هزینه رجیستری آیفون 13 پرو مکس و سایر مدل‌های آیفون در ایران طی هفته‌های اخیر با افزایش شدید و بی‌سابقه‌ای مواجه شده است. درواقع، این افزایش قیمت که به‌گفته کاربران «سرسام‌آور» بوده، نگرانی‌های زیادی را در بین علاقه‌مندان به محصولات اپل ایجاد کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، هزینه رجیستری آیفون 13 پرو مکس که تا چند ماه پیش حدود 21 میلیون تومان بود، در هفته‌های اخیر به‌طور پیاپی افزایش یافته و اکنون به‌رقم باورنکردنی 154 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. چنین افزایش قیمتی تنها محدود به مدل پرو مکس نبوده و سایر مدل‌های آیفون نیز با افزایش قیمت قابل‌توجهی روبرو شده‌اند.

علاوه‌براین، باید یادآور شویم هزینه رجیستری آیفون 13 پرو مکس حدود دو هفته پیش به 40 میلیون تومان؛ سپس به 114 میلیون رسید که نشان‌دهنده آشوب در تعرفه رجیستری و سود بازرگانی محسوب می‌شود. تعرفه رجیستری آیفون 13 پرو 110 میلیون تومان و آیفون 13 استاندارد 95 میلیون و 200 هزار تومان محاسبه می‌شود؛ همچنین این لیست قیمت نشان می‌دهد آیفون 12 پرو مکس حدود 111 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت شدید درحالی رخ می‌دهد که بازار موبایل ایران با رکود و کاهش تقاضا مواجه است؛ بسیاری از کاربران و کارشناسان، این افزایش قیمت را غیرمنطقی و ناشی از سیاست‌های نادرست و عدم شفافیت در حوزه واردات و رجیستری تلفن همراه می‌دانند.

مدل آیفونهزینه رجیستری
آیفون ۱۳ پرو مکس۱۵۴,۵۰۰,۰۰۰
آیفون ۱۳ پرو۱۱۰,۵۰۰,۰۰۰
آیفون ۱۳۹۵,۲۰۰,۰۰۰
آیفون ۱۲ پرو مکس۱۱۱,۵۰۰,۰۰۰

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان داده و آن را «غیرقابل باور» و «غیرمنصفانه» توصیف کرده‌اند؛ آن‌ها معتقدند که این افزایش قیمت، دسترسی به‌محصولات اپل را برای بسیاری از افراد غیرممکن کرده و بازار را به سمت قاچاق و خرید گوشی‌های بدون رجیستری سوق می‌دهد.

ریجستری ایفون 13

کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که ادامه چنین روندی می‌تواند به‌کاهش بیشتر تقاضا در بازار موبایل و افزایش مشکلات اقتصادی برای فعالان این حوزه منجر شود. آن‌ها خواستار بازنگری در سیاست‌های واردات و رجیستری تلفن همراه و ایجاد شفافیت بیشتر در این زمینه هستند.

در‌حال‌حاضر، مشخص نیست آیا افزایش قیمت رجیستری آیفون 13 پرو مکس و سایر مدل‌های آیفون ادامه خواهد داشت یا خیر. بااین‌حال، آنچه مسلم است آن‌است‌که افزایش قیمت، ضربه بزرگی به بازار موبایل ایران وارد کرده و نگرانی‌های زیادی را در بین کاربران و فعالان این حوزه ایجاد کرده‌ است.

براساس گزارش رسانه علاالدین، فروشندگان مجتمع تجاری علاالدین از وضعیت فعلی و هزینه‌های بالای رجیستری برای آیفون‌ها ناراضی هستند؛ درحقیقت، این افزایش چشمگیر تعرفه‌ها منجر به کاهش تقاضا و عرضه در بازار شده که مستقیما بر کسب‌وکار فروشندگان تاثیر منفی گذاشته‌ است.

فروشندگان در مجتمع تجاری علاالدین، به‌شدت از افزایش هزینه‌های رجیستری گلایه دارند؛ به‌عنوان‌مثال، یکی از فروشندگان در‌این‌خصوص اظهار داشت: «افزایش تعرفه‌ها به‌شکل قابل‌توجهی روی قیمت نهایی محصولات تاثیر گذاشته و مشتریان را از خرید منصرف می‌کند؛ کاهش تقاضا به‌معنی کاهش فروش و درآمد ماست.» به گفته یکی دیگر از فروشندگان، «با افزایش تعرفه‌ها، واردکنندگان تمایل کمتری به واردات گوشی‌های جدید دارند و این‌موضوع باعث کاهش عرضه در بازار شده است. ازطرف‌دیگر، مشتریان نیز توان خرید کمتری پیدا کرده‌اند و ترجیح می‌دهند به‌دنبال گزینه‌های ارزان‌تر بروند یا خریدشان را به تاخیر بیاندازند».