گوشی ناتینگ فون ۲ (Nothing Phone 2) که مدت‌ها منتظر عرضه آن بودیم تا کمتر یک ماه دیگر عرضه می‌شود؛ اما امروز اطلاعات جدیدی از طراحی و مشخصات سخت‌افزاری این گوشی منتشر شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در ابتدا نکته‌ای که باید ذکر کنیم این است که طراحان کمپانی ناتنیگ به‌دنبال ساخت گوشی جدیدی با نوآوری خاص نیستند. به‌نظر می‌رسد کارل پی و تیم کوچکش قصد دارند تنها چندین به‌روزرسانی سخت‌افزاری و بهبود عملکرد در نسخه قبل را تحت عنوان دستگاهی جدید به‌نام ناتنیگ فون ۲ وارد بازار جهانی کنند که می‌تواند در آینده عواقبی نظیر شکست در فروش برای این شرکت به‌همراه داشته باشد.

مدتی پیش، کارل پی تایید کرد که گوشی جدید با تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸+ نسل ۱ عرضه می‌شود که در مقایسه با تراشه میان‌رده اسنپدراگون ۷۷۸ می‌تواند پیشرفت چشمگیری محسوب شود. البته لازم به ذکر است که همین تراشه سال گذشته عرضه شد و نمی‌توان آن را با تراشه‌های پرچمداری نظیر اسنپدراگون ۸ نسل ۲ یا مدیاتک دایمنسیتی ۹۰۰۰ در یک سطح قرار داد.

گوشی ناتینگ فون ۲ به صفحه‌نمایش ۶.۶۷ اینچی امولد با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ پیکسل و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی عرضه می‌شود که در مقایسه با نسل قبلی تنها ابعاد آن کمی بزرگ‌تر شده است. همچنین ظرفیت باتری ۲۰۰ میلی‌آمپر افزایش داشته و به ۴۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسیده است. کمپانی ناتینگ متعهد خواهد شد که سه سال به‌روزرسانی اندرویدی و ۴ سال آپدیت امنیتی را برای این گوشی عرضه کند؛ براین‌اساس، می‌توان شاهد اندروید ۱۶ در این گوشی بود.

ناتینگ فون ۲

درحال حاضر، تصاویر رسمی این گوشی با تصاویری که در گذشته توسط افشاگران منتشر شد مطابقت دارند. اگر با دقت بیشتری به طراحی ناتینگ فون ۲ داشته باشیم می‌توان نام ناتینگ فون 1S را برایش انتخاب کرد؛ چراکه شرکت سازنده هیچ‌گونه تغییر جامعی در این دستگاه اعمال نکرده است. اما با قطعیت می‌توان گفت حتی با همین به‌روزرسانی‌های کوچک در طراحی و مشخصات فنی این دستگاه قادر است با سایر گوشی‌های هوشمند اندرویدی موجود در بازار مانند پیکسل ۷ و پیکسل ۸ وارد رقابت شود.

برخلاف سیاست‌های کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و اپل، شرکت ناتینگ اطلاعات مرتبط با گوشی‌های خود را در دسترس کاربران و خبرگزاری قرار می‌دهد. شاید این سیاست در آینده به‌ضرر کمپانی ناتینگ تمام شود یا حتی می‌تواند به‌‌نفعش باشد، اما درحال حاضر چیزی مشخص نیست.

در دنیای امروز که بازار گوشی‌های هوشمند در سلطه سامسونگ و اپل است، تمامی شرکت‌های سازنده باید برنامه‌های دقیقی از طراحی تا ساخت و بازاریابی آن داشته باشند. کمپانی ناتینگ نیز در طراحی بسیار عالی عمل کرده و قیمتی رقابتی را در مقایسه با سایرین ارائه می‌کند.

طراحی مشابه ناتینگ فون ۲ به آیفون ۱۵ پرو

کارل پی به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران سابق کمپانی وان‌پلاس در ساخت گوشی‌های «قاتل پرچمدار» مهارت دارد. گوشی مورد نظر ما احتمالا قیمتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار خواهد داشت که در مقایسه با پرچمداران ۱۰۰۰ دلاری سامسونگ و اپل از مزیتی خوبی برخوردار است. کارل پی آینده گوشی نایتنگ فون ۲ را با توجه به مشخصات فنی این دستگاه بسیار درخشان توصیف عنوان می‌کند و متصور است که سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های هوشمند به ناتینگ فون ۲ اختصاص می‌یابد؛ در مورد مشخصات فنی دستگاه او می‌گوید:

اگرچه مشخصات فنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما تحقیقات ما نشان می‌دهند که بسیاری از کاربران علاقه دارند تا یک گوشی بسیار ظریف و خوش‌دستی داشته باشند. براین‌اساس، تیم طراحی ما زمان زیادی را صرف موارد زیباشناسی می‌کند. حتی با ابعاد بزرگ‌تر صفحه‌نمایش در نایتنگ فون ۲، این گوشی از ظرافت بیشتری نسب به نسل گذشته برخوردار است که به دلیل حاشیه‌های منحنی و باریکی است که برای قاب و نمایشگر گوشی طراحی شده است.

برخی از علاقه‌مندان حوزه فناوری می‌گویند که ناتینگ در نسل جدید گوشی خود از زبان طراحی ۳ نسل گوشی‌های آیفون ۱۱، ۱۲ و ۱۵ کپی‌برداری کرده است. برای مثال، حاشیه‌های منحنی قاب که به آن اشاره کردیم یادآور آیفون ۱۱ هستند و حاشیه‌های منحنی ۲.۵ بعدی صحفه‌نمایش نیز می‌تواند کپی‌ شده از رندر‌های آیفون ۱۵ باشد.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که گوشی‌های ناتینگ را از سایر رقبا جدا می‌کند، پنل شفاف پشت گوشی است که می‌توان اجزای داخلی دستگاه را دید. البته چنین طراحی می‌تواند برای برخی از کابران جالب و در عین حال برای افراد دیگر منزجر کننده باشد.

رندر ناتینگ فون ۲

این موضوع می‌تواند جالب باشد که یک شرکت طراحی گوشی خود را از اپل با رویکردی متفاوت الهام بگیرد. کارل پی در ماه‌های گذشته ثابت کرده که یک بازاریاب زیرک است که می‌تواند به روش‌های خود گوشی ناتینگ فون ۲ را در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کند.

اگر بخواهیم وارد جزئیاتی از فعالیت‌های بازاریابی کارل پی شویم، باید بگوییم که این شخص محصولات ساخت کمپانی ناتینگ را تبلیغ یا حتی مورد بررسی قرار می‌دهد. بر همین‌ اساس، ناتینگ بیشتر به‌عنوان یک دوست میان کاربران شناخته می‌شود یا یک سازنده گوشی‌های هوشمند. او حتی در کانال یوتیوب خود کنار محصولات شرکتش به بررسی گوشی‌های اپل و سامسونگ می‌پردازد، درصورتی‌که شما هیچگاه نخواهید دید که تیم کوک یا دیگر مدیرعاملان به بررسی محصولاتشان بپردازند.

کارل پی با حس صمیمیت درحال ایجاد حسی میان کاربر و سازنده است که برای کمپانی نوظهوری مانند ناتینگ می‌تواند بسیار مفید واقع شود. باید یادآور شویم که شرکت وان‌پلاس نیز در ابتدای راه، کار خود را با ایجاد حس اجتماعی و برگزاری رویداد‌های متعدد که در آن کاربران دور هم جمع می‌شدند آغاز کرد.

ناتینگ همان استراتژی بازاریابی فون ۱ را برای محصول جدیدش در پی گرفته است. همان‌طور که گفتیم کارل پی در رسانه‌های اجتماعی نظیر توییتر یا یوتیوب برخی اطلاعات از طراحی و مشخصات فنی فون ۲ را در دسترس خبرگزاری‌ها قرار داد تا نگاهی از آنچه این کمپانی در آینده قصد دارد عرضه کند به کاربران بدهد. در مرحله دوم بازاریابی، او به بررسی گوشی‌های سامسونگ، گوگل و اپل می‌پردازد و به‌صورت غیر مستقیم آن‌ها را با گوشی ناتینگ فون ۲ مقایسه می‌کند تا کاربران را برای خرید محصولش متقاعد کند.

اگر این شرکت نوپا می‌خواهد لقب قاتل پرچمدار را به یدک بکشد و با گوشی‌های پیکسل، گلکسی و آیفون وارد رقابت شود باید توازنی بین قیمت و عملکرد گوشی ایجاد کند تا کاربران متقاعد به خرید ناتینگ فون ۲ شوند. تحلیل‌گر توییتری، یوگش برار، می‌گوید که با توجه به مشخصات فنی فاش شده تاکنون قیمت ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار می‌تواند مناسب‌ترین قیمت برای این گوشی باشد. اما برای اطلاعات تکمیلی و قیمت اصلی آن باید تا ماه آینده صبور باشیم.

البته با توجه به تراشه اسنپدراگون ۸+ نسل ۱ که در این گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، احتمالا قیمت این گوشی را از حد انتظار بیشتر می‌کند. همچنین فون ۲ قرار است برخلاف نسل قبلی در بازار ایالات متحده و کانادا نیز به‌فروش برسد که می‌تواند در پایان به باکس آفیس گوشی کمک زیادی کند.

زمانی‌که به مشخصات فاش شده از ناتینگ فون ۲ می‌نگریم، به این نتیجه می‌رسیم که این گوشی از یک میان‌رده در نسل قبل به یک پرچمدار اندرویدی تبدیل شده است. برای مثال، تراشه پرچمدار، نمایشگر بزرگ‌تر با حاشیه‌های باریک و طراحی منحصر‌ به‌فرد با نور ال‌ای‌دی Glyph در قاب پشتی کمک شایانی به دستگاه مذکور در این فرآیند می‌کند. در ادامه می‌توانیم به مشخصات دیگر مانند ظرفیت باتری و گواهی ای‌پی ۵۳ اشاره کنیم که دستگاه را در برابر گرد و غبار مقاوم می‌کند.

در انتها مهم‌ترین شاخصه‌هایی که می‌تواند هر گوشی را به پرچمدار تبدیل کند تنظیمات دوربین، حافظه رم و حافظه داخلی است. ناتینگ فون ۲ احتمالا با حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه رم LPDDR5  و ۲۵۶ گیگبایت حافظه داخلی UFS 3.1 عرضه می‌شود؛ همچنین این گوشی می‌تواند با ماژول سه‌گانه دوربین که شامل سنسور اصلی ۵ مگاپیکسلی، سنسور اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و سنسور تله‌فوتو ۱۰ مگاپیکسلی عرضه شود. اما درحال حاضر، برخی از این اطلاعات فرضیه‌ای بیش نسیتند و برای تایید باید منتظر رونمایی آن در ماه آینده باشیم.

اخبار مرتبط:‌ ناتینگ فولد پادشاه جدید گوشی‌‌های تاشو