موسسه تحقیقاتی IBM Research از اولین تراشه هوش مصنوعی خود تحت‌عنوان NorthPole رونمایی می‌کند که با ترکیب شبکه‌های عصبی و معماری پردازشی پیشرفته هوش مصنوعی توانست تراشه‌ای را با ۲۲ برابر سرعت بیشتر معرفی کند.

یک گزارش از مجله علمی و خبری Science نشان می‌دهد موسسه تحقیقاتی IBM Research روی توسعه‌ شتاب‌دهنده‌‌های هوش مصنوعی با اسم‌رمز NorthPole فعالیت می‌کند که از قدرت دیوانه‌وار پردازشی بهره می‌برد. طی سال‌های اخیر، صعنت هوش مصنوعی رشد غیرقابل‌تصوری داشته و بیشتر تولید‌کنندگان تراشه‌های کامپیوتری و موبایلی اهداف بلند‌مدتی برای پیشرفت دراین حوزه دارند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از تراشه NorthPole و قابلیت‌های آن‌ می‌پردازیم.

براساس اطلاعات و مقاله‌های منتشر توسط موسسه تحقیقاتی IBM Research نشان می‌دهد تراشه هوش مصنوعی «NorthPole» قرار است معیارهای پردازشی و رایانشی جدیدی را ارائه دهد که می‌تواند در دنیای هوش مصنوعی بسیار جذاب باشد. رهبر و مسئول پروژه موسسه IBM اعلام کرد خوش‌بینی زیادی در مورد معماری پردازشی تراشه وجود دارد، چراکه از شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی برای پردازنده NorthPole استفاده شده که کارایی آن را نزدیک به مغز انسان می‌کند.

NorthPole

پردازنده مرکزی با معماری دیجیتال امکان پردازش‌های فوق‌العاده پیچیده‌ را ارائه می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل NorthPole از لحاظ کارایی، سرعت و دقت با مغز انسان مقایسه‌ می‌شود تا کاربران بتوانند درک بهتری از قدرت آن داشته باشد. ازنظر مشخصات سخت‌افزاری، تراشه هوش مصنوعی NorthPole از فناوری معماری ۱۲ نانومتری استفاده می‌کند که به‌نظر قدیمی می‌رسد، اما موسسه تحقیقاتی IBM Research به‌کارگیری و ادغام آن با شبکه‌های عصبی ResNet-50 می‌تواند بسیار قدرت‌مندتر و سریع‌تر از کارت‌های گرافیک هوش مصنوعی با معماری ۴ نانومتری نسل جدید باشد.

علاوه‌براین، تراشه NorthPole قانون مور به‌طورکامل نفی می‌کند و تا حدودی از عناصر اصلی قانون هوانگ پیروی می‌کند. ازسوی‌دیگر، اگر به تاثیر بالقوه این پردازنده در صنعت هوش مصنوعی به‌صورت کلی نگاه کنیم، تراشه موردبحث تنها به مدل استنباطی محدود می‌شود و فاقد پشتیبانی از شبکه‌های مقیاس بزرگ مانند GTP-4 خواهد بود. بدین‌ترتیب، تراشه این کمپانی بازار هوش مصنوعی را هدف قرار نمی‌دهد و روی استنباط متمرکز می‌شود، اما بازهم سازنده ادعا می‌کند می‌تواند از فناوری‌ هوش مصنوعی NVIDIA پیشی بگیرد؛ درهمین‌راستا، دیدن عملکرد تراشه در آینده بسیار جالب خواهد بود.

اخبار مرتبط: