مدیرعامل سابق ASML می‌گوید جنگ تراشه‌ها میان ایالات متحده آمریکا و چین به‌دلیل مشکلات سیاسی و ایدئولوژیکی دهه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

پیتر ونینک، مدیرعامل سابق ASML، غول اروپایی صنعت تراشه‌سازی، در مصاحبه‌ای صریح با رادیوی هلندی BNR، اختلافات آمریکا و چین برسر تراشه‌های کامپیوتری را نبردی ایدئولوژیک خواند و پیش‌بینی کرد این جنگ تجاری سال‌ها ادامه خواهد داشت.

تراشه امریکا

ونینک، که 10 سال هدایت ASML را عهده‌دار بود و این کمپانی را به بزرگ‌ترین بازیگر فناوری اروپا تبدیل کرد، در آوریل گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد. او با 30 سال سابقه ارتباط با مشتریان و کارکنان چینی، بر تعهدات خود به آن‌ها تاکید کرد و گفت: «ما کسب‌وکاری هستیم که باید منافع ذی‌نفعانمان را متعادل کنیم؛ اگر ایدئولوژی این تعادل را برهم بزند، با آن مشکل داریم.»

به‌گزارش وب‌سایت خبری Reuters، بحث‌های آمریکا و چین در حوزه تراشه‌سازی برپایه واقعیت یا داده‌ها نیست، بلکه ریشه در ایدئولوژی و امنیتی دارد. ونینک در تلاش برای حفظ تعادل، از یک‌سو برای جلوگیری از اعمال محدودیت‌های صادراتی سختگیرانه لابی کرد و از سوی دیگر، اعتراضش را به‌نقض مالکیت فکری ASML توسط مقام‌های چینی اعلام کرد.

ونینک با اشاره به‌منافع سیاسی-جغرافیایی، پیش‌بینی می‌کند جنگ تراشه‌ها میان آمریکا و چین احتمالا تا ده‌ها سال دیگر ادامه خواهد یافت؛ او می‌گوید: «فکر می‌کنم در واشنگتن، شاید گاهی اوقات فکر می‌کردند که دوست چین هستم؛ خیر. من دوست مشتریانم، تامین‌کنندگانم، کارکنانم و سهام‌دارانم هستم.»