پس از مدت‌ها انتظار، سامسونگ بالاخره امروز مراسم معرفی تراشه اگزینوس 2400 را برگزار کرد که در آن شاهد ورود یک غول ۱۰ هسته‌ای به دنیای موبایل بودیم.

حدود یک سال است که سامسونگ از تراشه پرچمداری رونمایی نکرده و این موضوع بسیاری از کاربران را به فکر فرو برده است. بسیاری از کاربران تصور می‌کردند که این شرکت دیگر قصد ندارد تراشه‌های اختصاصی تولید کند و از این به بعد، تنها شاهد عرضه دستگاه‌های آن با تراشه اسنپدراگون خواهیم بود.

این موضوع در سال 2023 تقریبا انجام شد و حتی در سری گلکسی اس 23 هم شاهد استفاده از تراشه‌های اگزینوس نبودیم که به این شایعات دامن زد. اما امروز سامسونگ با معرفی تراشه اگزینوس 2400 تمامی این شایعات را تکذیب کرد و نشان داد که قصد دارد با قدرت در دنیای تراشه‌ها فعالیت کند.

تراشه اگزینوس با ۱۰ هسته پردازشی

تراشه‌های اگزینوس همیشه از مشکل بالا رفتن دما رنج می‌بردند و همین موضوع باعث می‌شد که این تراشه‌ها نتوانند به سقف توانایی خود دست پیدا کنند. البته کاربران متوجه این مشکل شده بودند و ترجیح می‌دادند که دستگاه‌های تولید شده با تراشه اسنپدراگون را تهیه کنند. البته سامسونگ اعلام کرده که این مشکلات در نسل جدید حل شده و حالا قرار است شاهد عرضه یک تراشه تماما پرچمدار باشیم.

سامسونگ به صورت رسمی مشخصات خوشه‌های پردازنده را فاش نکرد اما طبق شایعات، با یک تراشه 10 هسته‌ای طرف هستیم که می‌تواند به راحتی با تراشه‌های اسنپدراگون و اپل رقابت کند. متاسفانه در این تراشه از معماری 4 نانومتری استفاده شده که به اپل اجازه می‌دهد تا تحت عنوان تنها تراشه 3 نانومتری شناخته شود.

البته تغییراتی در معماری این تراشه به وجود آمده که مصرف انرژی آن را کمی کاهش می‌دهد. پردازش‌های گرافیکی در این تراشه بر‌عهده چیپ Xclipse 940 قرار گرفته که توانایی ری‌تریسینگ را دارد. البته این موضوع نشان می‌دهد که سامسونگ با ساخت این تراشه قصد دارد تا به صورت مستقیم با توانایی‌های تراشه سری آیفون ۱۵ پرو رقابت کند.

معرفی تراشه اکزینوس 2400 نشان می‌دهد که این تراشه احتمالا قرار است در سری گلکسی اس ۲۴ در کنار تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده شود.

نظر شما در مورد تراشه جدید سامسونگ چیست؟‌ آیا این تراشه می‌تواند مشکلات نسل‌های قبلی خود را حل کند؟

اخبار مرتبط:‌ سامسونگ برای رقابت با شیائومی بند ۸، گلکسی فیت ۳ را عرضه می‌کند