به‌نقل از یک منبع آگاه، تراشه A17 بایونیک اپل با معماری ۳ نانومتری توانست تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با معماری ۴ نانومتری را در تست‌های بنچ‌مارک گیک‌بنچ شکست دهد.

طی ماه‌های گذشته اخبار و حواشی فراوانی پیرامون نسل جدید تراشه‌های سیلیکونی اپل و کوالکام اسنپدراگون به گوشی می‌رسد که بخشی از آن‌ها می‌تواند دقیق و صحیح باشد. اخیرا چندین افشاگری جزئیاتی از پیکربندی تراشه‌ها دراختیار کاربران گذاشت و تست‌های بنچ‌مارک نیز ما را قادر می‌سازد تا تراشه‌ A17 بایونیک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را بایکدیگر مقایسه کنیم؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از امتیازها و عملکرد هر دو تراشه می‌پردازیم.

براساس گزارشی از یک افشاگر توییتری، تراشه A17 بایونیک اپل در تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ توانست به امتیاز ۳۲۶۹ و در تست چند هسته‌ای به امتیاز ۷۶۶۶ رسید. ازسوی دیگر، پردازنده هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که از یک هسته بزرگ آرم کورتکس X4 و پنج هسته آرم کورتکس A720 بهره می‌برد توانست در تست تک هسته‌ای به امتیاز ۲۲۲۳ و در تست چند هسته‌ای به امتیاز ۶۶۶۱ دست یابد. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد تراشه سیلیکونی اپل در بخش تک هسته‌ای ۴۷درصد و در تست چند هسته‌ای ۱۵درصد عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

Apple’s 3nm A17 Bionic

طبق آمار و امتیازهای گیک‌بنچ، می‌توان دریافت عملکرد تراشه‌های اپل تنها با تغییر معماری از ۴ نانومتری به ۳ نانومتری رخ می‌دهد و افزایش عملکرد تراشه‌ها به‌طور چشمگیری بهبود می‌یابد. همچنین تراشه یادشده در بخش گرافیکی به امتیاز فوق‌العاده ۳۰۶۶۹ رسید که حتی نسبت سال گذشته و تراشه A16 بایونیک آیفون‌ ۱۴ پرو‌ با رشد ۲۰درصدی مواجه شده است.

البته یادآوری می‌شود افشاگر توییتری هیچ‌گونه سند یا عکسی از بنچ‌مارک گیک‌بنچ ارائه نکرده و همین موضوع باعث افزایش شک و تردیدها درباره امتیازهای احتمالی دو تراشه می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای دیدن امتیازهای دقیق صبور باشید.

تراشه سیلیکونی A17 بایونیک اپل برپایه معماری ۳ نانومتری کمپانی تی‌اس‌ام‌سی ساخته شده که باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف انرژی در دستگاه‌های آیفون می‌شود. اما باید توجه داشته باشیم اپل هزینه‌های گزافی برای خرید زیرلایه‌ها کرده که می‌تواند قیمت نهایی را در نسخه‌های پرو آیفون ۱۵ افزایش دهد.

افشاگر تایید کرد یکی از تراشه‌ها سرعت اورکلاک ۳.۷ گیگاهرتزی دارد، اما باتوجه اطلاعات موجود و استفاده از معماری ۴ نانومتری در تراشه‌ اسنپدراگون ۸ نسل ۳ باید گفت این تراشه نمی‌تواند چنین سرعتی دست یابد؛ بنابراین باید گفت بخشی از اطلاعات افشاگر مذکور بی‌پایه‌واساس است.

درکنار رقابت سنگین تراشه A17 بایونیک و اسنپدراگون ۸ نسل ۳، کمپانی تایوانی مدیاتک نیز قصد دارد با معرفی پردازنده دایمنسیتی ۹۳۰۰ که از چهار هسته بزرگ آرم کورتکس X4 و چهار هسته متوسط تشکیل می‌شود برای رقابت با اپل آماده شود.

اخبار مرتبط: اپل عملکرد تراشه A17 را پس از عرضه کاهش می‌دهد