یک گزارش جدید نشان می‌دهد کاربران کشورهای درحال توسعه باید حقوق چندین ماه‌ را برای خرید آیفون ۱۵ پرو مکس با پیکربندی پایه بپردازند؛ در ادامه به بررسی برخی از این کشورها می‌پردازیم.

همان‌طورکه می‌دانید کمپانی اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان Wonderlust اقدام به‌معرفی سری آیفون ۱۵ با قابیت‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد کرد. برخلاف ‌سال‌های گذشته، نسخه‌های استاندارد و پلاس از به‌روزرسانی بسیاری ویژه‌ای برخوردار هستند و تقریبا با آیفون ۱۴ پرو مکس برابری می‌کنند. اما کاربران حرفه‌ای و هواداران اپل همیشه به‌دنبال خرید مدل‌های پرو و پرو مکس هستند از بهترین قابلیت‌ها و به‌روزترین فناوری غول کوپرتینویی بهره می‌برند. برای مثال، آیفون ۱۵ پرو از تراشه A17 Pro با معماری ۳ نانومتری استفاده می‌کند که قادر است از بازی‌های ویدئویی پشتیبانی کند.

البته باید یادآور شد بهره‌مندی از این ویژگی‌ها برای شما هزینه‌های زیادی دارد. براساس اعلام رسمی اپل، آیفون ۱۵ پرو مکس با پیکربندی پایه حافظه رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی حدود ۱۲۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. بنابراین باید صادق باشیم که گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس ارزان نیستند. به‌عبارتی دقیق‌تر، صفحه توییتری World of Statistics، با انتشار توییتی نشان داد شهرواندان کشورهای درحال توسعه چند ماه باید حقوق‌شان را پس‌انداز کنند تا بتوانند برای خرید یک نسخه پایه آیفون ۱۵ پرو مکس اقدام کنند.

خرید آیفون ۱۵ پرو مکس در سایر کشورها

کشورهای حاضر در ابتدای فهرست ما را متعجب نمی‌کند، چراکه با مشکلات اقتصادی و تحریم‌های جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای شروع بهتر است از کشورهای انتهای لیست انتخابی داشته باشیم و به‌مقایسه با کشورهای درحال توسعه بپردازیم. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، سوئیس از بالاترین میزان رشد اقتصادی برخوردار است و یک شهروند عادی برای خرید آیفون ۱۵ پرو مکس ۱۱۹۹ دلاری تنها باید ۲۰ درصد از حقوق ماهیانه‌اش را بپردازد؛ این موضوع نشان می‌دهد میانگین حقوق شهروندان سوئیسی چیزی معادل ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار در ماه خواهد بود.

سپس دو کشور سنگاپور و ایالات متحده آمریکا را داریم که نشان می‌دهد شهروندان این کشور به‌ترتیب باید ۲۴ تا ۲۸ درصد حقوق ماهیانه‌شان را برا خرید آیفون ۱۵ پرو مکس کنار بگذارند. سایر کشورها نیز با اختلاف بسیار کمی نسبت‌به سه کشور نام‌برده باید برای آیفون ۱۵ پرو مکس هزینه کنند. اما نقطه اوج ماجرا از کشور جمهوری چک آغاز می‌شود که نشان می‌دهد شهروندان آن باید ۷۵ درصد از حقوق‌شان را برای خرید پرچمدار اپل بپردازند. پس از جمهوری چک، شروع به دیدن واقعیت تلخ از وضعیت اقتصادی کشورهای درحال توسعه مانند مصر، فیلیپین، ایران، پاکستان و چندیی کشور دیگر می‌کنیم.

بالاترین پرداختی برای شهروندان مصر است که برای خرید آیفون ۱۵ پرو مکس باید ۸۲۱ درصد از حقوق‌شان هزینه کنند؛ این موضوع نشان می‌دهد یک کاربر مصری حداقل باید یک سال کار کند با بتواند صاحب یک دستگاه آیفون شود. پس از آن پاکستان با ۸۱۶ درصد در جایگاه دوم، نیجریه با ۷۵۴ درصد در در رتبه سوم، ونزوئلا با ۶۵۵ درصد در رتبه چهارم و ایران با ۳۹۷ درصد در رتبه پنجم قرار دارند. همان‌طورکه اشاره کردیم، درصد دراینجا براساس حقوق متوسط شهروندان این کشورها محسوب می‌شود؛ البته باید یادآور شویم آیفون ۱۵ پرو مکس امسال افزایش قیمت ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد و احتمالا سال آینده نیز یک افزایش قیمت دیگر درپی استفاده از سیستم دوربین قدرت‌مندتر شاهد خواهیم بود.

مقایسه قدرت خرید آیفون ۱۵ پرو مکس در کشورهای درحال توسعه شاید برای هواداران سایر برندها خوشایند باشد، اما باید ذکر کنیم قیمت پایه گلکسی اس ۲۳ اولترا از ۱۱۹۹ دلار و قیمت پایه گلکسی زد فولد ۵ از ۱۷۹۹ دلار شروع می‌شود که تفاوتی چندانی با اپل ندارند و در برخی شرایط از آن بیشتر هم هستند. باوجوداین، گوشی‌های لوکس آیفون از افت قیمت بسیاری کمتری برخوردار هستند؛ بدین معنا که درصورت اراده به‌فروش دستگاه‌تان می‌توانید آن را به بالاترین میزان ممکن به‌فروش برسانید.

اخبار مرتبط: