یک گزارش جدید نشان می‌دهد اپل قصد دارد از معماری پردازشی ۳ نانومتری برپایه فناوری N3E به‌جای N3B استفاده کند تا تراشه A18 مصرف انرژی کمتر و عملکرد بهتری داشته باشد.

براساس آخرین گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد از سری آیفون ۱۶ با قابلیت‌ها و ویژگی‌های گسترده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری رونمایی کند. البته باید گفت هنوز فاصله زیادی تا افشای اطلاعاتی از موثق‌ترین جزئیات داریم، اما برخی افشاگران در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر X و سایر وب‌سایت‌های اطلاعاتی مانند ردیت اسنادی را به‌اشتراک می‌گذارند که نشان می‌دهد غول ساکن کوپرتینو برنامه‌های ویژه‌ای برای سری آیفون ۱۶ در سال ۲۰۲۴ میلادی دارد.

شایعات تایید می‌کند سری آیفون ۱۶ از تراشه‌های A18 و A18 Pro برپایه معماری ۳ نانومتری TSMC با فناوری N3E ساخته خواهد شد که به‌دلیل بازده و عملکرد بیشتر، اپل می‌خواهد از چنین تکنولوژی برای سال آینده استفاده کند؛ البته برخی کارشناسان و متخصصان ادعا می‌کنند N3E می‌تواند مقدار بسیار کمی قدرت پردازشی را در گوشی‌‌ها‌ی آیفون ۱۶ بیشتر کند، اما این موضوع نمی‌تواند برای کاربران ملموس و قابل لمس باشد.

همان‌گونه‌ که می‌دانید آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از تراشه A17 Pro برپایه معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند تا عملکرد و مصرف انرژی بهبود بخشد؛ ازسوی‌دیگر، آیفون ۱۵ استاندارد و آیفون ۱۵ پلاس از تراشه A16 بایونیک استفاده می‌کنند که سال گذشته برای تولید‌ آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس مورد استفاده قرار گرفت، اما باید ذکر کنیم این تراشه امسال توسط اپل بهبودیافته و بیشتر از ۲۰ درصد عملکرد بهتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

باوجوداین، تمام مدل‌های آیفون ۱۶ قرار است از نسل دوم معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC بهره‌مند شوند، اما با‌این تفاوت که نسخه‌های پرو نسل آینده از فناوری N3E استفاده می‌کنند که مزایای ویژه‌ای درمقایسه‌با فناوری N3B به گوشی‌های آیفون می‌دهد. طی سال‌های اخیر، شارژدهی آیفون‌ها مسئله بسیار بزرگی برای کاربران بوده و غول فناوری آمریکایی قصد دارد با استفاده از N3E بهره‌وری انرژی را دوچندان کند تا با یک بار شارژ کاربران بتوانند مدت‌زمان بیشتری از گوشی‌هایشان بهره ببرند.

سری آیفون ۱۶

پیش‌ازاین، گزارش‌های زیادی در شبکه اجتماعی توییتر منتشر شده که نشان می‌دهد غول ساکن کوپرتینو قصد دارد از فناوری N3E به‌جای N3B استفاده کند، چراکه بازده TSMC برای تولید و عرضه این معماری بسیار بیشتر است. علاوه‌براین، این فناوری می‌تواند پردازش گرافیکی و رایانشی قدرت آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را حین اجرای بازی‌های ویدئویی افزایش دهد که برای طیف وسیعی از کاربران و هواداران آیفون از اهمیت بالایی برخوردار است و قطعا باعث بهبود میزان فروش خواهد شد.

به‌نقل از تحلیلگر معروف و سرشناس حوزه فناوری و محصولات اپل، جف پو، آیفون ۱۶ پلاس و استاندارد از تراشه A18 بایونیک بهره‌مند می‌شود، اما مدل‌های پرو آیفون ۱۶ از تراشه A18 Pro برپایه معماری ۳ نانومتری با فناوری N3E استفاده می‌کند تا وجه تمایزی بین مدل‌های آیفون ۱۶ ایجاد شود. این تحلیلگر می‌گوید تراشه‌های A18 درحقیقت همان‌ تراشه A17 هستند که بهبود می‌یابد؛ همچنین تراشه A17 Pro که چندی پیش معرفی شد، درواقع تراشه A16 بایونیک است که از رهگیری پرتوی بهره می‌برد. ازجمله دلایل این تحلیلگر آن است که اپل قرار بود سال گذشته از A16 بایونیک با رهگیری پرتوی رونمایی کند، اما به‌خاطر روند کند TSMC این پروژه یک سال به‌تاخیر افتاد.

اخبار مرتبط: