TSMC به سختی در تلاش است تا بتواند نیازهای مشتری بزرگش را پاسخ داده و در زمان مقرر، به اندازه کافی تراشه های 3 نانومتری اپل را تولید کند. بر اساس گزارشی که در خبرگزاری EE Times چاپ شده، اپل برای تأمین تراشه‌های دستگاه‌های جدیدش سفارش بزرگی به TSMC داده و ظرفیت‌های تولید این کمپانی را به چالش کشیده است. تحلیلگران بر این باورند که TSMC توان و ابزار لازم برای برآورده کردن این سفارش را نداشته و از بازدهی لازم برخوردار نیست. این اتفاق هم تأثیر زیادی روی برنامه‌ تولید تراشه‌های پردازنده جدید خواهد گذاشت.

کمپانی TSMC در حال تولید تراشه‌های 3 نانومتری A17 اپل است که انتظار می‌رود برای اولین بار در آیفون 15 پرو مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این، انتظار داریم که تراشه M3 به کار رفته در سری جدید لپ‌تاپ‌های مک نیز با فناوری 3 نانومتری تولید شوند. تحلیلگران تخمین زده‌اند که بازدهی TSMC برای تولید تراشه‌های A17 و M3 تقریبا 55 درصد است. این نرخ بازدهی در این مرحله چندان هم بد نیست، اما این کمپانی باید هر 3 ماه بیشتر از 5 درصد بازدهی تولید خود را بالا ببرد تا بتواند پاسخگوی سفارشات اپل باشد.

TSMC چیپست 3 نانومتری را برای اپل می سازد

هفته گذشته مدیر عامل TSMC اعلام کرد که این کمپانی به حداکثر ظرفیت تولید خود رسیده و بازدهی مناسبی دارد. افزایش حجم تقاضا باعث شده تا توان تولیدی TSMC نیز افزایش پیدا کند. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، TSMC تا پایان نیمه اول 2023 تولید تراشه‌های A17 و M3 اپل را تکمیل می‌کند و پس از آن سراغ تولید سفارشات شرکت‌‌هایIntel، AMD و Nvidia می‌رود.

تکنولوژی ساخت تراشه‌های 3 نانومتری بسیار پیشرفته است. TSMC در کنار سامسونگ تنها کمپانی‌هایی هستند که فناوری لازم برای ساخت تراشه‌های 3 نانومتری را در اختیار دارند. این تراشه‌های جدید در مقایسه با تراشه‌های 4 نانومتری به کار رفته در مدل‌های کنونی آیفون 14 پرو، سریع‌تر هستند و مصرف بهینه‌تری هم دارند.
پس از استقرار کامل خط تولید تراشه‌های 3 نانومتری، TSMC سراغ تولید تراشه‌های 2 نانومتری خواهد رفت. انتظار می‌رود که این کمپانی تولید تراشه‌های 2 نانومتری را از سال 2025 آغاز کند.

خبر مرتبط: سامسونگ مجوز تولید تراشه‌های گلکسی S23 را به TSMC داد