کمپانی تایوانی TSMC که به‌عنوان یکی‌ از پیشگامان صعنت نیمه‌رسانا محسوب می‌شود با ذکر بیانیه اعلام کرد فناوری معماری پردازشی ۳ نانومتری آن‌ها می‌تواند بسیار بهتر از معماری اینتل 18A عمل کند و از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار است.

طی سال‌های اخیر، فناوری نیمه‌رسانا با پیشرفت‌های چشمگیری روبه‌رو شد و کمپانی‌های سازنده معماری پردازشی و مدارهای الکترونیکی توانستند با افزایش ترانزیستورها و کمتر کردن فاصله میان آن‌ها سرعت تراشه‌های موبایلی و کامیپوتری را به‌شدت بهبود بخشند. دراین‌میان، تیم آبی‌پوشان اینتل با معماری پردازشی 18A از فناوری بهتر و بهینه‌تری درمقایسه‌با کمپانی TSMC برخوردار هستند، اما به‌نظر می‌رسد این سازنده تایوانی عقیده دیگری دارد و مدیرعاملش طی یک سخنرانی مطبوعاتی ادعاهای عجیبی به‌زبان آورده است؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

مدیرعامل TSMC در مصاحبه‌ای درباره روند کاری این کمپانی و رقابت با اینتل چنین می‌گوید: «پیشرفت‌های سریع بخش نیمه‌رسانا اینتل برای ما آزاردهنده نیست، چراکه ما از یک معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3P بهره می‌بریم و اطمینان کامل به آن داریم». نکته‌ای که باید مورد توجه ما قرار بگیرد آن است که TSMC از روش‌های قدیمی انتقال توان و فناوری ترانزیستور استفاده می‌کند؛ برهمین‌اساس، محققان می‌گویند چگونه این کمپانی می‌تواند چنین بیانیه‌ای را صادر بکند، زیرا اینتل از روش‌های نوین برای تولید معماری 18A استفاده می‌کند و TSMC سال‌ها با آن فاصله دارد.

معماری پردازشی اینتل 18A

برای درک بهتر این موضوع باید روش دستیابی به معماری 18A را توسط کمپانی اینتل مرور کنیم تا متوجه بشویم که چه برتری‌هایی درمقایسه‌با معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC دارد. به‌عنوان مثال، اینتل از فناوری ترانزیستورهای RibbonFET به‌همراه روش جدید انتقال توان «PowerVia» استفاده می‌کند و پیش‌بینی‌های مهندسان نشان می‌دهد که می‌تواند در بهره‌وری انرژی بسیار ثمربخش باشد. همچنین، گزارش‌ها می‌گوید با استفاده از معماری 18A اینتل احتمالا شاهد بهبود ۱۰ درصدی نسل‌به‌نسل باشیم که عددی بسیار بالا و قابل‌توجهی در صنعت محسوب می‌شود.

علاوه‌براین، توسعه معماری پردازشی اینتل 18A می‌تواند عملکرد و سرعت تراشه‌های موبایلی و کامپیوتری را تقویت کند و مشتریانی مانند ARM را در یک نقطه رقابتی با سایر حریفان نگه دارد. بیانیه TSMC نشان می‌دهد این کمپانی تایوانی هیچ نگرانی بابت ازدستن دادن جایگاهش ندارد، چراکه طی سال‌های گذشته همواره تاج‌وتخت را دراختیار داشته و تصور می‌کند هیچ تولیدکننده‌ای توان رقابت با‌ آن را ندارد. شرکت اینتل در صعنت معماری‌های پردازشی جوان است و راه زیادی برای پیمودن برای جلب رضایت مشتریان دارد؛ بااین‌حال، انتظار می‌رود معماری 18A و 20A بتواند TSMC را به‌چالش بکشد.

اخبار مرتبط: