گوگل چند هفته پیش در طی رویداد I/O از ویژگی AI Overview خود رونمایی کرد. این هوش مصنوعی از زمان عرضه نقدهای منفی قابل توجهی به دلیل نادرست بودن برخی از نتایج جستجوها دریافت کرد. حال توهم زدن هوش مصنوعی گوگل تبدیل به بحثی داغ شده و این شرکت نیز بالاخره در دفاع از محصولش نکاتی مهم را بیان کرد.

پس از به اشتراک گذاشتن نتایج جستجوی عجیبی که هوش مصنوعی جدید گوگل به تعداد زیادی از کاربران داده است، این شرکت تصمیم گفت جزئیاتی در مورد آن منتشر کند و در این راستا، «لیز رید» رئیس گوگل سرچ، در پستی در بلاگ گوگل، ایرورها، دلایل و قدم‌هایی که این شرکت برای رفع آنان برداشته است را به طور کامل ذکر کرد تا کاربران متوجه اقدامات این شرکت شوند.

لیز رید عنوان کرد: «هوش مصنوعی ما اطلاعاتش را تنها از داده‌هایی که به آن آموزش داده شده است دریافت نمی‌کند. برای این AI مدل زبانی خاصی طراحی شده که این مدل نیز قرار است کارهایی چون بالا آوردن نتایج یک سرچ عادی را به شکلی پیشرفته، با نشان دادن نتایج دقیق و کاملاً مرتبط انجام دهد. به همین دلیل، در نتایج این هوش مصنوعی نه تنها متن، بلکه لینک‌هایی نیز وجود دارد که بتوانید بیشتر و بیشتر در راستای موضوع مدنظر خود به جستجو بپردازید».

توهم زدن هوش مصنوعی گوگل
رسانه مجتمع تجاری علاالدین

ادعای توهم زدن هوش مصنوعی گوگل یعنی AI Overview توسط این کمپانی به طور کامل رد و گوگل اعلام کرد روش کار این هوش مصنوعی جدید مانند سایر مدل‌های LLM نبوده و همیشه قرار است دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج ممکن را از سراسر اینترنت تحویل کاربر دهد. در همین راستا، گاهی اوقات هوش مصنوعی نتایجی اشتباه به کاربر می‌دهد که ممکن است به دلیل درک نادرستش از محتوای درخواستی کاربر یا کم بودن اطلاعات موجود در اینترنت در مورد موضوع مدنظر رخ دهد.

گوگل در نهایت از محصول خود دفاع کرده و برخی از کاربران را برای جستجوهای غیرمنطقی و عجیبی که انجام می‌دهند سرزنش کرد. از طرف دیگر، برخی نتایجی که کاربران به اشتراک گذاشته‌اند را نیز غیرواقعی خواند. با این حال، این موضوع را هم تایید کردند که به دلایلی، ممکن است هوش مصنوعی اشتباهاتی در نمایش نتایج دلخواه کاربر داشته باشد. این شرکت قول داد که در راستای حل این مشکلات در سطحی همگانی تلاش خواهد کرد و توانایی هوش مصنوعی‌اش در بالا آوردن نتایجی دقیق‌تر را بهبود خواهد بخشید.

در بیانیه گوگل، شاهد برخی از تغییراتی بودیم که در تجربیات کاربران از AI Search اعمال شده است. این شرکت جستجوهای غیرمنطقی را محدود، نمایش محتواهای تولید شده توسط کاربران در پاسخ‌های هوش مصنوعی را محدود و به طور کلی دسترسی آن به بخش اخبار و سلامت را نیز کمتر کرده است. در نهایت شرکت گوگل به ثابت قدمی خود در زمینه بهبود نتایج هوش مصنوعی تاکید و خیال کاربران را از بهبود بخشیدن آن راحت کرد.

اخبار مرتبط: