدی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

ماسک در توصیف هوش مصنوعی خود نوشت: «Grok از برخی جنبه‌های مهم، بهترین ابزار موجود است». باید دید منظور ماسک از «جنبه‌های مهم» چیست و این مدل چه تفاوت‌هایی با نسخه‌های فعلی دارد. بااین حال بازار هوش مصنوعی داغ‌تر از همیشه است و کنار زدن رقبای بزرگی مانند OpenAI، گوگل، متا و مایکروسافت کار آسانی نخواهد بود. البته این اولین باری نیست که ماسک از تفاوت هوش مصنوعی خود با نسخه‌های دیگر سخن گفته و پیش از این عنوان کرده بود هدف آن درک ماهیت واقعی جهان است. به‌نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌های فعلی هوش مصنوعی در راحت‌تر کردن کارهای روزمره مانند مسیریابی و غذا درست کردن ممکن است Grok ابزار کاملا متفاوتی باشد.

هفته گذشته هم ایلان ماسک در افتتاحیه اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا حاضر شده و اعلام کرد بریتانیا و ایالات متحده در هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کردند. علاوه‌بر آن، شرکت OpenAI اولین رویداد توسعه‌دهندگان خود را با نام DevDay پس‌فردا برگزار می‌کند و ماسک می‌تواند به‌دنبال ضربه زدن به رقیب باشد. شرکت OpenAI، سازنده ChatGPT نه‌تنها رقیب مسقیم Grok و هوش مصنوعی آن است، بلکه ماسک یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت در سال ۲۰۱۵ بود که پس از درگیری با سام آلتمن باعث واگذاری این شرکت شد. بنابراین ممکن است ماسک از قصد این تاریخ را انتخاب کرده باشد تا به‌نوعی به رقیب خود آسیب بزند.

اخبار مرتبط: