مطالعات جدید نشان می‌دهد خلاقیت هوش مصنوعی می‌تواند ۹۹ درصد از انسان‌ها را شکست دهد.

اگر از علاقه‌مندان به حوزه فناوری باشید حتما با هوش مصنوعی و نحوه کارایی آن آشنا هستید؛ این فناوری طی دو سال گذشته با پیشرفت‌های فراوانی روبه‌رو بوده و همچنان به روند رشد خود ادامه می‌دهد. طبق مطالعات جدیدی از محققان دانشگاه مونتانا، هوش مصنوعی می‌تواند در تست‌های خلاقیت از انسان‌ها پیشی بگیرد. به‌عبارتی دقیق‌تر، مطالعات نشان داد «ChatGPT» قادر است با برترین متفکران انسانی در آزمون‌های خلاقیت در یک سطح قرار بگیرد.

مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه مونتانا صورت گرفت و برای پیش‌برد اهداف تحقیقاتی دراین‌زمینه از آموزن خلاقیت تورنس (TTCT) که یکی از متداول‌ترین آزمون‌ها برای ارزیابی هوش محسوب می‌شود بهره بردند. در آزمون یادشده، محققان هشت سوال برای ربات «ChatGPT« مطرح کردند که پس از دریافت پاسخ، تمام جواب‌ها را به‌ثبت رساندند؛ همچنین، همان سوال‌ها برای ۲۴ دانشجو در دانشگاه مونتانا مطرح شد. ارزیابی‌های اولیه از پاسخ دانشجویان و ربات هوش مصنوعی توسط سازمان «Academic Testing Services» درجه‌بندی شدند.

آزمون خلاقیت تورنس از دو بخش تفکر واگرا تحلیل زبانی و تصویری تشکیل می‌شود؛ درواقع، با چنین آزمونی میزان خلاقیت و ایده‌پردازی‌های افراد سنجیده می‌شود. به‌بیانی شفاف‌تر، دراین آزمون تصویری از یک رویداد نشان داده می‌شود و از افراد خواسته می‌شود ایده‌هایشان را درباره تصویر بنویسند یا احتمال دارد محصولی دراختیار آن‌ها قرار بگیرد و از آزمون‌دهندگان خواسته شود ایده‌هایی برای بهبود محصول مورد نظر ارائه کنند. سپس از نتایج به‌دست آمده برای ارزیابی سه ویژگی روانشناختی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • انسجام: تعداد ایده‌های مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرد؛
  • اصالت: ایده‌های غیرعادی و غیر مرتبط تجزیه‌وتحلیل می‌شوند؛
  • انعطاف‌پذیری: طرح ایده‌های گوناگون امتیاز محسوب می‌شود.

در بخش آزمون تصویری، از فرد می‌خواهند با کشیدن تصاویر به سوال‌های آزمون پاسخ بدهد؛ حتی گاهی احتمال دارد درخواست شود یک نقاشی را با استفاده از الگوهای خاص تمکیل کنند.

تست TTCT برای ارزیابی عملکرد ChatGPT

نتایج آزمون TTCT

براساس نتایج به‌دست آمده از این مطالعه می‌توان گفت پاسخ‌های هوش مصنوعی با خلاق‌ترین افرادی‌که دراین آزمون شرکت کردند در یک سطح قرار می‌گیرد. درحقیقت، تیم تحقیقاتی گزارش داد که ربات «ChatGPT» از بیشتر دانشجویان در ایالات متحده عملکرد بهتری ارائه داده است. از سرشناس‌ترین افرادی‌که در این آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت می‌توانیم به اریک گوزیک، استادیار دانشگاه مونتانا اشاره کنیم.

اریک گوزیک درباره این آزمون چنین می‌گوید: «از نظر من خلاقیت یعنی متفاوت بودن؛ خلاقیت و کارآفرینی معانی گسترده‌ای دارند، اما من باور دارم کارآفرین بودن یعنی متفاوت اندیشیدن. پس از دیدن نتایج این آزمون، می‌توانم بگویم هوش مصنوعی در آینده به ما برای طرح ایده‌های خلاقانه کمک خواهد کرد».

در مطالعه انجام شده، ربات هوش مصنوعی از نظر انسجام و اصالت توانست امتیاز صددرصدی کسب کند. اما از منظر طرح ایده‌های مختلف امتیاز آن حدود ۳ درصد کاهش یافت. طبق گفته‌های گوزیک، در آینده ربات ChatGPT می‌تواند محرک خلاقیت و نوآوری باشد.

پیامدهای مطالعه بر روی هوش مصنوعی

پیامد‌های مطالعه روی هوش مصنوعی

براساس یافته‌های این مطالعه تحقیقاتی توسط دانشگاه مونتانا، استفاده از هوش مصنوعی در جریان زندگی انسان‌ها می‌تواند پیامد‌های بزرگی بر روند تفکر و طرح ایده‌های خلاقانه داشته باشد. آمار نشان می‌دهد برخی افراد از هوش مصنوعی برای ساخت موسیقی و هنر استفاده می‌کنند؛ حتی محققان دانشگاه مونتانا می‌گویند کمپانی‌های بزرگ درحال جایگزینی هوش مصنوعی با کارمندان خود هستند که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک باعث رشد تورم و بیکاری در کشورها شود. درحال‌حاضر، بااینکه هوش مصنوعی نتوانسته به‌‌صورت کامل بر انسان‌ها غلبه کنند، مشاغلی نظیر بازاریابی، تبلیغات، اپراتورها و نویسندگان تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند. درواقع، برای هر شغلی که نیاز به ذهنی خلاق وجود دارد هوش مصنوعی می‌تواند به انتخاب اول کارآفرینان تبدیل شود.

علاوه‌براین، این مطالعه سوال‌هایی درمورد نقش انسان در روند ایجاد ایده‌های خلاقانه مطرح می‌کند. به‌عنوان مثال، محققان می‌گویند «با پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی، آیا نیازی به طرح ایده‌های خلاقانه از سوی انسان‌ها وجود خواهد داشت؟». مطابق گزارشی از مجله خبری Neuroscience New، کارشناسان براین‌باورند که هوش مصنوعی همیشه به انسان‌ها متکی هستند. در متن مقاله‌ای از مجله نوروساینس نیوز آمده است که هوش مصنوعی توان یادگیری احساسات انسانی را نخواهد داشت. اما گروه دیگری از متخصصان می‌گویند هوش مصنوعی و انسان‌ها درکنار یکدیگر برای پیشرفت علم و تکنولوژی همکاری خواهند کرد؛ هوش مصنوعی به خلق ایده‌های نوآورانه می‌پردازد و انسان با مطالعه و اصلاح ایده‌ها از آن‌ها بهره‌مند می‌شود.

آیا هوش مصنوعی می تواند خلاقیت انسان ها را شکست دهد

آیا هوش مصنوعی می‌تواند انسان‌ را شکست دهد؟

درحالی‌که مطالعه فوق ادعا می‌کند ربات ChatGPT از ۹۹درصد انسان‌ها خلاق‌تر است، گزارش‌های متفاوتی وجود دارد که خلاف آن را ثابت می‌کنند. برای مثال، گزارشی درباره بازاریابی ادعا می‌کند که هوش مصنوعی نمی‌تواند رقبای انسانی خود را شکست دهد. این گزارش مطالعاتی بیان می‌کند اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند مفید واقع شود، اما همچنان فاقد هرگونه خلاقیت، تفاوت‌های ظریف و هوش هیجانی انسان است. همچنین این مطالعه می‌گوید ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی می‌توانند محتوا را سریع و دقیق تولید کنند، اما قادر نیستند عمق و روش‌های پیچیده‌ای که انسان از آن بهره می‌برد را مورد استفاده قرار دهد.

سه محقق و کارشناس از دانشگاه میشیگان-دیربورن می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند دستیاری برای انسان باشد، اما هیچگاه جایگزین انسان نمی‌شود. پروفسور حافظ مالک، سمیر رواشده و برهانو اشته اذعان کردند هوش مصنوعی کارهای بزرگی انجام می‌دهد، اما توانایی انجام هیچ‌گونه عمل فیزیکی در دنیای واقعی نخواهد داشت.

در سخنرانی مشابهی، پروفسور پل فورموسا، متخصص هوش مصنوعی و فلسفه فناوری مدعی شد که هوش مصنوعی سطح بالاتری از انسان دارد، اما همچنان زیرنظر و دستوری‌های انسانی عمل می‌کند. علاوه‌براین، پروفسور استوارت راسل، محقق برجسته هوش مصنوعی در دانشگاه برکلی، کالیفرنیا در رابطه با مطالعات اخیر چنین می‌نویسد: «نگرانی‌های اصلی درباره هوش مصنوعی تنها تفکرات دلهره آور پیرامون آن نیست، بلکه توانایی گرفتن تصیمات خلاقانه آن است».

بنابراین می‌توان گفت دانشمندان حوزه فناوری و هوش مصنوعی ایده‌ها و نظرات مختلفی از این دانش جدید دارند و صراحتا مشخص نمی‌کنند آیا روزی هوش مصنوعی بر انسان‌ها غلبه خواهد کرد یا خیر. بااین‌حال، موردی که اغلب کارشناسان روی آن اتفاق نظر دارد این است که هوش مصنوعی برای پیش‌برد اهداف و عملکرد بهینه توسط انسان هدایت می‌شود.

نظر شما درباره خلاقیت هوش مصنوعی در دنیا فناوری چیست؟ آیا می‌تواند جایگزین انسان شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: