در نبردی تنگاتنگ میان دو غول دنیای گوشی‌های هوشمند، پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس به‌میدان آمده‌اند. در ادامه به‌بررسی و مقایسه‌ی این دو گوشی پرداخته خواهد شد.

در سال‌های اخیر، گوگل به‌کرات از اپل در طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند الهام گرفته و این الگوبرداری به‌شباهت ظاهری چشمگیری میان گوشی‌های این دو غول فناوری انجامیده، به‌طوری‌که تشخیص آنها از یکدیگر برای بسیاری از کاربران دشوار شده‌است. در ادامه به‌بررسی Pixel 9 Pro XL و iPhone 16 Pro Max و مقایسه عملکرد این دو گوشی پرداخته می‌شود.

پیش‌از آغاز مقایسه میان محصولات اپل و گوگل، باید توجه داشت این دو گوشی هوشمند را نمی‌توان به‌طور کامل با یکدیگر قیاس کرد. هر یک از این دو غول فناوری، با سیستم‌عامل و رویکرد خاص خود، تجربه کاربری متفاوتی را به‌کاربران ارائه می‌دهند و طبیعتاً هر فرد با توجه به‌نیازها و سلیقه خود، یکی از این دو را برمی‌گزیند. با‌این‌حال، برای درک میزان پیشرفت گوگل در عرصه گوشی‌های هوشمند، مقایسه آن با اپل که رهبر بازار محسوب می‌شود، ضروری به‌نظر می‌رسد، هرچند گوگل در مقایسه با اپل، هنوز جایگاه کوچک‌تری در بازار دارد.

سخت افزار و طراحی

گوگل در طراحی سری Pixel 9، به‌وضوح از زبان طراحی آیفون الهام گرفته، تا آنجا که اگر تغییرات جزئی در طراحی نبود، پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس به‌راحتی با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شدند. این شباهت نشان‌دهنده‌ی تأثیرگذاری اپل برروند طراحی گوشی‌های هوشمند و تمایل گوگل به‌ارائه محصولاتی با ظاهری آشنا و کاربرپسند است.

هر دو گوشی، پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس، ابعادی بزرگ و تقریبا مشابه دارند. نمایشگر پیکسل ۹ پرو ایکس ال ۶.۸ اینچ و نمایشگر آیفون ۱۶ پرو مکس ۶.۹ اینچ است. آیفون اندکی بلندتر و عریض‌تر از پیکسل و ۶ گرم نیز سنگین‌تر است. با‌این‌حال، تشخیص این دو گوشی از یکدیگر در نگاه اول دشوار به‌نظر می‌رسد.

گوگل در ساخت بدنه‌ پیکسل ۹ پرو XL از آلومینیوم استفاده کرده و وزن آن را در مقایسه با آیفون ۱۶ پرو مکس که بدنه‌ای از جنس تیتانیوم دارد، کاهش داده‌است. لبه‌های مات و رنگ‌های ملایم، به‌آیفون ۱۶ پرو مکس ظاهری یکپارچه‌تر بخشیده، در‌مقابل پیکسل ۹ پرو XL ترکیبی از براق و مات را به‌نمایش می‌گذارد. گذشته از لوگوهای اپل و گوگل، نوار دوربین تنها مشخصه‌ای است که به‌وضوح نشان می‌دهد این دو گوشی توسط کمپانی های مختلفی ساخته شده‌اند.

سخت افزار آیفون 16 پرو مکس
سخت افزار پیکسل 9 پرو ایکس ال

یکی دیگر از تفاوت‌های قابل‌توجه میان این دو گوشی، محل قرارگیری دکمه‌ها است. اپل دو دکمه‌ی فیزیکی جدید به‌آیفون ۱۶ پرو مکس اضافه کرده‌است: دکمه‌ی «Action» و دکمه‌ی کنترل دوربین. دکمه‌ی کنترل دوربین به‌کاربر اجازه می‌دهد تا برخی از تنظیمات رابط کاربری دوربین را هنگام عکاسی و فیلمبرداری به‌صورت مستقیم کنترل کند. بااین‌حال، عملکرد دکمه دوربین ، مانند دکمه‌ی Action، چندان چشمگیر و کاربردی به‌نظر نمی‌رسد.

در زمینه تنوع رنگ‌بندی، گوگل امسال گزینه‌های جذاب‌تر و پر جنب ‌و جوش‌تری را ارائه کرده‌است. علاوه‌بر رنگ‌های کلاسیک مشکی و سفید، می‌توانید رنگ Hazel یا حتی رنگ برجسته‌تر Rose Quartz را برای پیکسل ۹ پرو XL انتخاب کنید. اپل نیز رنگ “Desert Titanium” را که به‌طلایی شامپاینی یا رز گلد شباهت دارد، در کنار گزینه‌های نقره‌ای، سفید و مشکی برای آیفون ۱۶ پرو مکس ارائه می‌دهد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد تصمیم گوگل برای استفاده از فریم براق در پیکسل ۹ پرو XL، تا حدودی از جذابیت ظاهری آن کاسته است.

مشخصاتپیکسل ۹ پرو ایکس‌الآیفون ۱۶ پرو مکس
ابعاد صفحه‌نمایش6.8 اینچ6.9 اینچ
ابعاد کلی8.5×76.6×162.8 8.3×77.6×163
وزن221 گرم227 گرم
نمایشگر120Hz / LTPO / QHD+ / Gorilla Glass Victus 2 / 1,344 x 2,992 pixels / 486ppi / 3000 nits120Hz / LTPO / QHD+ / Ceramic Shield / 1,320 x 2,868 pixels / 460ppi / 2000 nits
تراشهGoogle Tensor G4 (4nm)Apple A18 Pro (3nm)
حافظه رم16GB8GB
حافظه ذخیره‌سازی128 / 256 / 512 / 1TB با UFS 3.1256 / 512 / 1TB با فناوری NVMe
باتری5,060 میلی‌آمپرساعت4,685 میلی‌آمپرساعت
سیستم دوربین اصلی50MP wide / 48MP ultra-wide / 48MP telephoto48MP wide / 48MP ultra-wide / 12MP telephoto
دوربین سلفی42MP12MP
سنسورهاIn-display Ultrasonic fingerprint / 2D Face Unlock3D Face Unlock
رنگ‌بندیObsidian / Porcelain / Hazel / Rose QuartzBlack Titanium / White Titanium / Natural Titanium / Desert Titanium

برای اولین بار، می‌توان ادعا کرد یک گوشی گوگل پیکسل، نمایشگری برتر از آیفون ارائه می‌دهد. اگرچه اپل در آیفون ۱۶ پرو مکس با کاهش چشمگیر حاشیه‌های نمایشگر، در این زمینه پیشتاز بوده و همچنین حداقل روشنایی نمایشگر آن نیز کمتر است، اما پیکسل ۹ پرو XL با روشنایی بیشتر، وضوح بالاتر و عملکرد کلی بهتر در نمایش انواع محتوا، تجربه کاربری برتری را به‌ارمغان می‌آورد.

داینامیک آیلند در آیفون ۱۶ پرو مکس که در واقع تلاش اپل برای مخفی کردن ناچ است، بخش قابل‌توجهی از صفحه نمایش را می‌پوشاند و می‌تواند هنگام تماشای فیلم یا تجربه بازی‌های تمام صفحه آزاردهنده باشد. در مقابل، حفره‌ی کوچک دوربین در پیکسل ۹ پرو XL که فاقد فناوری اسکن سه بعدی چهره است، کمتر باعث حواس‌پرتی می‌شود و نیازی به‌ترفندهای نرم‌افزاری برای توجیه وجود خود ندارد.

در عملکرد واقعی، هر دو گوشی پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس مجهز به‌نمایشگرهایی با کیفیت بسیار بالا هستند که انواع محتوا را با وضوح و جزییات خیره کننده به‌نمایش می‌گذارند. نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز در هر دو گوشی نیز باعث روان‌تر شدن انیمیشن‌ها و گشت‌وگذار در منوها و برنامه‌ها می‌شود.

نرم‌افزار و عملکرد

اگرچه مقایسه‌ی اندروید و iOS از جوانب مختلف قابل بررسی است، اما مهم‌ترین تفاوت این دو سیستم‌عامل در سال ۲۰۲۴ و سال‌های آتی، چگونگی بهره‌گیری آنها از هوش مصنوعی خواهد بود. گوگل در پیکسل ۹ پرو XL بخش عمده‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی را به‌کار گرفته، در مقابل اپل در آیفون ۱۶ پرو مکس از این منظر هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد. این موضوع می‌تواند در تجربه کاربری و عملکرد این دو گوشی تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد.

هوش مصنوعی پیکسل 9 پرو ایکس ال
هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس

هوش مصنوعی اپل، Apple Intelligence، طی چند ماه آینده به‌صورت آزمایشی در دسترس قرار خواهد گرفت، اما برخی از قابلیت‌های اصلی آن تا سال ۲۰۲۵ منتشر نخواهند شد. نکته‌ی قابل‌توجه این‌که گوگل حتی برخی از عملکردهای مبتنی بر‌دوربین را نیز در پیکسل ۹ پرو XL ارائه کرده‌است. این رویکرد، نشان‌دهنده‌ی تغییر رویه‌ی اپل نسبت به‌سیاست‌های پیشین خود است که همواره بر جدایی و انحصار iOS تأکید داشت. با‌این‌حال، به‌نظر می‌رسد هوش مصنوعی به‌عنوان یک عامل مشترک و تأثیرگذار، بتواند در آینده فاصله‌ی میان این دو سیستم‌عامل را کاهش دهد.

درحال‌حاضر، آیفون از نظر عملکرد خام در اکثر زمینه‌ها و معیارها بر پیکسل برتری دارد. احتمالاً به‌همین دلیل گوگل بسیاری از ویژگی‌های مبتنی بر Gemini مانند Add Me، Pixel Screenshots، Pixel Studio و سایر قابلیت‌های هوش مصنوعی را در پیکسل ۹ پرو XL گنجانده تا بتواند در این زمینه با اپل رقابت کند. در واقع، گوگل در زمینه‌ی پردازش و عملکرد هوش مصنوعی توانسته اپل را پشت سر بگذارد. برای‌مثال، ویژگی‌های هوش مصنوعی مانند Magic Editor و Reimagine در پیکسل ۹ پرو XL در مقایسه با گزینه “Clean Up” در آیفون – که فعلاً فقط در نسخه‌ی آزمایشی iOS 18.1 در دسترس است – برتری قابل‌توجهی دارند.

یکی از نقاط قوت پیکسل ۹ پرو XL، قابلیت Gemini Live است که سیری در آیفون ۱۶ پرو مکس قادر به رقابت با آن نیست. هرچند Gemini Live هنوز به‌کمال خود نرسیده، اما امکان تعامل گفتاری با هوش مصنوعی را به‌شکلی ارائه می‌دهد که بسیار مختصرتر و کارآمدتر از چت‌بات‌های سنتی است که تنها قادر به‌پاسخگویی به‌یک سؤال در هر زمان هستند.

یکی از نکات قابل‌توجه در مورد پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس، پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت آنهاست. گوگل متعهد شده پیکسل ۹ پرو XL را به‌مدت ۷ سال با به‌روزرسانی‌های منظم و پشتیبانی نرم‌افزاری پشتیبانی کند. اپل به‌طور رسمی مدت زمان پشتیبانی از آیفون ۱۶ پرو مکس را اعلام نکرده، اما با توجه به‌سابقه‌ی این کمپانی در پشتیبانی از گوشی‌های پرچمدار، می‌توان انتظار داشت آیفون 16 پرو مکس نیز به‌مدت ۷ سال از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بهره‌مند شود.

باتری پیکسل 9 پرو ایکس ال
باتری آیفون 16 پرو مکس

باتری و سرعت شارژ

اپل همواره در زمینه‌ی بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش کارایی باتری در گوشی‌های هوشمندش تبحر داشته است. آیفون ۱۶ پرو مکس نیز از این قاعده مستثنی نیست. باوجود‌اینکه پیکسل ۹ پرو XL به‌باتری بزرگ‌تر ۵۰۶۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است، اما آیفون ۱۶ پرو مکس با باتری کوچک‌تر ۴۶۸۵ میلی‌آمپر ساعتی خود، عملکرد خیره‌کننده‌ای در زمینه‌ی عمر باتری ارائه می‌دهد که نشان از بهینه‌سازی فوق‌العاده‌ی مصرف انرژی در آیفون ۱۶ پرو مکس دارد و میتوان نتیجه گرفت اپل در این زمینه نیز توانسته به‌طور قابل‌توجهی عملکرد باتری گوشی خود را بهبود بخشد.

آیفون ۱۶ پرو مکس در شرایط استفاده‌ی سنگین و فشرده، از نظر عمر باتری عملکرد خیره‌کننده‌ای به‌نمایش می‌گذارد و تقریباً تمام گوشی‌های اندرویدی را پشت‌ سر می‌گذارد. پیکسل ۹ پرو XL نیز در این زمینه عملکرد قابل‌قبولی دارد و با‌وجود‌اینکه در میان گوشی‌های بازار، رکورددار عمر باتری نیست، اما برای اکثر کاربران، حتی آنهایی که استفاده‌ی زیادی از گوشی خود دارند، عمر باتری مناسبی را فراهم می‌کند.

گرچه آیفون ۱۶ پرو مکس در زمینه‌ی عمر باتری خوش می‌درخشد، پیکسل ۹ پرو XL در سرعت شارژ برتری دارد. پیکسل ۹ پرو XL از شارژ سیمی ۳۷ واتی و شارژ بی‌سیم ۲۳ واتی با استفاده از Pixel Stand پشتیبانی می‌کند. در مقابل آیفون ۱۶ پرو مکس طبق مشخصات رسمی، از شارژ سیمی ۲۵ واتی و شارژ بی‌سیم ۲۵ واتی (با استفاده از پدهای Qi2 سازگار) پشتیبانی می‌کند. البته آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد سری آیفون ۱۶ با استفاده از آداپتور ۶۵ واتی، با سرعت تقریباً ۳۲ وات شارژ می‌شود. در مجموع، هیچ‌کدام از این دو گوشی در رده گوشی‌های با شارژ “بسیار سریع” قرار نمی‌گیرند و زمان لازم برای شارژ کامل باتری در آنها تقریبا مشابه است. با‌این‌حال، به‌دلیل عمر باتری بیشتر آیفون ۱۶ پرو مکس، نیاز به‌شارژ مکرر این گوشی به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

دوربین آیفون 16 پرو مکس و پیکسل 9 پرو ایکس ال

دوربین‌ها

در نگاه اول، به‌روزرسانی‌های دوربین در پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس چندان چشمگیر به‌نظر نمی‌رسند، اما تغییرات اعمال شده تفاوت‌های قابل‌توجهی را در عملکرد عکاسی این دو گوشی ایجاد کرده‌است. گوگل در پیکسل ۹ پرو XL بر‌بهبود کیفیت دوربین سلفی و تله‌فوتو ۵ برابری تمرکز کرده‌است. همچنین، سایر اجزای سخت‌افزاری دوربین این گوشی مشابه نسل قبلی، یعنی پیکسل ۸ پرو است.

آیفون ۱۶ پرو مکس به‌یک لنز اولتراواید بهبودیافته و یک دکمه‌ی فیزیکی جدید برای کنترل دوربین مجهز شده‌است. همانند پیکسل ۹ پرو XL، سایر اجزای سخت‌افزاری دوربین این گوشی نیز مشابه نسل قبلی است.

هر یک از این دو گوشی در شرایط نوری و سوژه‌های خاصی در زمینه‌ی عکاسی برتری دارد. به‌عنوان‌مثال، پیکسل ۹ پرو XL در گرفتن عکس‌های زوم عملکرد بهتری دارد و آیفون ۱۶ پرو مکس در ثبت رنگ‌های طبیعی برتری دارد. در سایر موارد، انتخاب گوشی مناسب به‌سبک عکاسی مورد‌علاقه‌ی شما بستگی دارد. به‌دلیل تفاوت در الگوریتم‌های پردازش تصویر در این دو گوشی، انتخاب اینکه کدام سیستم دوربین به‌طور کلی بهتر عمل می‌کند، دشوار است.

اگر به‌عکاسی سلفی علاقه‌مند هستید، پیکسل ۹ پرو XL می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. سنسور ۴۲ مگاپیکسلی بهبودیافته در این گوشی، عکس‌های سلفی بسیار شارپ و با جزییات فراوان ثبت می‌کند. همچنین، فناوری Real Tone در پیکسل ۹ پرو XL باعث ثبت دقیق رنگ پوست می‌شود، اما آیفون سال‌هاست در این زمینه با مشکل مواجه است.

دوربین اصلی آیفون 16 پرو مکس
دوربین اصلی پیکس 9 پرو ایکس ال

با وجود رقابت نزدیک پیکسل ۹ پرو XL و آیفون ۱۶ پرو مکس در زمینه‌ی عکاسی، در بخش فیلمبرداری، آیفون به‌طور قابل‌توجهی برتر از پیکسل ظاهر می‌شود. اگرچه پیکسل ۹ پرو XL به‌عنوان بهترین گوشی گوگل برای فیلمبرداری، قابلیت‌های چشمگیری مانند فیلمبرداری 8K و 4K را ارائه می‌دهد و با تکیه بر Video Boost سعی در رقابت با آیفون دارد، اما این پردازش زمان‌بر بوده و به‌منابع سخت‌افزاری قوی نیاز دارد.

در مقابل، آیفون ۱۶ پرو مکس بدون هیچ گونه محدودیتی در پردازش آنلاین، قادر به‌ضبط فیلم‌های 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه است. علاوه‌بر‌این، آیفون ۱۶ پرو مکس به‌کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض، به‌طور مستقیم بر روی SSD خارجی فیلمبرداری کنند. این قابلیت درحال‌حاضر در پیکسل ۹ پرو XL و بدون استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی امکان‌پذیر نیست.

پشتیبانی از فرمت‌های فیلمبرداری حرفه‌ای مانند LOG و ProRes در کنار کیفیت فوق‌العاده‌ی فیلمبرداری، از مهم‌ترین نقاط قوت سری آیفون در سال‌های اخیر بوده‌است. در حقیقت، هیچ یک از گوشی‌های اندرویدی قادر به‌رقابت با آیفون در زمینه‌ی فیلمبرداری نیستند. با‌این‌حال، امیدواریم گوگل در آینده با بهبود قابلیت‌های فیلمبرداری پیکسل، بتواند در این زمینه نیز با اپل رقابت کند.

پیکسل ۹ پرو XL در برابر آیفون ۱۶ پرو مکس؛ آیا گوگل به‌اپل رسیده است؟

تجربه نشان داده کاربرانی که از اندروید به iOS مهاجرت می‌کنند، به‌ندرت به‌سیستم‌عامل قبلی خود بازمی‌گردند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی قدرت و جذابیت اکوسیستم اپل و همچنین وفاداری کاربران به‌این برند است. با‌این‌حال، آیفون ۱۶ پرو مکس در مقایسه با نسل قبلی خود، یعنی آیفون ۱۵ پرو مکس، به‌روزرسانی‌های چندانی نداشته است. در مقابل، گوگل در سال‌های اخیر با ارائه گوشی‌های پیکسل، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار داشته است.

پیکسل ۹ پرو XL در برابر آیفون ۱۶ پرو مکس

اگرچه هیچ‌گاه یک گوشی پیکسل بی‌نقص و کامل وجود نداشته، اما با توجه به‌بهبودهای چشمگیر در فرمول اصلی گوگل و همچنین برخی کاستی‌های آیفون، می‌توان انتظار داشت پیکسل ۹ پرو XL بتواند توجه برخی از کاربران آیفون را به‌خود جلب کند اما نمی‌توان انکار کرد آیفون ۱۶ پرو مکس نیز یک گوشی هوشمند بسیار خوب با قابلیت‌های فراوان است که می‌تواند رضایت اکثر کاربران را جلب کند.