کوالکام با همکاری کمپانی تایوانی TSMC قصد دارد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را برپایه معماری ۳ نانومتری بسازد.

تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا دو ماه آینده وارد بازار جهانی می‌شوند و بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند شیائومی و سامسونگ اولین کمپانی‌های بزرگی محسوب می‌شوند که از این تراشه پرچمدار برای ساخت آخرین نسل از گوشی‌های گران‌قیمتشان استفاده می‌کنند. اما نکته‌ای جلب توجه می‌کند آن است که قبل از عرضه این تراشه، شایعات پیرامون نسل بعدی تراشه‌های کمپانی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به‌گوش می‌رسد.

طبق گزارش‌های اخیر در وب‌سا‌یت‌های حوزه فناوری، تراشه مذکور سال آینده حوالی مهرماه معرفی و طی چند هفته روانه بازار می‌شود؛ دراین‌راستا۷ افشاگر معروف چینی، دیجیتال چت استیشن، اعلام کرد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با همکاری کمپانی تایوانی تی‌اس‌ام‌سی برپایه معماری ۳ نانومتری ساخته می‌شود. همچنین وی افزود این تراشه از هسته‌های فونیکس نوویا به‌جای هسته‌های آرم کورتکس بهره خواهد برد؛ در ادامه جزئیات بیشتری را مرور می‌کنیم.

پس از افشاگری‌های DCS، اکنون اطلاعات زیادی از پیکربندی نسل آینده تراشه‌های کوالکام اسنپدراگون داریم؛ برای مثال، تراشه یادشده از دو هسته فونیکس و شش هسته ام-فونیکس خواهد داشت. اگر با این فناوری آشنایی ندارید باید بگوییم که هسته‌های فونیکس نسل جدیدی از هسته‌های مبتنی‌بر آرم هستند که توسط کمپانی نوویا طراحی شده‌اند. اما به‌نظر می‌رسد شرکت مذکور امتیاز فناوری‌اش را به کمپانی کوالکام داده برای ساخت نسل تراشه‌هایش از آن بهره‌مند شود.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴

علاوه‌براین، منبع اطلاعاتی آگاه مدعی شد اسنپدراگون ۸ نسل ۴ برپایه فناوری ۳ نانومتری N3E ساخته می شود که گفته می‌شود بازدهی انرژی بیشتری خواهد داشت؛ همچنین هزینه‌های تولید تراشه‌ها برای سازندگان گوشی‌های هوشمند بسیار کمتر خواهد شد. شایعات تایید می‌کنند غول اهل کوپرتینو اولین کمپانی خواهد بود که برای ساخت تراشه‌های A17 بایونیک نسخه‌های پرو آیفون ۱۵ از این معماری بهره می‌برد. البته ناگفته نماند که این شرکت برای تولید اولیه از معماری N3B استفاده می‌کند و پس از آن به معماری یادشده روی می‌آورد.

بدین‌ترتیب، همان‌طور که مطلع هستید شرکت کوالکام در سال جاری برای تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از همان معماری ۴ نانومتری بهره می‌برد، ولی به‌نظر می‌رسد افزایش عملکرد بهتری نسبت به نسل قبلی خواهد داشت که برای گوشی‌های آینده بسیار مناسب خواهد بود. ازسوی دیگر، سال آینده با یک جهش و تغییری بزرگی همراه هستیم که می‌تواند عملکرد گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را متحول کند.

افشاگر چینی نکته قابل‌توجه دیگری در رسانه محلی ویبو با کاربران به اشتراک نگذاشت؛ حتی پس از آن‌که از وی پرسیده شد چه کمپانی‌هایی تمایل به‌استفاده از این تراشه دارند پاسخی نداد. با این‌حال، حدس‌وگمان‌ها نشان می‌دهند بزرگ‌ترین کمپانی‌ها نظیر سامسونگ، شیائومی، وان پلاس و ناتینگ فون از آن برای ساخت پرچمدارانشان استفاده کنند.

اخبار مرتبط: فناوری ۳ نانومتری سامسونگ از TSMC پیشی می‌گیرد