گوگل در گذشته سیاستی داشت که به‌موجب آن، اگر گوشی‌های پیکسل با قطعات غیرمجاز تعمیر می‌شد، گوگل حق داشت گوشی شما را ضبط کند. اخیرا، گوگل اعلام‌ کرده‌ است که این‌ سیاست را درحال بازنگری است.

گوگل برای تمامی دستگاه‌های پیکسلش، «برنامه‌ تعمیر خودکار» را ارائه می‌دهد. این‌برنامه به‌کاربران اختیار می‌دهد تا تعمیرات جزئی را به‌صورت شخصی انجام دهند یا ازخدمات تعمیر حرفه‌ای کمپانی بهره‌مند شوند. دراین‌برنامه، امکان تهیه‌ ابزار تعمیر، قطعات تأییدشده برای تعمیر دستگاه و همچنین ارسال آن برای تعمیر حرفه‌ای توسط گوگل فراهم شده است. باوجوداین، هزینه بالای قطعات جایگزین، موجب می‌شود تا بسیاری از کاربران برای تهیه‌ قطعات یدکی به‌ تأمین‌کنندگان غیرمجاز روی بیاورند. اما کشف اخیر یک‌یوتیوبر، بند نگران‌کننده‌ای را در بخش شرایط و ضوابط خدمات تعمیر و پس از فروش گوگل آشکار ساخت که حق انتخاب مصرف‌کننده را نقض می‌کرد. این‌مسئله منجر به‌بروز واکنش‌های منفی گسترده از سوی کاربران نسبت به‌سیاست تعمیر گوگل شده‌است.

پس‌ازبروز جدل‌های حقوقی، شرکت گوگل درحال‌به‌روزرسانی سیاست تعمیرش است. براساس این‌به‌روزرسانی، دیگر گوشی‌های پیکسل ارسالی برای تعمیر که ازقطعات غیراورجینال (غیرمجاز) در آن‌ها استفاده شده باشد، ضبط نخواهند شد. این‌تغییررویه پس از افشاگری لوئیس راسمن، یوتیوبر و فعال حامی حق‌تعمیر، صورت می‌گیرد. وی بندی خاص در سیاست خدمات تعمیر گوگل را مورد توجه قرار داد که از تاریخ ، ۲۸ تیر ۱۴۰۲ اجرایی شده بود. این‌بند به‌صراحت اعلام می‌کرد درصورتی که دستگاه پیکسل با قطعات غیرمجاز برای تعمیر ارسال شود، گوگل آن را به‌کاربر بازنمی‌گرداند. ذکر این‌نکته ضروری است که مفاد این بند به‌طورخاص در صفحه‌ پشتیبانی دردسترس عموم قرار داشت.

تعمیر پیکسل با قطعات غیرمجاز

براساس سیاست تعمیرات اخیرگوگل که جنجال زیادی به‌پا کرده است، این شرکت حق نگه‌داشتن تمامی دستگاه‌های پیکسل ارسالی برای تعمیر را برای خود قائل می‌داند، صرف‌نظر ازاینکه خرابی دستگاه ناشی از استفاده از قطعات غیرمجاز (غیر OEM) باشد یا خیر. این‌سیاست حتی لوازم‌جانبی همراه بادستگاه، مانند قاب محافظ، را نیز دربرمی‌گیرد و درصورت وجود قطعات غیرمجاز، این‌لوازم‌جانبی نیز معدوم خواهند شد.

این‌بندخاص نگرانی‌های جدی درمورد نقض حقوق مصرف‌کنندگان و مالکیت بردستگاه‌هایشان را به‌دنبال داشت. نارضایتی گسترده‌ای ازاین‌رویکرد ضدِ مصرف‌کننده در پلتفرم‌هایی نظیر Reddit به‌راه‌افتاد و کاربران در مورد شفافیت و انصاف رویه‌های تعمیر گوگل ابراز تردید کردند. این مسئله حق کاربران برای تعمیر محصولاتشان با قطعات دلخواه و مطابق با مالکیت‌شان را زیر سوال برد. باتوجه به‌واکنش‌های منفی، گوگل درحال به‌روزرسانی سیاست تعمیرات خود است و به‌نظرمی‌رسد دیگر گوشی‌های پیکسل ارسالی برای تعمیر که از قطعات غیر اورجینال در آن‌ها استفاده شده باشد، ضبط نخواهند شد.

خوشبختانه گوگل جنجال به‌پاشده در مورد سیاست تعمیرش را خاتمه داد. این شرکت به‌وب‌سایت Android Authority اعلام کرد که بند جنجالی را بازنویسی خواهد کرد و دیگر گوشی‌های پیکسل ارسالی برای تعمیر، حتی‌اگر از قطعات غیر اصلی استفاده کرده باشند، ضبط نخواهد شد. گوگل درحال به‌روزرسانی مفاد خدماتش است و متن بازنگری‌شده‌ شرایط و ضوابط به این‌شرح خواهد بود:

«درصورتی که مشتری گوشی پیکسلش را برای تعمیر به‌گوگل ارسال کند، ما آن را صرف‌نظر از اینکه قطعات غیر اصلی داشته باشد یا خیر، ضبط نخواهیم کرد. بااین‌حال، در برخی موارد خاص، به‌دلیل نگرانی‌های ایمنی، قادر به تکمیل تعمیر نخواهیم بود. درچنین‌شرایطی، گوشی را یا برای مشتری پس می‌فرستیم و یا با او برای تعیین مراحل بعدی همکاری می‌کنیم. همچنین، مشتریان آزادند تا برای تعمیر دستگاه خود به مراکز دلخواه مراجعه کنند. ما درحال به‌روزرسانی شرایط و ضوابط برای شفاف‌سازی این موضوع هستیم.»

در زمان نگارش این خبر، به‌نظرمی‌رسد شرایط و ضوابط گوگل هنوز به‌روزرسانی نشده‌اند. این جنجال در مورد سیاست تعمیر گوگل، مشابه اتفاقی است که چند هفته پیش برای کمپانی سامسونگ رخ داد و رویکرد آن شرکت در قبال تعمیرات با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد. این‌رویه‌ها می‌توانند به‌عنوان اقدامات ضدِ مصرف‌کننده در نظر گرفته شوند که حق انتخاب کاربران را محدود می‌کنند و نیازمند بررسی و نظارت دقیق‌تری هستند.

اخبار مرتبط: