عدم پیروی گوگل از قوانین موتور‌های جستجو مشکلات زیادی را به همراه داشته که یکی از آن‌ها، ضرر ۲۰ میلیارد دلاری اپل است.

تاکنون مشخص شده که گوگل سالانه مبلغ 20 میلیارد دلار را به اپل پرداخت می‌کند تا در عوض، اپل از موتور جستجو گوگل به صورت پیش‌فرض در دستگاه‌هایش استفاده کند. این موضوع می‌تواند گوگل را در دسترس میلیون‌ها کاربری قرار دهد که از دستگاه‌های اپل استفاده می‌کنند و این افزایش تعداد کاربران، سود زیادی را برای این موتور جستجو به همراه دارد.

این همکاری شرکت‌های زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها، مایکروسافت است. مدیر‌عامل این شرکت مدتی قبل به صورت رسمی اعلام کرد که همکاری این دو غول تکنولوزی، کار را سخت کرده و به گوگل قدرت بیشتری در رقابت می‌دهد. اما حالا مایکروسافت می‌تواند به دنبال راهی برای پیشرفت باشد زیرا شرایط برای گوگل کمی تغییر کرده است.

ضزز ۲۰ میلیارد دلاری اپل

گوگل در حال حاضر با یک پرونده عدم اعتماد روبه‌رو شده که توسط دیوان عدالت آغاز شده است. این پرونده گوگل را به سو‌استفاده از بازار برای افزایش قدرت خود محکوم کرده و همکاری آن با اپل هم یکی از موارد نقض قوانین محسوب می‌شود. در ابتدا اسناد اعلام کرده بودند که این شرکت برای همکاری با اپل مبلغ 15 میلیارد دلار را به صورت سالانه پرداخت کرده اما در ادامه مشخص شد که این مبلغ چیزی بین 18 تا 20 میلیارد دلار است.

اگر این موضوع اثبات شود، گوگل دیگر نمی‌تواند با اپل همکاری کند و اپل باید به فکر جبران ضرر ۲۰ میلیارد دلاری خود باشد. خوشبختانه این کار برای غول آمریکایی چندان سخت نیست زیرا این شرکت می‌تواند به راحتی قرارداد دیگری را بپذیرد و ضرر‌های گوگل را جبران کند.

اولین شرکتی که قصد دارد جایگزین گوگل شود، مایکروسافت بینگ است که در گذشته هم با اپل مذاکراتی داشته است. اما این موضوع هنوز به صورت قطعی مشخص نیست و برای اطلاع از تصمیم اپل باید کمی صبر کنیم.

مطالب مرتبط: