کمپانی AMD در مراسم گیمزکام ۲۰۲۳ از کارت گرافیک میان‌رده رادئون RX 7800 XT و RX 7700 XT رونمایی خواهد کرد.

هفته آینده بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بازی‌های ویدئویی در شهر برلین برگزار می‌شود و کمپانی AMD از این فرصت برای معرفی آخرین نسل از کارت گرافیک‌های رادئون میان‌رده استفاده می‌کند. نسخه RX 7800 XT و RX 7700 XT از تاریخ ششم سپتامبر برابر با پانزدهم شهریورماه برای خرید دردسترس کاربران با قیمت بسیاری مناسب قرار می‌گیرد و گیمرها‌ی حرفه‌ای که قصد ندارد پول زیادی برای ارتقای کارت گرافیک بدهند هدف اصلی عرضه این نسل از پردازنده‌های گرافیکی AMD هستند.

هر دو کارت گرافیک RX 7800 XT و RX 7700 XT از مشخصات سخت‌افزاری مشابهی برخوردار هستند و برپایه پردازنده گرافیگی Navi 3۲ با استفاده از چیپلت‌های مشابه Navi 31 در کارت گرافیک RX 7900 و XTX 7900 ساخته خواهند شد؛ اما طراحی معماری و پردازنده گرافیکی آن به‌طور کلی با Navi 33 در RX 7600 متفاوت است.

همان‌طور که اشاره کردیم هر دو کارت گرافیکی از پردازنده گرافیکی Navi ۳۲ استفاده می‌کنند که برپایه معاری RDNA ۳ ساخته می‌شود و از جدیدترین فناوری‌های کمپانی تایوانی AMD به‌شمار می‌رود. همچنین این کارت‌ها دومین محصولی هستند که از چیپلت‌ها استفاده می‌کنند و از پردازنده‌های Navi 31 در کارت RX7900 کوچک‌تر هستند. به عبارتی دقیق‌تر، چیپلت‌های یا ماژول پردازشی از یک قالب گرافیکی جدید (GCD) با بلوک‌ها و ترانزیستور‌های کاربردی استفاده می‌کند که باعث کاهش انرژی و هزینه‌های تولید می‌شود؛ همچنین GCD با چهار حافظه کش (MCD) همراه می‌شود که از Navi 31 بهره‌مند می‌شود.

رادئون RX 7800 XT

کارت گرافیک RX 7800 XT از ۶۰ واحد پردازشی شتاب‌دهنده پرتوی استفاده می‌کند که درمقایسه با کارت XT 7900 حدود ۲۹ درصد کاهش یافته و خروجی رندرینگ آن با افت شدید ۵۰درصدی به عدد ۹۶ رسیده است. براساس آمار، کلاک گیم این کارت گرافیک نیز حین اجرای بازی‌های ویدئویی از ۲۰۰۰ مگاهرتز به ۲۱۲۴ مگاهرتز افزایش می‌یابد.

حافظه کارت گرافیک RX 7800 XT نیز نسبت‌به RX 7900 از ۲۰ گیگابایت GDDR6 با قدرت پردازشی ۲۰ گیگابیت برثانیه به ۱۶ گیگابایت با قدرت ۱۹.۵ گیگابیت رسیده که کاهش شدید را در این بخش نشان می‌دهد. همچنین، باس رم با کاهش پهنای باند شدید از ۸۰۰ گیگابیت برثانیه به ۶۲۴ گیگابیت برثانیه و از ۳۲۰ بیت به ۲۵۶ می‌رسد؛ ظرفیت حافظه کش انیفینیتی (Infinity Cache) نیز از ۸۰ مگابایت به ۶۴ مگابایت می‌رسد.

کارت گرافیک رادئون RX 7800 XT از قدرت متوسط ۲۶۳ وات بهره می‌برد و از کانکتورهای HDMI 2.1 با قدرت انتقال اطلاعاتی ۴۸ گیگابیت برثانیه، دیسپلی پورت ۲.۱ با قدرت انتقال ۵۴ گیگابیت برثایه و کدک AV1 پشتیبانی به‌عمل می‌آورد.

این کارت گرافیک میان‌رده نسل جدید با قیمت ۴۹۹ دلار برای رقابت با کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 4070 با پرجسب قیمتی ۵۹۹ دلار وارد بازار می‌شود. کمپانی سازنده ادعا می‌کند کارت گرافیک RX 7800 XT با نرخ ۱۴۴۰p به‌طور متوسط ۴ درصد سریع‌تر از کارت انویدیا خواهد بود؛ همچنین این کرات دارای ۳۳ درصد حافظه بیشتر از RTX 4070 با باس رم گسترده تر است، اما همچنان ۴۰۷۰ با ۱۸۶ وات کارت گرافیک بسیار کارآمدتری محسوب می‌شود.

رادئون RX 7700 XT

رادئون RX 7700 XT

براساس آمار اطلاعاتی از کارت گرافیک RX 7700، این کارت نسبت‌به RX 7800 عملکرد بسیار بهتری دارد؛ به‌بیانی دقیق‌تر، از ۵۴ واحد پردازشی با شتاب پرتوی و ۹۶ واحد خروجی رندرینگ است. همچنین کلاک گیم کارت نیز به ۲۱۷۱ مگاهرتز می‌رسد که کمی بالاتر از RX 7800 خواهد بود.

کارت گرافیک RX 7700 از ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت انتقال ۱۸ گیگابیت برثانیه، باس رم ۱۹۲ بیتی و پهنای باند ۴۳۲ گیگابایت برثانیه برخوردار می‌شود؛ همچنین اینفینیتی کش آن برابر با ۴۸ مگابایت خواهد بود. باتوجه‌به مشخصات سخت‌افزاری کارت گرافیک، قدرت برد ۲۴۵ واتی دور از ذهن نخواهد بود و بسیار نزدیک به RX 7800 است.

این کارت گرافیک با برچسب قیمتی ۴۴۹ دلار تنها ۵۰ دلار ارزان‌تر از RX 7800 خواهد بود و برای رقابت با انویدیا RTX 4060 Ti وارد میدان می‌شود. کمپانی ای‌ ام دی ادعا می‌کند کارت گرافیک مذکور حدود ۱۲ درصد عملکرد بالاتری از انویدیا ۴۰۶۰ دارد، اما به‌دلیل برچسب قیمتی که دارد احتمالا خرید کارت رادئون RX 7800 برای کاربران و گیمرهای حرفه‌ای مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

فناوری FSR 3

فناوری FSR 3

علاوه‌بر کارت‌های گرافیکی یادشده، کمپانی AMD قصد دارد فناوری FidelityFX Super Resolution 3.0 یا به‌اختصار FSR 3 رونمایی کند که رقیبی برای انویدیا DLSS3 محسوب می‌شود؛ کمپانی سازنده برای تولید فریم از تکنولوژی جدیدی به‌نام «Fluid Motion Frames» استفاده می‌کند که با افزایش مقیاس می‌تواند بازی‌ها با رزولوشن کم را در مقیاسی بزرگ‌تر و رزولوشن بسیار بالاتر اجرا می‌کند. طبق شایعات فناوری FSR 3 می‌تواند تا سه برابر نرخ فریم را در بازی‌های ویدئویی جدید مانند «Forspoken» بیشتر کند؛ همچنین ای ام دی می‌خواهد از ویژگی آنتی لگ پلاس (Anti-Lag+) برای کاهش تاخیر در تصاویر استفاده کند که برای گیمرهای حرفه‌ای حائز اهمیت است.

علاوه‌براین، فناوری FSR 3 با کارت‌های گرافیک سری ۵۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ سازگاری دارد و تمام گیمر‌های نسل‌های یادشده می‌توانند از آن برخوردار شوند؛ البته سازنده برای خروجی مطلوب‌تر پیشنهاد می‌کند از گرافیک‌های سری ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ استفاده کنند. این فناوری با کارت های انویدیا جی‌فورس سری ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سازگاری دارد و برای نتجیه بهتر پیشنهاد می‌کنند از سری ۳۰ و ۴۰ استفاده شود. در انتها نیز اشاره شده که هیچ‌گونه سازگاری با کارت‌های گرافیکی نسل قدیم و جدید اینتل برای FSR 3 وجود ندارد.

لازم به‌ذکر است که هنوز تاییدی برای عرضه این ویژگی ازطرف کمپانی ای ام دی وجود ندارد و مشخص نیست چه‌زمانی دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. باوجوداین، کمپانی مذکور اشاره کرد اولین عناوینی که با فناوری یاشده پشتیبانی می‌شود «Forspoken» و «Immortals of Aveum» خواهند بود. انتظار می‌رود بازی‌های ویدئویی دیگری نظیر «Cyberpunk 2077»، «Avatar: Frontiers of Pandora» و «Black Myth: Wukong» در اعلامیه‌‌های بعدی مورد پشتیبانی قرار بگیرند. از نظر برخی کارشناسان، بسیار عجیب است که ای ام دی از بازی «Starfield» با قابلیت FSR 3 پشتیبان نمی‌کند.

اخبار مرتبط: