گزارش‌ها حاکی از آن است که علاقه به واقعیت مجازی در کشورهای خارج از ایالات متحده بیشتر از داخل امریکا است. این موضوع می‌تواند عاملی برای موفقیت بیشتر عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو در بازارهای بین‌المللی باشد.

فروش اولیه‌ عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو با کاهش چشمگیری مواجه شده است. در حالی که پیش‌بینی‌های اولیه برای سال ۲۰۲۴ حدود ۸۰۰ هزار دستگاه را نشان می‌داد، اکنون این رقم به چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار دستگاه تقلیل یافته است. این موضوع، اپل را بر آن داشته است تا برای بهبود چشم‌انداز مالی خود در ماه‌های باقیمانده‌ سال، به دنبال راهکاری جدید باشد.

راه‌حل احتمالی، عرضه‌ جهانی این محصول است. گزارش‌های جدید حاکی از آن است که اپل قصد دارد برای اولین بار، گجت پوشیدنی واقعیت ترکیبی خود را در خارج از آمریکا عرضه کند. با توجه به این‌که برخی مناطق در سال‌های اخیر استقبال بیشتری از واقعیت مجازی داشته‌اند، این احتمال وجود دارد که ویژن پرو در بازارهای بین‌المللی عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به بازار آمریکا از خود نشان دهد. با وجود کاهش چشمگیر آمار فروش اولیه‌ عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو از ۸۰۰ هزار دستگاه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۴، ژاپن می‌تواند یکی از بازارهای موفق برای این محصول باشد. اپل، مشابه استراتژی که پیش از عرضه‌ این هدست در آمریکا به کار گرفت، در حال برگزاری جلسات آموزشی چند روزه برای کارکنان بخش فروش در سراسر جهان است.

در این جلسات، به کارکنان منتخب نحوه‌ برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه و ایجاد یک برداشت اولیه‌ مثبت از اپل ویژن پرو آموزش داده می‌شود تا در نهایت منجر به فروش محصول شود. گزارش‌های پیشین حاکی از آن بود که عرضه‌ جهانی این محصول ممکن است پس از کنفرانس توسعه‌ جهانی اپل WWDC 2024 در هفت کشور آغاز شود که به احتمال زیاد، چین در اولویت این شرکت قرار خواهد داشت. کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) رویدادی سالانه است که توسط شرکت اپل برگزار می‌شود و در آن، جدیدترین نوآوری‌ها و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری این شرکت به توسعه‌دهندگان سراسر جهان معرفی می‌شود. این رویداد که در تاریخ 10 تا 14 ژوئن 2024 (21 تا 25 خرداد 1403) برگزار خواهد شد به صورت حضوری در Apple Park کمپانی اپل در کالیفرنیا و همچنین آنلاین برای توسعه‌دهندگان سراسر دنیا قابل مشاهده خواهد بود.

عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو

باوجود قیمت بالای ۳۴۹۹ دلاری اپل ویژن پرو، به‌نظر نمی‌رسد این موضوع مانعی برای خریداران باشد. مارک گورمن، خبرنگار بلومبرگ، در جدیدترین نسخه‌ خبرنامه‌ خود با عنوان Power On اشاره می‌کند که مشتریان در ژاپن و سایر کشورهای آسیایی راحت‌تر می‌توانند با این قیمت کنار بیایند. این کشورها با گذشت سال‌ها، تاکنون محصولی با قابلیت‌ها و کاربردهای ترکیبی اپل ویژن پرو را تجربه نکرده‌اند و همین امر به عنوان یک عامل اصلی در جلب نظر خریداران و موفقیت تجاری این محصول در بازارهای هدف است.

با قیمت ۳۴۹۹ دلاری که بسیاری آن را چالش‌برانگیز می‌دانستند، عرضه اولیه عینک واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو در ایالات متحده با استقبال نسبتا خوبی روبرو شد. اما برای اینکه این محصول به موفقیت واقعی دست پیدا کند، باید به سراغ بازارهایی برود که واقعیت مجازی در آنها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نشانه‌های اولیه حاکی از تحقق این امر در آینده‌ای نزدیک است. اپل در حال آموزش کارکنان بخش فروش بین‌المللی خود برای عرضه‌ ویژن پرو است.

این اقدام، گامی استراتژیک در جهت نخستین عرضه‌ یک محصول سخت‌افزاری پیشرفته‌ اپل در خارج از بازار آمریکا است. بازارهای هدف اولیه شامل چین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، کانادا، استرالیا، انگلستان، فرانسه و آلمان است و عرضه‌ محصول پس از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل (WWDC) در خرداد ماه آغاز خواهد شد. تحلیلگران بر این باورند که کاربران در کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، به دلیل آشنایی بیشتر با فناوری واقعیت مجازی، راحت‌تر می‌توانند با قیمت بالای این گجت پوشیدنی ۳۴۹۹ دلاری اپل کنار بیایند.

با وجود برنامه‌ عرضه‌ جهانی اپل ویژن پرو، این شرکت نباید از کاهش قیمت نسل بعدی این محصول غافل شود. برای حفظ روند رو به رشد این فناوری، اپل نیازمند تلاش جدی برای پایین آوردن قیمت نسل دوم این هدست واقعیت ترکیبی است. متأسفانه، طبق گفته‌های گورمن، عرضه‌ نسل دوم اپل ویژن پرو تا اواخر سال ۲۰۲۶ به طول خواهد انجامید و اپل هنوز راهکاری برای کاهش قیمت آن پیدا نکرده است. امیدواریم مدل ارزان‌تری که بر اساس گزارش‌ها برای عرضه در سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است، بتواند توجه بیشتری را به خود جلب کند.

اخبار مرتبط: