گوشی هوشمند گلکسی اس ۲۳ پلاس با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برپایه معماری ۴ نانومتری و پیکربندی جدید در بنچ‌مارک گیک‌بنچ ۶ ظاهر شد.

سال گذشته کمپانی تراشه‌سازی کوالکام از پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۲ با پیکربندی ۳+۲+۲+۱ رونمایی کرد که شامل یک هسته اصلی با سرعت ۳.۲ گیگاهرتز، چهار هسته با عملکرد متوسط و سه هسته ‌برای بهره‌وری می‌شد. اما گیک‌بنچ ۶ نشان می‌دهد تراشه‌ساز تایوانی قصد دارد با حذف یکی از هسته‌های بهره‌وری انرژی، بیشتر روی عملکرد تراشه تمرکز کند تا گوشی‌هایی که طی ماه‌های آینده به آن مجهز می‌شوند از قدرت بسیار بالای برخوردار باشند.

براین‌اساس، می‌توان گفت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با یک هسته اصلی با فرکانس ۳.۳۰ گیگاهرتزی، سه هسته با فرکانس ۳.۱۵ گیگاهرتزی، دو هسته با فرکانس ۲.۹۶ گیگاهرتزی و دو هسته با فرکانس ۲.۲۷ گیگاهرتزی همراه می‌شود تا بهترین عملکرد را درمقایسه با نسل گذشته داشته باشد؛ برای درک بهتر این موضوع می‌توانید جدول زیر را مشاهده کنید.

اگر اعداد و ارقام هسته‌‌های تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ دقت کنید می‌بینید که هسته‌های A715 و A710 با فرکانس‌های یکسانی عرضه شدند، اما اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با فرکانس‌های متفاوتی معرفی خواهد شد که قطعا به‌طور چشمگیری روی عملکرد دستگاه‌ها تاثیر می‌گذارد. کمپانی آرم نیز که تامین‌کننده هسته‌های کورتکس به‌حساب می‌آید قرار است طی ماه‌های آینده هسته‌های جدید X4، A720 و A520 را معرفی کند و انتظار می‌رود کوالکام از هسته‌های یادشده در تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده کند.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با پیکربندی جدید

طبق اعلام رسمی شرکت آرم، هسته X4 می‌تواند ۱۵ تا ۲۵ درصد قدرت و راندمان تراشه‌ اسنپدراگون را بیشتر کند. البته کارشناسان و علاقه‌مندان به حوزه فناوری انتظار داشتند هسته اصلی با فرکانس ۳.۴ گیگاهرتزی عرضه شود، چراکه اکنون تراشه‌های تقویت‌شده اسنپدراگون ۸+ نسل ۲ که سامسونگ از آن بهره‌ می‌برد با سرعت ۳.۳۶ گیگاهرتزی وارد بازار می‌شود.

علاوه‌براین، شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کوالکام برای تراشه ۸ نسل ۳ با فرکانس ۳.۷ گیگاهرتزی عرضه می‌شود. اما چنین موضوعی صحت نخواهد داشت، زیرا سیستم‌های خنک‌کننده و باتری دستگاه‌ها توانایی میزبانی از هسته مذکور را نخواهند داشت. طبق گفته‌ کارشناسان حتی معماری ۴ نانومتری TSMC نیز نمی‌تواند برای رسیدن به چنین فرکانسی مناسب و کافی باشد.

درمقام مقایسه با تراشه‌ A16 بایونیک اپل، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ حدود ۱۲ درصد عملکرد پایین‌تری در تست تک هسته‌ای دارد، اما عملکرد بهتری در تست‌ چند هسته‌ای نشان داد. با این‌حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ باید با تراشه A17 بایونیک رقابت کند؛ تراشه سیلیکونی اپل قرار است از معماری سه نانومتری استفاده کند که عملکرد و بهره‌وری انرژی گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس را با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌کند. برهمین‌اساس، کوالکام باید برنامه‌ریزی‌هایی در مدت‌زمان باقی‌مانده انجام دهد تا بتواند با اپل رقابت کند.

اخبار مرتبط: گلکسی اس ۲۴ پلاس در گیک‌بنچ رویت شد