امروز شرکت هواوی به صورت رسمی تاریخ انتشار سیستم عامل HarmonyOS NEXT، نسل جدید خود که کاملاً مستقل از اندروید شده است را به صورت رسمی اعلام کرد.

سیستم عامل HarmonyOS NEXT توسط خود هواوی پس از تحریمات آمریکا توسعه داده شده اما نسخه‌های اولیه آن، از برخی سورس کدهای مربوط به اندروید استفاده می‌کردند و به نوعی، استقلالی از سیستم عامل گوگل نداشتند. حال پس از سال‌ها توسعه، هواوی به وبسایت South China Morning Post اعلام کرده که نسخه جدید این سیستم عامل که عاری از هرگونه ارتباطی با اندروید است، در ماه جاری عرضه خواهد شد.

HarmonyOS در ابتدا در سال 2019 به عنوان سیستم عاملی برای تلویزیون‌های هوشمند از سوی این غول چینی معرفی شد و پس از یک سال، به گوشی‌های هوشمند راه یافت. از آن زمان تا به امروز، کاربران زیادی وارد این سیستم عامل شده و از آن بر روی دستگاه‌های مختلف خود از قبیل تبلت‌ها، گوشی‌ها، گجت‌های پوشیدنی و… استفاده می‌کنند.

جاه‌طلبی‌های شرکت هواوی، فراتر از خلق سیستمی برای جایگزین کردن اندروید است. این سیستم عامل که در چین با نام Pure Blood شناخته می‌شود، مسیر استقلال از اندروید را در پیش گرفته است. در این نسخه جدید، هرگونه وابستگی به اندروید، حتی یک خط کد، به طور کامل حذف شده و با نرم‌افزاری کاملاً بازنویسی شده از نسل جدید روبرو هستیم.

تاریخ انتشار سیستم عامل HarmonyOS NEXT

مدیر بخش عمومی HarmonyOS Industry Solutions در شرکت هواوی در مورد HarmonyOS NEXT عنوان کرد که این پلتفرم جدید، به صورت کاملاً مستقل توسعه داده شده و به صورت اتوماتیک کار می‌کند. این تغییر سیستم، به همین سادگی صورت نمی‌گیرد و بسیاری از توسعه‌دهندگان بزرگ چینی در زمینه‌های نرم‌افزار، گیمینگ، سرگرمی، فروشگاه‌های آنلاین و… پشتیبانی از اپلیکیشن‌های HarmonyOS را تایید کردند. برای مثال، خرده‌فروشی چینی معروف JD.com، اپلیکیشن مخصوص خود را به طور کامل توسعه داده که همراه با HarmonyOS NEXT منتشر خواهد شد.

بر طبق اعلام رسمی هواوی، اولین گوشی که قرار است از روز اول با سیستم عامل جدید عرضه شود، میت 70 خواهد بود. تاریخ انتشار این گوشی تا به این لحظه مشخص نیست اما می‌توان این دستگاه را به عنوان یکی از مهم‌ترین گوشی‌های هواوی قلمداد کرد زیرا هم جدیدترین پرچم‌دار این شرکت است و هم قرار است اولین گوشی باشد که آینده اکوسیستم HarmonyOS را به شکلی واضح توسعه می‌دهد.

همانطور که ذکر شد، تاریخ انتشار سیستم عامل HarmonyOS NEXT برای ماه جاری برنامه‌ریزی شده و باید دید که آیا می‌تواند رقیبی قدر برای اندروید باشد یا قرار است در برابر غول آمریکایی، شکست بخورد. تعهد هواوی به خلق سیستم عاملی قدرتمند، مستقل و توانا حرکتی شجاعانه است که به طور قطع، آینده صنعت گوشی‌های هوشمند را در جهان و در بازار چین تحت تاثیر قرار خواهد داد. باید ببینیم قدرت، عملکرد و جذابیت این سیستم عامل مستقل به چه شکل از آب در می‌آید.