کمیسیون اروپا اخیرا نگرانی خود را از رویه اپل برای استفاده نکردن از درگاه USB-C آیفون‌ها ابراز کرده است. در بیانیه‌ای، این کمیسیون هشدار داد که اگر اپل این رویه را متوقف نکند، ممکن است با ممنوعیت فروش آیفون در قاره اروپا مواجه شود.

درگاه USB-C یک رابط استاندارد است که به طور فزاینده‌ای برای شارژ و انتقال داده بین دستگاه‌ها محبوب شده است. این درگاه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های دیگر یافت می‌شود که آن را به استانداردی مناسب و قابل اعتماد برای کاربران تبدیل می‌کند.

با این حال، اپل در پذیرش USB-C تمایلی نشان نمی‌دهد، زیرا تمامی دستگاه‌های این شرکت هنوز از درگاه‌های اختصاصی مانند لایتنینگ استفاده می‌کنند. این امر باعث ناامیدی کاربرانی شده است که می‌خواهند از کابل‌ها و شارژرهای استاندارد برای دستگاه‌های اپلی خود استفاده کنند.

کمیسیون اروپا با هدف کاهش ضایعات الکترونیکی و افزایش راحتی برای مصرف کنندگان، بر رویکرد استانداردتری برای شارژ و اتصال دستگاه فشار می‌آورد. از این رو تمایلی به گوش دادن به هیچ بهانه‌ای ندارد. گزارش شده است که تیری برتون نامه‌ای به اپل در این رابطه نوشته تا آن‌ها از عواقب عدم رعایت مقررات اتحادیه اروپا آگاه شوند.

این کمیسیون قبلا با سازندگان برای اتخاذ استاندارد مشترک USB-C کار کرده است و اکثر تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند اکنون از این درگاه استفاده می‌کنند. استفاده مداوم اپل از درگاه‌های اختصاصی به عنوان مانعی برای این پیشرفت تلقی شده است.

سری آیفون با پورت usb-c

اتحادیه اروپا در پایان سال ۲۰۲۲ قانونی را تصویب کرد که مقرر می‌دارد از سال ۲۰۲۴، همه دستگاه‌های الکترونیکی برای شارژ باید مجهز به درگاه USB-C باشند. هدف این قانون راحتی مصرف کنندگان و کاهش زباله‌های الکترونیکی است. به نظر می‌رسد که اپل این الزام را در مورد آیفون ۱۵ رعایت خواهد کرد. با این حال، قوانین اتحادیه اروپا مهلتی تعیین می‌کند که اپل می‌تواند مدتی بیشتری به تولید دستگاه‌های خود با اتصال لایتنینگ ادامه دهد.

اپل استدلال کرده است که درگاه‌های اختصاصی آن‌ها برای کیفیت و امنیت دستگاه‌هایش ضروری هستند، اما کمیسیون اتحادیه اروپا این ادعاها را رد و اشاره کرد که بسیاری از دستگاه‌های دیگر از این استاندارد استفاده می‌کنند و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد امنیت کمتری دارند.

اگر اپل به هشدار کمیسیون عمل نکند، ممکن است با ممنوعیت فروش آیفون در اروپا مواجه شود. این یک ضربه بزرگ برای این شرکت خواهد بود، زیرا اروپا یکی از بزرگترین بازارهای آن است. این ممنوعیت همچنین ضربه‌ای به کاربرانی خواهد بود که از محصولات اپل استفاده می‌کنند که در این صورت مجبور می‌شوند به دستگاه‌های اندرویدی روی آورند.

بحث در مورد درگاه‌های دستگاه‌های استاندارد چندین سال است که ادامه دارد و تولید کنندگان اغلب به دلیل نگرانی در مورد مالکیت معنوی و نام تجاری، تمایلی به اتخاذ استانداردهای مشترک ندارند.

با این حال، اتحادیه اروپا با به رسمیت شناختن مزایای استانداردهای مشترک برای مصرف کنندگان و محیط زیست، رویکردی فعالانه برای این موضوع اتخاذ کرده است. استاندارد USB-C توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک تایید شده و به طور گسترده در بسیاری از دستگاه‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی برخی دوربین‌ها قابل مشاهده است.

واضح است که اپل نگران تاثیر تغییر درگاه USB-C آیفون‌ها بر سود این شرکت است. با معرفی گواهی Mfi، اپل می‌تواند کنترل بازار لوازم جانبی را حفظ کرده و مصرف‌کنندگان باید لوازم جانبی مورد تایید اپل را بخرند تا از مزایای کامل USB-C بهره ببرند.

با توجه به هشدار کمیسیون اروپا، باید دید که آیا اپل بالاخره استاندارد USB-C را اتخاذ خواهد کرد یا در خطر از دست دادن یکی از مهم‌ترین بازارهای خود قرار خواهد گرفت. هر اتفاقی که بیفتد، این بحث احتمالا ادامه خواهد داشت زیرا تولیدکنندگان قابلیت‌های لازم را مطابق با راحتی کاربران استانداردسازی می‌کنند.

اخبار مرتبط: آیفون ۱۵ بدون پورت لایتنینگ عرضه خواهد شد