امروز شاهد برگزاری مراسم شهریور ماه اپل بودیم که هرساله، هیجان زیادی را به دنیای موبایل وارد می‌کند.

در این مراسم شاهد رونمایی از دستگاه‌های جدیدی بودیم که هرکدام از آن‌ها می‌توانند برای طرفداران اپل جذاب باشند و دوباره نام اپل را به صدر جدول‌های فروش ببرند. البته از همین حالا نظرات زیادی راجع به دستگاه‌های جدید وجود دارد و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دستگاه‌های جدید ارزش خرید بالایی نسبت به نسل قبلی خود ندارند. مخصوصا حالا که قیمت دستگاه‌های نسل قبلی کاهش یافته، ارزش خریدشان ممکن است برای بسیاری از کاربران بالاتر برود.

معرفی سری آیفون 15

طراحی پشتی آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس

آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس

مهم‌ترین بخش در این مراسم، رونمایی از نسل جدید آیفون‌های اپل بود که کاربران را هیجان‌زده کرد. سری جدید دستگاه‌های اپل در چهار نسخه ساده، پلاس، پرو و پرو‌مکس عرضه می‌شود و برخلاف برخی شایعات، شاهد عرضه نسخه اولترا در میان آن‌ها نبودیم. امسال تمامی دستگاه‌های این سری تغییراتی نسبت به گذشته داشته‌اند که می‌تواند خرید آن‌ها را حتی برای صاحبان آیفون 14 به یک گزینه جذاب تبدیل کند.

آیفون‌های مدل پایه و پلاس همان اندازه 6.1 و 6.7 اینچی را حفظ کرده‌اند و اندازه بدنه آن‌ها نسبت به گذشته تغییری نکرده است. اما نکته مهم اینجاست که حالا ناچ قدیمی اپل به صورت کامل حذف شده و تمامی دستگاه‌های جدید از داینامیک آیلند استفاده می‌کنند. این موضوع ظاهر دستگاه‌ها را به مدل‌های پرو نزدیک‌تر می‌کند. قابلیت‌های نرخ بروزرسانی بالا و رزولوشن بالاتر همچنان به مدل‌های پرو محدود شده و امکان دارد در نسل‌های بعدی شاهد آن‌ها باشیم.

البته تغییرات به اینجا ختم نمی‌شود و امسال شاهد استفاده از پورت USB-C در تمامی مدل‌های سری 15 هستیم. این موضوع به دلیل وضع قوانین جدید اتحادیه اروپا صورت گرفته و حالا شما می‌توانید با یک کابل یو‌اس‌بی C تمامی دستگاه‌های اپلی را شارژ کنید. نکته جالبی که در مورد این پورت وجود دارد، کابل‌های آن است. امسال اپل هر رنگ از آیفون‌های 15 را به همراه کابل همرنگی در جعبه عرضه می‌کند که بسیار جذاب است.

تاکنون پوشش مات قاب پشتی به مدل‌های پرو محدود بوده اما امسال شاهد ورود آن به مدل‌های پایه هستیم. سیستم دوربین آیفون‌های ۱۵ حالا ارتقا یافته و دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی با یک سنسور 48 مگاپیکسلی جایگزین شده که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت تصاویر و ویدیو‌ها داشته باشد. البته از قبل اعلام شده بود که این سنسور عملکردی در حد مدل‌های پرو از سال گذشته ندارد و در بخش پایین‌تری از آن‌ها قرار می‌گیرد.

مثل چند سال گذشته، مدل‌های پایه از تراشه نسل قبلی خود استفاده می‌کنند و در این نسل، شاهد استفاده از تراشه A16 در آیفون‌های ۱۵ و ۱۵ پلاس هستیم که در دستگاه‌های سری ۱۴ پرو استفاده شده بود. این تراشه بهترین مدل‌ از تراشه‌های اپل محسوب نمی‌شود ولی باید بدانید که همچنان در دسته تراشه‌های پرچمدار قرار می‌گیرد و از توانایی‌های زیادی برخوردار است. 

طراحی پشتی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس

آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس

در مدل‌های پرو تغییراتی ایجاد شده که منجر به بالاتر رفتن قیمت آن‌ها شده است. اندازه دستگاه‌های جدید نسبت به گذشته کمی تغییر کرده است. حالا در دستگاه های پرو از تکنولوژی جدیدی استفاده شده که حاشیه‌های صفحه نمایش را کمتر می‌کند و اندازه بدنه دستگاه را کاهش می‌دهد. فریم دستگاه حالا از تیتانیوم ساخته شده که مقاومت آن در برابر ضربات را افزایش، و وزن را کاهش می‌دهد. 

این کاهش حتی می‌تواند تا 10 درصد هم بالا برود که برای طرفداران دستگاه‌های پرومکس خبر خوبی محسوب می‌شود. استفاده از مواد جدید در بدنه دستگاه باعث شده تا اپل بتواند رنگ‌های جدید را به سری 15 اضافه کند که جذابیت دستگاه‌های پرو را افزایش می‌دهد. از دیگر تغییرات احتمالی در فریم می‌توان به سوییچ تغییر حالت آیفون اشاره کرد که طبق برخی شایعات، قرار است با یک دکمه ثابت جابجا شود.

مدل‌های پرو هم از پورت یو‌اس‌بی C استفاده می‌کنند اما این پورت در مدل‌های گران‌قیمت‌تر از سرعت بالاتری برخوردار است و می‌تواند عملکرد‌های بیشتری داشته باشد. در مورد دوربین اصلی اخبار زیادی منتشر نشده و برخی از منابع اعلام کردند که نتایج ثبت شده توسط آن قرار است به کمک نرم‌افزار بهبود یابد.

در این صورت، باید گفت که سیستم دوربین در آیفون 15 پرو تقریبا دست نخورده باقی می‌ماند و فقط عملکرد آن به کمک برخی بهینه‌سازی‌ها ممکن است کمی بهبود یابد. اما این موضوع برای مدل پرومکس صدق نمی‌کند. در این دستگاه قرار است اپل دوربین تله فوتو را با یک دوربین پریسکوپی جایگزین کند که به کاربران اجازه می‌دهد بدون افت کیفیت، 5 برابر زوم کنند.

در تمامی مدل‌های آیفون 15 قرار است شاهد افزایش ظرفیت باتری باشیم که به لطف تکنولوژی جدید باتری‌های اپل صورت گرفته است. حالا اپل با استفاده از فناوری جدید خود، توانسته بدون افزایش اندازه یا وزن سلول باتری، ظرفیت آن را بیشتر کند که برای کاربران خبر خوبی محسوب می‌شود. همچنین در این دستگاه‌ها قرار است از تراشه A17 Pro اپل استفاده شود که برای اولین بار در دنیای موبایل، با معماری 3 نانومتری ساخته شده است.

این تراشه فقط قرار است در مدل‌های پرو به کار گرفته شود و به مدل‌های پایه راه نمی‌یابد. استفاده از آن در دستگاه‌های جدید، موجب افزایش توانایی و کاهش مصرف انرژی آن‌ها خواهد شد. البته تمامی این تغییرات برای اپل هزینه‌بر بوده و امسال پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی، شاهد افزایش قیمت آیفون‌های 15 پرو هستیم. 

قیمت آیفون 15 پرو حالا به 999 دلار و آیفون ۱۵ پرومکس حالا به 1199 دلار رسیده که آن را به گران‌ترین آیفون تاریخ اپل تبدیل می‌کند. افزایش قیمت برای مدل پرومکس صورت گرفته و مدل پرو با همان قیمت قدیمی عرضه خواهد شد. 

طراحی اپل واچ سری ۹ و واچ اولترا ۲

اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲

در این مراسم شاهد عرضه اپل واچ سری ۹ در دو اندازه بودیم که ساعت‌های پرچمدار بعدی اپل محسوب می‌شود. باید گفت که ساعت‌های جدید، قابلیت خاصی را به کاربران ارائه نمی‌کنند و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک ارتقا نسل به نسل یاد کرد. حالا در ساعت‌های جدید از تراشه S9 استفاده شده که بر‌پایه تراشه A15 آیفون‌ها ساخته شده است.

این تراشه قدرت پردازشی بیشتری دارد و می‌تواند مصرف انرژی باتری را بهتر مدیریت کند. علاوه بر این موضوع، در این دستگاه از سنسور بهبود یافته‌ای برای ثبت ضربان قلب استفاده شده که تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تری را به شما ارائه می‌دهد. همچنین برای بهبود تشخیص موقعیت مکانی کاربران، در اپل واچ سری 9 از چیپ U2 استفاده شده که تشخیص قابل اعتماد‌تری را به شما ارائه می‌دهد.

در نسل جدید بند‌های چرمی برای کمک به محیط زیست حذف شده‌اند و از انواع دیگری در ساعت‌های جدید استفاده شده است. در این میان می‌توان به بند پارچه‌ای اپل واچ اشاره کرد که به کمک آهن‌ربا بسته می‌شود و ظاهر مینیمالی دارد. البته خبر خوب این است که قیمت این سری نسبت به گذشته افزایشی نداشته و این موضوع ارزش خرید آن را بالاتر می‌برد. 

در این مراسم شاهد رونمایی از نسل دوم ساعت‌های مقاوم اپل تحت عنوان اپل واچ اولترا ۲ بودیم که برای علاقه‌مندان به ماجراجویی، گزینه خوبی محسوب می‌شوند. ارتقا‌های این ساعت نسبت به نسل قبلی تفاوتی با نسل اپل واچ ۹ ندارد و تنها تفاوت اصلی در میان این دو ساعت، طراحی آن‌ها است. همچنین اپل واچ اولترا حالا در رنگ مشکی عرضه می‌شود که گزینه‌های بیشتری را در اختیار خریداران می‌گذارد.

ایرپاد پرو 2 با پورت USB-C

ایرپاد پرو ۲ با پورت یو‌اس‌بی C

به دلیل وضع قوانین جدید در اتحادیه اروپا، اپل مجبور شده تا پورت لایتنینگ را به طور کامل از دستگا‌ه‌هایش حذف کند و این موضوع حتی نسل ایرپاد‌های این شرکت را هم تحت تاثیر قرار داده است. امروز در این مراسم شاهد رونمایی همان ایرپاد پرو نسل دو با کیس شارژ جدید بودیم. حالا در این کیس از پورت یو‌اس‌بی C برای شارژ دستگاه استفاده شده است.

این موضوع تنها تفاوت ایرپاد جدید با نسل قبلی خود محسوب می‌شود و تمامی مشخصات دیگر آن ثابت مانده است. باید گفت که این دستگاه حالا با قیمت نسل قبلی خود عرضه می‌شود و به صورت رسمی اعلام شد که تولید ایرپاد‌های لایتنینگ به طور کلی متوقف شده است.

نظر شما در مورد مراسم شهریور ماه اپل چیست؟ آیا این دستگاه‌ها ارزش خرید بالایی دارند؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس معرفی شد؛ سنسور پریسکوپی و بدنه تیتانیومی از راه رسید