از چند روز پیش سروصدای زیادی در رابطه با هزینه تاکسی‌های اینترنتی به‌پا شد و در نهایت به حذف گزینه عجله دارم از اسنپ و تپسی انجامید. در این راستا شرکت اسنپ و تپسی پیرو دستور سازمان تعزیرات حکومتی این مورد را از اپلیکیشن‌شان پاک کردند.

بر اساس دستور احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، گزینه «عجله دارم» اسنپ روز پنج‌شنبه تاریخ 17 اسفندماه از این پلتفرم حذف شد و اکنون این گزینه امروز 20ام اسفند سال‌جاری از پنل تمام کاربران شرکت تپسی نیز حذف شده است. البته شرکت تپسی برای حذف گزینه «عجله دارم» از این پلتفرم، در نظرسنجی که طراحی کرده بود از کاربران این تاکسی اینترنتی خواست تا نظرشان را در مورد «عجله دارم» اعلام کنند و بعد از پایان این نظرسنجی که نتیجه آن اعلام نشد این شرکت در یک اقدام مشابه با اسنپ، این گزینه را حذف کرده است.

تپسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این روند در پی احضار میلاد منشی‌پور، مدیرعامل شرکت به سازمان تعزیزات حکومتی صورت گرفته و در توضیحاتی اجمالی به این نکته اشاره کرد که پیش از اضافه شدن «عجله دارم» تپسی کاربرانی که اولویت آنها قبول سفر توسط رانندگان بوده‌است در شبکه‌های اجتماعی بارها خواستار وجود آپشنی برای قیمت بالاتر سفیر شده‌اند تا بتوانند امکان پذیرش سفر را بالاتر ببرند. همچنین تپسی در بخش دیگری از این بیانیه به گزینه دیگری تحت عنوان «عجله ندارم» اشاره کرد و اظهار داشت این گزینه که برای کاهش هزینه سفر به کاربران پیشنهاد می‌شود با استقبال از سمت مسافران تپسی مواجه شده است.

عجله دارم اسنپ

اما دلیل این دستور از سمت سازمان تعزیرات حکومتی ظاهرا این‌طور اعلام شده که وجود گزینه «عجله دارم» درواقع مصداق گران‌فروشی به کاربران دو شرکت است.

بر این اساس اسنپ نیز در بیانیه مشابهی با وجود حذف گزینه «عجله دارم» اسنپ، همچنان با ارائه دلایلی به دفاع از وجود این آپشن پرداخت و عنوان کرد که در حال مذاکره برای بازگرداندن آن به این پلتفرم است. سخنگوی اسنپ با بیان این‌که برای اصطلاح «گران‌فروشی» تعریف مشخص قانونی وجود دارد، اطلاق چنین واژه‌ای را به آپشن «عجله دارم» نادرست عنوان کرد و همچنین با بیان این‌که این گزینه هم برای مسافران و هم برای رانندگان مفید و کاربردی است از برگزاری جلسات گفتگو و مذاکره با مقامات ذی‌صلاح برای بازگرداندن آن در آینده خبر داد. این تاکسی اینترنتی در دفاع از وجود آپشن «عجله دارم» اسنپ گفته بود که زمانی‌که کاربری این گزینه را انتحاب می‌کرد راننده اسنپ متوجه انتخاب آن نمی‌شد و تنها با افزایش قیمت، احتمال پذیرش سفر بیشتر می‌شد. البته اسنپ با ادعای این موضوع که کاربر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان خود را مدیریت می‌کرده است نسبت به برگرداندن این گزینه اظهار امیدواری کرد.

لازم به ذکر است که پیش از این سخنگو و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با غیرقانونی دانستن این گزینه به جهت این‌که مصداق گران‌فروشی است اعلام کرده بود که در صورت حذف نکردن «عجله دارم» اسنپ و «عجله دارم» تپسی از پلتفرم‌های اختصاصی هرکدام از این اپ‌ها این شرکت‌ها با پلمپ مواجه خواهند شد.