سونی با خریداری iSIZE از ۲ سرویس هوش مصنوعی مورد استفاده در استریم‌ها و یک سرویس رندرگیری آنلاین با پهنای باند کم در سرویس‌های خود استفاده می‌کند.

iSIZE یک شرکت انگلیسی است که در سال ۲۰۱۶ با محوریت یادگیری ماشینی برای پردازش ویدیو تاسیس شد. ساعاتی قبل سونی اعلام کرد که شرکت iSIZE را خریداری کرده، البته مشخص نشد که چه مبلغی برای این معامله پرداخت شده است. این شرکت اعلام کرد با بهره‌مندی از iSIZE بخش‌های توسعه و تحقیق و سرویس استریم سونی ارتقا می‌یابد. علاوه‌بر آن در وب‌سایت iSIZE سه محصول اصلی قرار گرفته است که ۲ فناوری از بین آنها، یعنی BitClear و BitSave مستقیما به بخش‌های مدنظر سونی مرتبط هستند.

BitClear یک تکنولوژی تحلیل ویدیو برپایه هوش مصنوعی است که با تحلیل ویدیویی که حجم آن کاهش یافته است، مشکلاتی از قبل مات شدن تصویر را رفع می‌کند. این تکنولوژی می‌تواند با استفاده از کارت‌های گرافیک سری RTX، T4 یا V100 انویدیا روی چندین ورودی ویدیو بدون وقفه روی ۲۵/۳۰ فریم بر ثانیه کار کند و با ارتقا حجم ویدیو، حداکثر ۵ میلی‌ثانیه تاخیر دارد. این سرویس روی هر نوع محتوای ویدیویی عمل می‌کند و حتی در صورت بالا بودن کیفیت، آن را افزایش می‌دهد.

BitSave دومین فناوری شرکت iSIZE است که با بهره‌مندی از هوش مصنوعی ویدیو را بهبود می‌بخشد و امکان ارائه ویدیو باکیفیت‌تر با بیت‌ریت پایین‌تر را فراهم می‌کند. این سرویس با کاهش تا سقف ۵۰ درصدی بیت‌ریت، کیفیت ویدیو را ثابت نگه داشته یا افزایش می‌دهد. فناوری ‌BitSave با کدک‌های مختلف از جمله AVC، HEVC، VP9، AV1 و حتی کدک‌های AV2 و VVC که هنوز عرضه نشدند سازگار است.

مشخصا هر ۲ فناوری BitClear و BitSave کمک بزرگی به سونی جهت بهبود سرویس استریم این شرکت می‌کند. اخیرا سونی سرویس ابری استریم PS5 را عرضه کرد که می‌تواند از این سیستم بهره ببرد و حتی در آینده برای کامپیوتر هم عرضه شود. همچنین فناوری سوم iSIZE می‌تواند مورد توجه استودیوی پلی‌استیشن سونی در توسعه بازی ویدیویی قرار بگیرد. این فناوری BitGen نام دارد و می‌تواند در لحظه آواتارهای واقع‌گرایانه ۲ و ۳ بعدی تولید کند.

فناوری BitGen از سرویس هوش مصنوعی دیپ فیک (deep fake) بهره نمی‌برد و تصاویر ثبت شده در دوربین در رندرگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم با بهره‌مندی از هوش مصنوعی، بیت‌ریت را ۳ تا ۱۰ برابر به‌نسبت رندرهای تولید شده ویدیویی از انکودرهایی مانند AV1 و HEVC کاهش می‌دهد، اما کیفیت را حفظ می‌کند. همچنین ۵ برابر تاخیر کمتری دارد و نتایج را به‌صورت زنده با ۵ برابر مصرف انرژی ترنسیور (فرستنده و گیرنده هم‌زمان) پایین‌تر، با اینترنت ضعیف هم کارایی دارد.

اخبار مرتبط: