براساس آخرین گزارشها، فعالیت شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، تیکتاک، یوتیوب و چندین پلتفرم دیگر از امروز (جمعه) در اروپا با محدودیت روبه رو میشوند.
طی ماههای گذشته اخبار زیادی پیرامون قوانین جدید اتحادیه اروپا بهگوش میرسید که بهموجب آن بسیاری از کمپانیهای سازنده گوشیهای هوشمند با محدودیتهای مختلفی مواجه شدند که از مهمترین آن میتوانیم به اجبار اپل برای استفاده از درگاه تایپ سی در سری آیفون ۱۵ اشاره کنیم؛ همچنین این کمپانی آمریکایی مجبور است به برنامههای سوم شخص اجازه دهد تا وارپ اکوسیستم آی او اس شوند، در غیراینصورت اجازه فروش محصولات اپل در کشورهای منقطه یورو صادر نمیشود.
باوجوداین، تنها کمپانی اپل و سازندگان گوشیهای هوشمند هدف پارلمان اروپا نبودند؛ این اتحادیه قوانین سختگیرانهای و محدودیت جدیدی برای شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، تیکتاک، یوتیوب و همچنین کمپانی ارائهدهنده سرویسهای اینترنتی مانند گوگل و آمازون وضع کرد. طبق نظرات کارشناسان و فعلان حوزه رسانه، احتمالا طی روزهای آینده اثرات چنین قوانینی بر فعالیت شبکههای اجتماعی و مردم اروپا نمایان خواهد شد و تقریبا همهچیز دستخوش تغییر میشود.
طبق تازهترین اخبار، پارمان اتحادیه اروپا دلایلی بسیار محکمی برای تصویب قوانین دارد علیه غولهای فناوری حاضر در ایالات متحده دارد که از مهمترین آنها میتوان به حفظ حریم خصوصی، شفافیت و حذف محتوای مضر یا توهینآمیز اشاره کرد. بهعبارتیدیگر، هدف قانون خدمات دیجیتال محافظت از کاربران اروپایی دربرابر تهدیدات و کمپانیهای آمریکایی محسوب میشود که بهنظر میرسد برخی از دادههای کاربران را برای اهداف سودجویانه ذخیره میکنند.
درهمین راستا، کمپانی متا، شرکت مادر شبکههای اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، تردز و پیامرسان واتساپ اعلام کرد سیستمهای این شرکت با هوش مصنوعی اداره میشود که محتوای تبلیغاتی ارسال میکنند، اما هیچگونه اطلاعاتی از کاربران دیتابیسهای این کمپانی ذخیره نمیشود. بااینحال، کاربران میتوانند برای حذف محتوای تبلیغاتی و پیشنهادهای هوش مصنوعی آن را ازطریق منوی تنظیمات غیرفعال کنند. پس از آن کاربران تنها محتوایی دوستان و مخاطبانشان را مشاهده میکنند.
نیک کلگ، سخنگوی متا، با انتشار پستی در صفحههای اجتماعی خودش اعلام کرد خاموش کردن محتوای پیشنهادی برای کاربرانی که علاقهای به محتوای پیشنهادی ندارد یا نگرانیهای شدیدی مبنیبر نشت اطلاعات هویتی دارند بسیار مفید خواهد بود؛ همچنین نتایج جستوجو براساس کلماتی که کاربران تایپ میکنند نشان داده میشود و ارتباطی با فعالیت یا علایق کاربران از گذشته ندارد.
شبکه اجتماعی ویدئومحور تیکتاک نیز از یک ویژگی بسیار جالب بهاسم «For You» بهره میبرد که کلیپهای کوتاه جذابی را از تمام سایر نقاط جهان به کاربران پیشنها میدهد و اساسا ارتباطی با فعالیتها یا نتایج جستوجوی پیشین آنها ندارد. با غیرفعال کردن سیستم پیشنهادی خودکار، تنها ویدئوهای مخاطبان و دوستان برای کاربران براساس زمان انتشار بهنمایش میگذارد.
سیستمهای هوش مصنوعی و الگوریتمهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی یادشده به دلیل سوق دادن کاربران بهسوی دیدن پستهای بیشتر یا محتوای مضر و ناخواسته مورد انتقاد اتحادیه اروپا قرار گرفت و باعث شد تا محدودیت و قوانین سختهگیرانهای را برای آنها درنظر بگیرد.کیمسیون اروپا میخواهد کاربران اروپایی گزینههای متفاوتی داشته باشند تا با استفاده از آن اجازه ندهند هر نوع محتوایی روی تایملاین حسابکاربریشان نشان داده شوند.
برهمیناساس، چندی پیش، تیکتاک با ارائه بهروزرسانی نرم افزاری یک روش جدید برای گزارش موارد غیرقانونی و مضر اضافه کرد که کاربران با استفاده از آن میتوانند محتوای توهینآمیز، نژاد پرستی، خودکشی یا خودآزاری و اطلاعات نادرست را گزارش کنند؛ این موضوع میتواند درراستای هدفمند کردن محتوای این رسانه با قوانین اتحادیه اروپا باشد. همچنین، شرکت مادرتخصصی چینی بایتدنس، تیم جدیدی از ناظران و متخصصان حقوقی را برای کنترل محتوا در کنار سیستمهای نظارتی خودکار اضافه کرده که برای شناسایی محتوا یادشده اقدامهای لازم را انجام میدهند.
همانطور پیشتر عنوان شد، قانون خدمات دیجیتال (DSA) از امروز بهمرحله اجرا درمیآید و تمامی شبکههای اجتماعی و سرویسدهندگان اینترنتی مذکور باید از آن پیروی کنند؛ در غیراینصورت مشمول پرداخت جریمههای سنگین میشوند. تاکنون بسیاری از رسانههای اجتماعی نظیر توییتر یا فیسبوک بهدلیل سرویچی از اروپا ملزم به پرداخت جریمههای میلیون دلاری شدهاند.
طی ده سال اخیر، شبکههای اجتماعی نقش بسیار مهم در زندگی روزمره انسانها داشتهاند و تقریبا زندگی بدون آنها برای بسیاری از کاربران غیرممکن میشود؛ همچنین طیف وسیعی از کاربران مشغول کسب درآمد از این پلتفرمها هستند که وابستگی آنها دوچندان میکند. بنابراین اتحادیه اروپا براینباور است که باید قوانین جدید و سختگیرانهای را برای بهحداقل رساندن سواستفادهها بگیرد.
تیری بریتون، رئیس اتحادیه اروپا در یک سخنرانی اعلام کرد با هدفمندسازی قوانین برای شبکههای اجتماعی به سوی فضایی امنتر میرویم و دیگر اجازه سواستفاده برای پیشبرد اهداف را به غولهای رسانهای آمریکایی نمیدهیم. برهمیناساس، انتظار میرود تاثیرات محدودیت شبکههای اجتماعی در اروپا نمایان شود تا دید آیا کاربران به آن اعتراضی خواهند کرد یا خیر.
تیکتاک نیز بیان داشت که کاربران اروپایی اکنون کنترل بیشتری بر محتوای ویدئویی در این شبکه خواهند داشت و اعلام کرد: «اگر محتوایی برای مناسب یا حاوی اطلاعات یا ادعاهای نادرست باشد، قبل از باز شدن ویدئو به کاربران کشورهای اروپایی اطلاع داشده میشود تا خودشان تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. این قابلیت توسط هوش مصنوعی انجام میشود تا تیم تیکتاک بتواند درک کنند کاربران از تماشای چه محتوایی خودداری میکنند».
غول فناوری گوگل نیز قرار است با گزارشهای شفاف درباره نحوه مدیریت محتوا برای خدمات بیشتر ازجمله موتور جستوجوی گوگل، نقشهها و گوگل پلی توضیحات لازم را ارائه دهد. بهنظر اتحادیه اروپا، گوگل برزگترین کمپانی محسوب میشود که اقدام به ذخیره اطلاعاتی کاربران برای نمایش تبلیغات میکند.
علاوهبراین، قانون خدمات دیجیتال (DSA) بهعنوان هدفی برای جلوگیری از کلاهبرداریهای آنلاین نیز بهتصویب رسید. طی سالهای گذشته، از پلتفرمهای فروش محصولات آنلاین نظیر آمازون کلاهبرداری های بسیاری صورت گرفت که با شکایات کسترده کاربران روبهرو شد. کمپانی آمازون نیز برای گزارش محصولات تقلبی و محتوای غیرقانونی کانال جدیدی را راهاندازی کرده که اطلاعاتی درباره فروشندگان یا تاجران سوم شخص میدهد.
کمپانی آمازون با انتشار بیانیه اعلام کرد: «تیم ما سرمایهگذاریهای قابلتوجهی برای محافظت از فروشگاههای آنلاین در برابر سودجویان و کلاهبرداران کرده تا افراد بهترین تجربه خرید آنلاین را داشته باشند. همچنین بهزودی قوانین نمایندگیهای آمازون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با قانون DSA انطباق میدهیم».
اواسط ماه جولای، تیکتاک اعلام کرد نمایش تبلیغات برای نوجوانان را با محدودیتهای بسیاری در اروپا همراه میکند. بنابراین کاربران ۱۳ تا ۱۷ سال در اتحادیه اروپا بهعلاوه بریتانیا، سوئیس، ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین دیگر ویدئوهای تبلیغاتی را براساس جستوجویهای شخصی دریافت نمیکنند. همین سیاست در ایالات متحده برای افرا بین ۱۳ تا ۱۵ سال انجام میشود تا میزان نمایش محتوای غیراخلاقی برای آنها کم شود.
از ابتدای سال جاری میلادی نیز کمپانی متا نمایش محتوای تبلیغاتی را برای کاربرانی که بین ۱۳ تا ۱۷ سال سن دارند بهطور کامل قطع کرد و دیگر هیچ محتوای تبلیغاتی در ریلزها، اکسپلورر یا صفحات فیسبوک برای این گروه سنی وجود ندارد. بنابراین اکنون سن و محل زندگی تنها دادههایی هستند که شبکههای اجتماعی برای استفاده از ارسال محتوای تبلیغاتی از آن بهره میبرند.
اخبار مرتبط: