در اوایل روند توسعه آیفون 15، اپل یک نمونه آزمایشی از این گوشی ساخته بود که از پورت لایتنینگ استفاده می‌کرد. گفته می‌شود که اپل همان ابتدا پورت لایتنینگ را روی نمونه اولیه آیفون 15 تست کرده اما به زودی مجبور شده آن را با پورت USB-C جایگزین کند و آیفون 15 بدون پورت لایتنینگ عرضه خواهد شد.

مراحل تست آیفون 15 با پورت USB-C از دی ماه دو سال پیش آغاز شد و بعد از اسفند همان سال همه طراحان اپل تمرکزشان را روی استفاده از این پورت گذاشتند. جایگزین کردن پورت لایتنینگ با پورت USB-C یکی از پرتکرارترین شایعه‌ها در چند سال‌ اخیر بوده و به نظر می‌رسد که اپل بالاخره می‌خواهد این تصمیم را عملی کند و هر چهار مدل آیفون 15 را با این پورت عرض نماید.

البته USB-C از سال 2015 روی تمام لپتاپ سری Mac اپل قرار گرفته و آی‌پدها نیز از سال 2018 به بعد با این پورت عرضه می‌شوند. بنابراین از میان محصولات اصلی اپل، تنها دستگاه‌های iOS یا بهتر بگوییم آیفون‌ها هستند که همچنان به استفاده از پورت لایتنینگ ادامه می‌دهند. در واقع این قوانین جدید و سختگیرانه اتحادیه اروپا بود که اپل را مجبور کرد تا USB-C را جایگزین پورت لایتنینگ کند.

توییت در مورد طراحی آیفون 15 با USB-C

بر اساس این قوانین اپل دو راه بیشتر ندارد؛ یا فقط نسخه‌های اروپایی آیفون را به پورت USB-C مجهز کند و به عرضه آیفون با همان پورت لایتنینگ در بازارهای دیگر ادامه دهد، یا اینکه کلا پورت لایتنینگ را کنار بگذارد و آن را با USB-C جایگزین نماید. جایگزینی کامل پورت لایتنینگ با USB-C می‌تواند مزیت‌های زیادی داشته باشد، از جمله اینکه کاربران می‌توانند با استفاده از یک کابل واحد آیفون، آی‌پد و لپتاپ مک خود را شارژ نمایند.

با اینکار اپل در نهایت مجبور می‌شود تمام محصولات خود از قبیل نسل سوم AirPods، AirPods Pro 2، AirPods Max، Magic Mouse، Magic Trackpad، Magic Keyboard و قلم دیجتالی‌اش را به پورت USB-C مجهز کند. البته ممکن است اپل برای مدت طولانی مجبور به استفاده از درگاه USB-C نباشد، چراکه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تمام دستگاه‌هایش را تنها به صورت بی‌سیم شارژ کند.

شایعات حاکی از آن هستند که اپل قصد دارد در بلند مدت استفاده از پورت‌های کابلی را کنار گذاشته و با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید Qi2، کلا به سمت شارژ بی‌سیم حرکت کند. تکنولوژی Qi2 استاندارد جدیدی برای شارژ بی‌سیم محسوب می‌شود که از فناوری MagSafe بسیار سریع‌تر است و در آینده جایگزین آن خواهد شد.

خبر مرتبط: طراحی شیشه مات به مدل‌های پایه آیفون ۱۵ راه یافت