گزارش‌ها نشان می‌دهد مانیتور گیمینگ سامسونگ Odyssey Neo G9 با کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 4090 مطابقت کاملی ندارد و نمی‌تواند کیفیت 8K با نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی را پشتیبانی کند.

همان‌طورکه می‌دانید مانیتور گیمینگ Odyssey Neo G9 با مشخصات سخت‌افزاری غیرقابل‌تصوری معرفی شد تا بتواند معیارهای جهانی را جابه‌جا کند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این مانیتور نمی‌تواند پتانسیل‌هایش را حتی با قدرت‌مندترین کارت‌های گرافیکی انویدیا نظیر GeForce RTX 4090 به‌نمایش بگذارد. اکنون سوالی که برای بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیش آمده آن است که مانیتور سامسونگ اودیسه نئو G9 با چه کارت گرافیکی قابلیت همگام‌سازی دارد.

مشخصات مانیتور گیمینگ سامسونگ Odyssey Neo G9

قبل از پرداختن به اصلی ماجرا باید مروری بر مشخصات سخت‌افزاری مانیتور Odyssey Neo G9 داشته باشیم تا کاربران بدانند با چه نمایشگر فوق‌العاده قدرت‌مندی طرف هستد. این مانیتور گیمینگ از صفحه‌نمایش ۵۷ اینچی با فناوری «quantum mini LED» ساخته شده و رزولوشنی معادل ۲۱۶۰×۷۶۸۰ پیکسل (Dual QHD) دارد. همچنین، مانیتور Odyssey Neo G9 از گواهی‌نامه استاندارد Vesa DisplayHDR 1000، درجه انحنای 1000R برروی پنلی با نسبت‌ تصویر ۳۲:۹ بهره می‌برد تا بهترین تجربه گیمینگ اولترا واید دراختیار کاربران قرار بگیرد. ده‌ها قابلیت و ویژگی دیگر در این نمایشگر وجود دارد، اما اکنون تمرکز ما روی پشتیبانی صفحه‌نمایش از کیفیت 8K با نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی است.

کارشناسان و متخصصان حوزه فناوری براین‌باورند که مانیتور گیمینگ Odyssey Neo G9 یک محصول فوق‌العاده جذاب محسوب می‌شود که برای آینده طراحی شده و هیچ کارت گرافیکی توان پشتیبانی از آن را ندارد. برهمین‌اساس، گزارش‌های زیادی نشان می‌دهد که حتی کارت‌های گرافیکی انودیدیا با معماری Ada نمی‌تواند مقیاس‌های تصویری آن را پشتیبانی کند. باوجوداین، کارت‌های گرافیکی AMD Radeon RX 7000 می‌توانند از کیفیت تصویر 8K با نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی و کابل HDMI 2.1 پشتیبانی بکنند و کاربران حتی نیاز به کابل‌های DP 2.1 ندارند.

مشخصات پورت‌های RTX 4090

ازسوی‌دیگر، باید یادآور شویم مانیتور گیمینگ سامسونگ اودیسه نئو G9 در مرحله پیش‌سفارش قرار دارد؛ بااین‌حال، بسیاری از کاربران کره‌ای و منتقدان توانسته‌اند یک دستگاه را خریداری و ادعا می‌کنند کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4090 تنها قابلیت پشتیبانی از نمایشگر 8K با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتزی را پشتیبانی کند. این موضوع می‌تواند برای گیمرهایی که از کارت‌های انویدیا بهره‌مند هستند خبری بسیار تلخ و ناراحت‌کننده باشد.

درحال‌حاضر، عاملی که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار می‌گیرد آن است که کارت انویدیا GeForce RTX 4090 از پورت HDMI 2.1 استفاده می‌کند که عملا باید از نمایشگر موردبحث پشتیبانی کند، چراکه همان پهنای باند ۴۸ گیگابیت برثانیه را ارائه می‌کند که به کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000 اجازه می دهد کیفیت 8K با نرخ برزورسانی ۲۴۰ هرتزی را با پورت HDMI 2.1 نشان دهد. به‌عبارتی دقیق‌تر، کارت گرافیک RTX 4090 از خروجی DP 1.4 بهره می‌برد که ازنظر فنی قادر به پشتیبانی کیفیت 8K با نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی نیست، زیرا فاقد پهنای باند سیگنال‌های پردازشی است، اما AMD از پورت DP 2.1 بهره می‌برد که امکان استفاده از حالت‌ حداکثری 8K تا نرخ بروزرسانی ۴۸۰ هرتزی را فراهم می‌کند.

کارت گرافیک RTX 4090 از کیفیت 8k با نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی پشتیبانی نمی ‌کند

یک کاربر ردیت با انتشار پستی اشاره می‌کند که این مشکل به احتمال زیاد مربوط به مکانیسم فشرده‌سازی جریان صفحه‌نمایش (DSC) است. این فناوری توسط استاندارد جهانی VESA توسعه‌یافته که باعث می‌شود رزولوشن و نرخ به‌روزرسانی نمایشگرها فوق‌العاده بیشتر شود. همچنین* این قابلیت امکان نمایش عمق رنگ بیشتر در رزولوشن 8k را برای کاربران فراهم می‌سازد.

برای خروجی رزولوشن بالاتر و رسیدن به 8K، فناوری DSC از پورت‌های نمایشکر به کارت گرافیک استفاده می‌کند و احتمالا مهم‌ترین دلیلی که پردازنده‌های GeForce RTX 4090 قادر به پشتیبانی از حداکثر توان نمایشگر گیمینگ Odyssey Neo G9 با رزولوشن 8k و نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی نیستند وجود تنگناهای درون پورت‌ها باشد. به‌عبارتی دقیق‌تر، یک پورت چهارخطی نمی‌تواند وارد یک خط شود و همین موضوع باعث می‌شود که کارت کرافیک RTX 4090 نتواند رزولوشن 8k و نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی را در مانیتور گیمینگ Odyssey Neo G9 پشتیبانی کند.

کارت گرافیک RTX 4090  پشتیبانی 8K نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی

اکنون برای بسیاری از کاربران کارت‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌کنند و قصد خرید این مانیتور را دارند سوال می‌شود که راه‌حل چه خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال باید خاطرنشان کنیم که این موضوع تنها به کمپانی NVIDIA برمی‌گردد که آیا قصد پشتیبانی از نرخ بروزرسانی ۲۴۰ هرتزی را ارائه خواهد داد یا خیر. آپدیت‌های نرم‌افزاری و درایورها می‌تواند به‌راحتی این مشکل را برطرف سازد، اما شاید این احتمال وجود داشته باشد که کاربران باید منتظر نسل‌های بعدی باشند یا روی به استفاده از کارت‌ گرافیک AMD آورند.

همانطورکه می‌دانید، نزدیک به یک ماه پیش، تیم قرمزها با شرکت در نمایشگاه سالانه Gamescom از معماری‌های گرافیکی و پردازشی RDNA 3 رونمایی کرد و توضیح داد که کارت‌های گرافیکی AMD با استفاده از این معماری قدرت‌مند می‌توانند با نمایشگر سامسونگ Odyssey Neo G9 سازگاری داشته باشد و قادر است از کیفیت 8K تا نرخ بروزرسانی حداکثری ۴۸۰ هرتزی پشتیبانی کند. به‌نظر می‌رسد تیم سبزپوشان نمی‌تواند از خروجی موردبحث برای کارت‌ گرافیک RTX 4090 پشتیبانی نرم‌افزاری به‌عمل آورد، چراکه باید برای انجام این‌کار سایر پورت‌ها را غیرفعال کند و این موضوع می‌تواند به سایر عملکردهای پردازنده آسیب وارد کند.

طراحی منحنی ۵۷ اینچی مانیتور گیمینگ Odyssey Neo G9

درانتها باید اشاره کنیم که مانیتور گیمینگ Odyssey Neo G9 از بالاترین استاندارد لازم برخوردار است که کاربران باید برای استفاده از آن دارای بهترین سیستم‌ها باشند که در سال ۲۰۲۳ کمتر کسی وجود دارد که سیستمی مطابق با استانداردهای لازم این مانیتور داشته باشد. انویدیا شهرت زیادی در تولید بهترین کارت‌های گرافیک گیمینگ دارد، اما اکنون مشاهده می‌کنیم حتی غول‌های فناوری و محصولات آن‌ها گاهی اوقات با محدودیت‌های متعددی مواجه می‌شوند. علاوه‌براین، باید یادآور شویم تشخیص برتری AMD و NVIDIA برعهده ما نیست؛ براساس بنچمارک‌ها، RTX 4090 درمقایسه‌با 7900 XTX در هر بخش برتری دارد، اما اگر می‌خواهید از کیفیت 8K با بالاترین نرخ به‌روزرسانی بهره‌مند شوید احتمالا باید از کارت‌های گرافیک AMD استفاده کنید.

اخبار مرتبط: