ساعت‌های هوشمند هر روزه کارهای مختلفی برای ما انجام می‌دهند. از ردیابی وضعیت سلامت و پیگیری برنامه‌های ورزشی گرفته تا ارسال نوتیفیکیشن و هشدارها، البته که همه اینکارها را در کنار نشان دادن ساعت انجام می‌دهند. کمترین کاری که می‌توانید در قبال این یار همیشگی انجام دهید این است که ساعت هوشمند خود را تمیز نگه دارید، مخصوصا اگر زیاد از آن استفاده می‌کنید. یکی از سریع‌ترین راه‌های آسیب به ساعت‌های هوشمند آن است که به شیوه‌های اشتباه آن را تمیز کنید. در ادامه به بهترین روش‌های تمیز کردن ساعت هوشمند اشاره می‌کنیم.

ساعت هوشمند یا اسمارت‌واچ اصولا از دو بخش تشکیل شده است: بدنه ساعت و بند ساعت. برای تمیز کردن هرکدام از این بخش‌ها به مواد و متریال‌های مختلفی نیاز خواهید داشت.

برای تمیز کردن بدنه ساعت از مواد زیر استفاده کنید:

• یک پارچه فیبر ریز یا بدون پرز
•دستمال مرطوب الکلی
•دستمال مرطوب ضد عفونی کننده
•سواب پنبه
• یک مسواک نرم
•مالش الکل
برای تمیز کردن بند ساعت از مواد زیر استفاده کنید:
• پاک‌کننده‌های بدون صابون
•صابون دست ضد حساسیت
• مالش الکل
•پارچه بدون پرز
• مسواک نرم

بهترین روش‌ پاک‌ کردن بدنه ساعت

برای خلاص شدن از شر لکه‌های تعریق، از یک پارچه بدون پرز یا فیبر ریز برای پاک کردن صفحه‌نمایش و پشت بدنه ساعت استفاده کنید. البته برای پاک کردن نمای بیرونی ساعت هوشمند، می‌توانید از یک دستمال مرطوب ایزوپروپیل با الکل 70 درصد یا دستمال مرطوب ساده نیز استفاده کنید، اما مراقب باشید که پارچه به درب پشتی ساعت یا درزهای کوچک درگاه شارژ برخورد نکند.

برای تمیز کردن ساعت هوشمند و خلاص شدن از شر لکه‌های غلیظ روی ساعت، می‌توانید از یک پارچه فیبر ریز خیس شده با آب ولرم استفاده کنید. دقت کنید که آب ولرم باشد و بخار نکند، چراکه بخار آب در مجاورت با درزهای ساعت می‌تواند وارد برد داخلی شده و دستگاه را خراب کند. پس از تمیز کردن ساعت با پارچه، آن را با یک حوله بدون پرز خشک کنید.

تمیز کردن درگاه شارژ و کابل شارژ ساعت هوشمند

تمیز کردن درگاه و کابل شارژ

رطوبت حاصل از تعریق و کثیفی‌های محیطی می‌توانند درگاه‌های اتصال ساعت شما را مسدود کنند. از جمله پورت ساعت و درگاه اتصال کابل شارژ. انباشته شدن آلودگی‌های محیطی می‌تواند مسیر این درگاه‌ها را مسدود کرده و روند شارژپذیری دستگاه را با اختلال مواجه کند.

پورت‌های شارژ را می‌توان با یک سواب پنبه‌ای یا دستمال الکلی تمیز کرد. همچنین با استفاده از یک مسواک خیس نیز می‌توانید به آرامی سوکت‌های کابل شارژ ساعت را تمیز کنید. برای تمیز کردن پین‌های روی کابل شارژ، باید از یک سواب پنبه استفاده نموده و پس از آن با الکل پاک کنید. قبل از متصل کردن کابل شارژ به ساعت نیز با یک حوله یا دستمال بدون پرز سوکت‌ها را خشک نماید.

تمیز کردن بندهای ساعت هوشمند

بهترین روش پاک کردن بند ساعت

بندهای ساعت مختلفی وجود دارند که متدهای پاک کردن هرکدام با دیگری تفاوت می‌کند. در ادامه به بهترین روش تمیز کردن رایج‌ترین بندهای اسمارت‌واچ اشاره می‌کنیم:

بند چرمی

بندهای چرمی باید به آرامی با استفاده از یک پارچه خشک پاک شوند تا لکه‌های روی آنها از بین بروند. اگرچه می‌توان با برس چرمی هم آنها را تمیز کرد، اما بهتر است استفاده از هر نوع پاک‌کننده چرم یا غوطه‌ور کردن این بندها در آب خودداری کنید. قبل از اینکه بندهای چرمی را دوباره روی ساعت سوار کنید، اجازه دهید در معرض آفتاب و در مجاورت گرمای شدید هوا خشک شوند.

بندهای سیلیکونی و پلاستیکی

بندهایی که از سیلیکون یا پلاستیک ساخته شده‌اند باید در آب شسته شوند. همچنین می‌توانید از الکل با یک پارچه بدون پرز نیز برای پاک کردن لکه‌های جدی‌تر بندهای لاستیکی استفاده کنید. برای از بین بردن لکه‌های بندهای لاستیکی می‌توان از یک صابون ضد حساسیت یا یک پاک‌کننده بدون صابون هم استفاده نمود. پس از پاک کردن لکه‌ها با این روش، بند را به خوبی زیر آب بشویید و سپس با یک پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید.

بندهای فلزی

هنگام تمیز کردن ساعت هوشمند با بندهای فلزی، از مقدار بسیار کمی آب استفاده کنید. برخورد آب با این بندها می‌تواند به مرور زمان باعث زنگ‌زدگی و خوردگی شود. بنابراین با استفاده از یک مسواک نرم، می‌توانید هر گونه آلودگی یا زباله گیر کرده لای بند را خارج کرده و آن را تمیز کنید. سپس بند را با استفاده از یک پارچه بدون پرز خشک کنید.

بندهای پارچه‌ای: این بندها از الیاف پارچه درست شده‌اند و می‌توان با دست به خوبی آنها را شست. ترکیب آب و صابون برای شستن این بندها کافی است. قبل از استفاده مجدد، حتما بند را در مجاورت آفتاب خشک کنید، چراکه معمولا رطوبت را نگه می‌دارند.

بندهای نایلونی

برای پاک کردن لکه‌های بندهای نایلونی، بهتر است آن را زیر آب سرد با صابون بشویید. بعد از شستن نیز آن‌ها را خشک کردن و مجددا استفاده کنید.

ساعت هوشمند خود را تمیز نگه دارید تا عمر آن را افزایش دهید

چند نکته برای افزایش طول عمر ساعت‌های هوشمند

در ادامه به چند مهم درباره اینکه چگونه به خوبی از ساعت هوشمند خود نگهداری کنید اشاره می‌کنیم:

ساعت هوشمند خود را همیشه تمیز نگه دارید

یکی از آسان‌ترین راهکارها برای سالم نگه داشتن ساعت هوشمند این است که همواره آن را تمیز کنید. می‌توانید از دستمال‌های بدون پرز برای تمیز کردن گرد و غبار، کثیفی‌ها و لکه‌ها استفاده کنید. مسواک‌ها یا برس‌های نرم نیز برای خارج کردن کثیفی‌ها و گرد و خاک مناسبند. بهترین راهکار این است که ساعت هوشمند خود را هر روز یا حداقل هفته‌ای یکبار تمیز کنید.

از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن ساعت استفاده نکنید

برای تمیز کردن ساعت هوشمند خود هرگز از مواد شیمیایی قوی مانند الکل صنعتی، سفید کننده‌ها یا پاک‌کننده‌های بر پایه آمونیاک استفاده نکنید. این مواد شیمیایی می‌توانند به صفحه‌نمایش و بند ساعت آسیب بزنند و باعث آسیب دیدن پوست هم بشوند. در عوض، از یک صابون ملایم یا مواد شوینده معمولی و آب گرم برای تمیز کردن ساعت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از یک محلول تمیز کننده مخصوص که برای ساعت‌های هوشمند طراحی شده نیز استفاده کنید.

باز کردن بند ساعت هوشمند قبل از تمیز کردن

قبل از تمیز کردن بند ساعت را دربیاورید

اگر بند ساعت هوشمند شما جداشدنی است، حتما آن را قبل از شستن دستگاه جدا کنید. اینکار به شما اجازه می‌دهد تا بند و بدنه ساعت را به صورت جداگانه تمیز کرده و مانع آسیب دیدن دستگاه شوید. گزینه‌های شستشوی بند ساعت متنوع‌تر و سخت‌تر هستند و می‌توانند باعث خرابی بدنه شوند. در حالی که تمیز کردن بدنه به ظرافت و دقت بسیار بیشتری احتیاج دارد. دقت داشته باشید که بعد از تمیز کردن بدنه و مخصوصا بند ساعت هوشمند، حتما قبل از متصل کردن آنها به یکدیگر، با یک حوله خشک و بدون پرز خشکشان کنید.

ساعت هوشمند خود را به خوبی خشک کنید

ساعت‌های هوشمند به شدت نسبت به آب و رطوبت حساسند. به همین خاطر بعد از تمیز کردن آنها حتما به خوبی خشکشان کنید. برای خشک کردن ساعت بعد از تمیزکاری هرگز از سشوار یا هر منبع گرم دیگر استفاده نکنید. این دستگاه‌ها می‌توانند به بند و نمایشگر ساعت آسیب برسانند. در عوض از پارچه‌های فیبر ریز و حوله‌های بدون پرز استفاده کنید. همچنین می‌توانید بند ساعت را چند ساعت قبل از استفاده مجدد، زیر نور آفتاب خشک کنید.

استفاده از قاب روی ساعت هوشمند برای محافظت

از قاب محافظ استفاده کنید

استفاده از یک قاب محافظ برای ساعت هوشمند، باعث می‌شود تا گرد و غبار به قسمت‌های داخلی دستگاه نفوذ نکند و شانس آسیب رسیدن به دستگاه از عوامل بیرونی هم کاهش پیدا کند. قاب‌های محافظ مختلفی در بازار وجود دارند. از قاب‌های پلاستیکی و سیلیکونی گرفته تا قاب‌های چرمی. قابی را انتخاب کنید که سازگاری خوبی با ساعت هوشمند شما دارد و دسترسی به کلید‌ها و صفحه‌نمایش آن را محدود نمی‌کند.

حین انجام فعالیت‌های سنگین ساعت هوشمند را نبندید

عرق و رطوبت می‌توانند باعث آسیب دیدن ساعت هوشمند شما شوند، به همین خاطر بهترین راه این است که از ساعت هوشمند در هنگام انجام فعالیت‌های سنگینی همچون شنا، دویدن یا ورزش‌های سخت (مانند صخره نوردی، یا ورزش‌های رزمی) استفاده نکنید. اگر به هر دلیلی نیاز دارید در هنگام انجام این فعالیت‌ها از ساعت استفاده کنید، بهتر است هرچند دقیقه یکبار با یک دستمال خشک آن را پاک کنید.

ساعت هوشمند را از آهنرباها دور نگه دارید

آهنرباها می‌توانند در عملکرد قطعات الکترونیکی داخل ساعت هوشمند شما اختلال ایجاد کنند. از این رو بهتر است همواره ساعت هوشمند خود را از میدان‌های مغناطیسی قوی دور نگه دارید. آهنرباهای ساده، اسپیکرها و برخی از لوازم الکترونیکی دیگر می‌توانند میدان مغناطیسی ایجاد کنند.

از ساعت خود در جای مناسبی نگهداری کنید

زمانی که از ساعت استفاده نمی‌کنید، سعی کنید آن را در جای مناسبی قرار دهید. مکان ایده‌آل برای یک ساعت هوشمند، مکانی است که دمای خنکی داشته باشد، خشک باشد و از تابش مستقیم نور آفتاب و رطوبت به دور باشد. از انداختن ساعت در کوله‌ یا کمدهای شلوغ خودداری کنید، چراکه اینکار می‌تواند باعث خط افتادن ساعت یا وارد شدن آسیب‌های دیگر شود.

جمع‌بندی

تمیز نگه داشتن ساعت هوشمند برای افزایش طول عمر دستگاه و حفظ عملکرد همیشگی‌اش ضروری است. تمیز کردن مداوم، جلوگیری از برخورد با مواد شیمیایی قوی، جدا کردن بند از ساعت در هنگام شستشو، خشک کردن مناسب و مداوم ساعت، استفاده از قاب محافظ، خودداری از بستن ساعت در حین انجام فعالیت‌های سخت و سنگین، همگی راهکارهایی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت و طول عمر ساعت هوشمند شما کمک کنند.

مقاله آموزشی مرتبط: 3 راهکار حذف قابلیت FIND MY IPHONE بدون نیاز به اپل ایدی