براساس گزارش‌های اخیر، ارزش سهام شرکت TSMC به دلیل کاهش تقاضای گوشی‌های هوشمند روندی نزولی را طی می‌کند.

سرعت رشد TSMC در سال‌های ابتدایی به حدی بالا بود که در سال 1992 لقب بزرگترین شرکت سیلیکونی جهان را به خود اختصاص داد و تصمیم گرفت برای افزایش چرخه تولید خود، شرکت جدیدی تاسیس کند.

کمپانی تایوانی در سال 1996 به عنوان نخستین شرکت تایوانی به بازار بورس نیویورک راه یافت و طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی مواجه شد.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد ارزش سهام شرکت TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات نیمه رسانا و تراشه‌های تلفن همراه جهان، بیش از سه درصد کاهش یافت و به‌دلیل نگرانی‌های سرمایه‌گذاران سهام این کمپانی در روز جمعه با افت 3.28 درصدی مواجه شد.

کمپانی تراشه‌ساز تایوانی از کاهش 10 درصدی فروش در سالجاری خبر داد و آن را با کاهش تقاضا از سوی اپل، به عنوان مهم‌ترین مشتری خود، کم شدن تقاضای عمومی و رکود اقتصاد جهانی مرتبط دانست.

نمودار کاهش سهام TSMC

شرکت تایوانی به دلیل مشکلات ذکر شده، با تاخیر در تولید اولین کارخانه آریزونا مواجه شد و تولید را تا سال 2025 به تعویق انداخت و به‌دلیل افت تقاضای تراشه، کاهش 23.3 درصدی سود خالص سالانه را گزارش داد.

TSMC برای جلوگیری از زیان و بالا بردن بازدهی شرکت، تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی را در اولویت اهداف خود قرار داد و در حال حاضر تقریبا 6 درصد از کل درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیمه دوم سالجاری درآمد شرکت تایوانی، علیرغم تاخیر در تولید، افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند به‌دلیل تقاضای زیاد تولید در عرصه پردازنده‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده، شرکت به مدار صعودی باز خواهد گشت.

آیا کمپانی تایوانی با تمام فراز و نشیب‌هایی که طی چندسال گذشته داشته، می‌تواند در عرصه تولید تراشه بی رقیب بماند؟ آیا رقیب سرسخت این شرکت،‌ سامسونگ می‌تواند از آن پیشی بگیرند یا خیر؟

مشکلات TSMC در تأمین تراشه های ۳ نانومتری اپل